Kiitos YLE:n urheilustudiolle – Ettei totuus unohtuisi !

Viime vuonna talviolympialaisissa menestyksen sanottiin olleen kiinni kahdesta seikasta: Iivo Ja Kerttu Niskasesta. Lisäsin tuohon, että siihen tarvittiin myös kolmas seikka Vuokatin urheiluopisto, missä sekä Iivo että Kerttu ovat harjoitelleet ja Kerttu käynyt myös Vuokatin Urheilulukiota. Lisäsin vielä, että tarvittiin neljäskin seikka ja se on Juha Vidgren, joka näki ja halusi tukea nuoria lahjakkaita kehityskelpoisia urheilijoita.

Olimme kovin otettuja, että YLE:n urheilutoimitus oli tuonut tänään 5.11.2023 esille Rukahovin tarinan, mikä olisi ilman yhdistystämme painunut veran alle unholaan. Nyt se elää. Varsinainen tarina löytyy yhdistyksemme nettisivun julkaisuista, josta ote.

Ote: Vuokatin Urheiluopiston rakentaminen – satumainen tarina. Koko juttu TÄÄLTÄ:

Puhuttaessa Vuokatin Urheiluopiston perustamisesta on mentävä vuosikymmenten taakse vuoteen 1943 Rukajärven rintamalle. Tämän tarinan päähenkilö on ylikersantti Onni Palaste (ent. Bovellan), joka kertoi uskomattoman tarinansa Vuokatin Urheiluopiston johtajana vuosina 1998 – 2009 toimineelle Pekka Vähäsöyrigille Urheiluopiston 60-vuotisjuhlaa edeltävänä päivänä vuonna 2005. Kunniavieras Palaste muisteli ensimmäisen kerran osallistuneensa keskusteluun ja kuulleensa talviurheilulajien urheilukeskuksen perustamisesta jatkosodassa Ontajärvellä, heti kun hän oli palannut kauas vihollisen selustaan ulottuneelta Jeljärven retkeltä.

Jeljärven huoltotukikohdan tuhoamisretkelle (14. – 17.3.1943) osallistui kaikkiaan 581 sotilasta. Se oli miesvahvuudeltaan toiseksi suurin Suomen armeijan jatkosodan aikana vihollisen selustaan tekemistä hyökkäyksistä. Retken tappiot muodostuivat suuriksi, 32 kaatunutta ja vangiksi jäänyttä aseveljeä, joita surtiin yhdessä paluun jälkeen Ontajärven länsirannalla 17.3.1943. Paikalla olivat divisioonan komentajan kenraali E.J. Raappanan ja tapahtumaa muistelleen Onni Palasteen lisäksi mm. divisioonan urheilu-upseeri Akseli Kaskela. Vähäsöyringille Palaste kertoi, että Ontajärvellä käytiin keskustelua Jeljärven retken tapahtumien lisäksi myös siitä, että sotilaitten hiihtotaidot mahdollistivat retkien onnistumisen ja säästivät suuremmilta tappioilta. Niinpä tilaisuudessa veteraanit tekivät herrasmiessopimuksen: ”Sotilaitten kunniaksi perustetaan sodan jälkeen säätiö, jonka tehtävänä oli edistää pohjoismaisia talviurheilulajeja Suomen kansan keskuudessa.” Partiomatkalle osallistujien joukossa oli useita maamme parhaita hiihtäjiä. Heidän joukossaan oli kultamitalihiihtäjä Paavo Lonkila, joka nipin napin pelastui paluumatkalla hiihdettyään joukkoineen vihollisen väijytykseen, missä Paavon rinnalta kaatui 20 aseveljeä.

Urheilutoimituksen (Petra Manner ja Riku Salminen) juttuun pääsee tutustumaan linkin kautta (heti haastattelun alussa TÄÄLTÄ):

Tenho Tikkanen – puheenjohtaja

Laatta Vuokatin urheiluopiston seinässä (30.11.2018):

Suomen mitalit Pekingin talviolympialaisissa

Kultamitalit

Hopeamitalit

• 10.2. Kerttu Niskanen, perinteisen väliaikalähtö 10km
  • 16.2. Iivo Niskanen – Joni Mäki, parisprintti

Pronssimitalit

• 6.2. Iivo Niskanen, yhdistelmähiihto 15km + 15km
  • 10.2. Krista Pärmäkoski, perinteisen väliaikalähtö 10km
  • 16.2. Suomen naisten jääkiekkomaajoukkue
  • 20.2. Kerttu Niskanen, 30km yhteislähtö

Vuokatin urheiluopiston rakennusten tarina liittyy yhdistyksemme hankkeeseen, missä selvitettiin rintamalla kaatuneitten aseveljien omaisille rakennettujen asevelitalojen määrä ja sijainti. Siitä asiasta löytyy erikseen yhdistyksemme sivuilta useitakin julkaisuja ja esitelmiä – hakusanalla asevelitalo.