Rukajärven suunnan historiayhdistys ry osti 2.6.2024 Lieksan rautatieaseman kiinteistön. Päivä on yhdistyksemme 15-vuotisen historian kuluessa yksi merkittävimmistä.
Nykyinen Rukajärvi-keskus on toiminut rautatieaseman makasiinissa v. 2015 lähtien. Nyt keskus saa uusia tiloja. Kauppa vahvistettiin E.J. Raappanan syntymäpäivän kunniaksi 2.6.2024. Kuva rautatieasemalta, Simo Toivola, Lahti. (Pielisen museon kuvateksti: Autojen katsastus 1920-1929 – Kuvan vasemmassa laidassa on Pielisjärven Osuusliikkeen kuorma-auto).
Lieksan rautatieasema 1908 – Kuva Lahden museot.
RSHYry:n toinen keskus toimii Kiuruvedellä.
Kenraali E.J. Raappana on syntynyt 2.6.1893, hän olisi täyttänyt 131 vuotta. E.J. Raappana oli saavuttanut kunnioituksensa hyvillä käytöstavoillaan. Hänen mielipidettään kuunneltiin, eikä se jäänyt siihen, vaan hän sai kaikki läheisensä toimimaan hyvien yleisesti hyväksyttävien tavoitteiden puolesta.
E.J. Raappanaan luotettiin sodan aikana ja myös sotien jälkeen. Hän oli päämajan luottomies sodissa, Talvisodassa hänen johtamansa Lieksan rintama oli ainut maassamme, missä sodan lopussa ei ollut vihollisen joukkoja vanhan rajan sisällä ja Jatkosodassa hänen johtamansa Rukajärven suunnan joukot pitivät sodan alussa saavuttamansa asemat, ainoana joukko-osastona sodan loppuun saakka, aina Jäämereltä Mustalle merelle ulottuvalla rintamalla.
Kunnioitettu Rukajärven suunnan Komentaja E.J. Raappana sai tunnustusta erityisesti omilta alaisiltaan ja uskomme, että juuri hän olisi ilahtunut kuullessaan, että halusimme hankkia juuri Lieksan rautatieaseman hänen syntymäpäivänään Rukajärven suunnan sotahistoriatyön käyttöön. Uuden hankkeen avulla toivomme kokoavamme kaikki kansalaiset kansanliikkeeksi koko Itä-Suomen alueen kehitystyöhön.
Pyrimme siihen, että Lieksan asemanseutu kohentuu, pesee kasvojaan, Rautatieaseman päärakennus maalataan ja muutenkin ehostetaan ja piha saa uuden pinnoitteen. Hankesuunnitelma on valmis ja jo jätetty viranomaisille. Työ on tehtävä Museoviraston ohjeitten mukaan, katselmus on 11.6.2024.
Kauppakirja on allekirjoitettu, Päivi Putkonen myyjänä ja RSHYry:n puolesta pj. Tenho Tikkanen. Kaupan vahvisti Irja Kiiskinen. Kuva. Pekka Tenhunen.
Päivi Putkonen oli saanut lahjoituksena Lieksan rautatieaseman viimeisen asemapäällikön Antti Kortelaisen virkalakin ja junanlähettäjän merkin, mitkä hän halusi jättää lahjoituksena. Ensimmäisen asemapäällikön nimi oli K.J. Salokallio. Kuva Pekka Tenhunen.
Lyhyessä kiitospuheessaan puheenjohtaja Tenho Tikkanen lausui, että ensinnäkin olemme kovin kiitollia Päivi Putkoselle, että neuvotteluissa on edetty näin pitkälle ja tänään on sopimus lopullisesti vahvistettu. Me uskomme tähän hankkeeseen. Se mitkä mahdollisuudet Lieksalla on maamme kansantalouden hyväksi tehtävässä työssä, on pantu merkille ennen meitä. Lieksan edellytykset oli nähty jo ennen maamme itsenäistymistä.
Lieksan kylän nimeämistä kauppalaksi esitettiin v. 1908 ja heti perään Lieksaan ajettiin junalla. Rautatieliikenne alkoi 8.11.1909. Lieksan rautatieaseman ansiosta hanke voi nostaa maan historiassa jo toiseen kertaan Lieksan kaupungin koko maakunnan ja laajemmin maamme matkailullisia ansioita aivan uudelle tasolle.
Yhtenä asiana noussee suunnitelmamme hankkeen avulla tukea joukkoliikenteen asemaa, parantamalla joukkoliikenteen matkustajien palvelutasoa, suunnitelmiin kuuluu perustaa Lieksan rautatieasemalle kahvio ja parannamme matkustajien odotustiloja. Tätä olemme kaavailleet yhteistyöjärjestöjemme Lieksan Tukipiste ry:n ja Lieksan Matkailuoppaitten kanssa.
Päähuomiomme on luonnollisesti sotahistoriatyössä. Rukajärvi-keskusten perustamisesta olemme saaneet korkealta taholta moitteita, mutta keskukset ovat osoittautuneet tehokkaimmaksi veteraanien ja heidän perikunniltaan saatavan tiedon keräyksessä. Olisi järjetöntä, jos emme haluaisi työmme tulosten olevan hyödynnettävissä myös matkailun alalla. Lienee paikallaan mainita, että Rukajärven tie on maan ainut jatkosodan auktorisoitu taistelutie ja keräystyömme tuloksena koossa on maan laajin kerätty veteraanien haastatteluaineisto valokuvineen ja lisäksi hallussamme on maan laajin rintamataidekokoelma. Kaikki tämä on käytössämme, kun olemme jaksaneet uutteroida tiiviisti ja päämäärätietoisesti yhteensä 15 vuoden ajan.
Monilla paikkakunnilla rautateitten arvorakennuksia pidetään mieluummin tyhjillään. Me haluamme toimia toisin. Kultturiperinteenkin hyödyntäminen tämän hankkeen osalta on suuressa arvossa. Lieksan rautatieaseman on suunnitellut arvostettu arkkitehti Thure Hellström v. 1908. Mainittakoon, että rakennus oli hänen kohteistaan ensimmäinen.
Hankkeen sotahistoriallista arvoa nostaa myös se, että juuri rautatieasemalla on syntynyt kansainvälisestikin tunnettu hävittäjä ÄSSÄ Ilmari Juutilainen, jonka muistomerkki on rautatieaseman tontilla. Uskoisimme, että Juutilainen tulee houkuttelemaan myös kansainvälisiä matkailijoita.
Tarvitsemme tässä työssä tukea, yksin emme tule siitä selviytymään, työtä on näet tosi paljon. Jokainen voi tulla mukaan ja antaa tukensa jo tulevana kesänä osallistumalla Lieksan rautatieaseman kiinteistön talkootyönä tapahtuvaan kohentamiseen, rakennuksen maalaukseen ja tukensa voi antaa lahjoituksena yhdistyksen rahankeräystilille sekä hankkimalla arvokkaita muistoesineitä Lieksan Vapaudenpuiston Jotos-muistomerkin pienoismalleja, Rukajärven rintaman tunnuksia ja hankkimalla myös julkaisemiamme kirjoja.
Rauni Hietaselle kiitos tarjoilusta. Hän halusi meitä onnitella kädestä pitäen ja tarjosi Lieksan kauniin sataman ympäristössä Lieksassa valmistettua tuoremehua. Sitä kannattaa käydä jokaisen Lieksaan matkaavan maistamassa, tietysti Rauni osaa valmistaa myös herkullista ruokaa. Tämän kertaisen Mansikka-juoman on valmistanut Nevalaisen puutarha Lieksasta. Kuvassa vas. Päivi Putkonen, Matti Kemppainen, Tenho Tikkanen, Pekka Tenhunen ja Raimo Jokisalmi. Kuva Rauni Hietanen.
Päivi Putkonen lahjoitti kaikille kaupantekotilaisuuteen osallistuneille muistoesineen. Kauppakirja allekirjoitettiin maamme viime sotien legendaarisimman sotilaan Arnold Majewskin häälahjapöydän äärellä. Kiitämme Majewskin lesken Lieksan Setälän apteekissa työskennelleen Helga Sonkin perikuntaa lahjoituksesta, minkä he tekivät 18.5.2018 – määräten sijoituspaikaksi Lieksan rautatieaseman.
Onnittelemme myös Lieksan laivamatkoja, joka aloittaa säännöllisen liikennöinnin Vaskiviikkojen ajaksi.
Lieksassa on laajan kulttuuritarjonnan lomassa mahdollista hypätä laivan eli ”Sinivuokon” kyytiin ja seilata harvinaislaatuisissa järvimaisemissa vaikkapa Kolille. Risteilytiedot löydät laivayhtiön sivulta TÄÄLTÄ.
Lieksassa on mahdollista tavata myös höyryjuna.
Seuraavassa eilisen päivän kuvakooste.
Laskimme kukkaset Raappana-puiston muistomerkille ja komentaja E.J. Raappanan joukkojen taistelujen Jotos-muistomerkille.
Kukkaset Raappana-puistoon, Raimo Jokisalmi ja Pekka Tenhunen. Kuva Tenho Tikkanen.
Kukkaset Vapaudenpuistoon Jotos-muistomerkille. Matti Kemppainen, Pekka Tenhunen ja Raimo Jokisalmi. Kuva Tenho Tikkanen. Kukkalaitteen teksti alla.
Seuraavaksi tietoa Lieksan rautatiestä ja rautatieasemasta.
TJT/3.6.2024