Jukolan motissa asennetaan halkovan kattotuoleja

Jukolan motin kodan halkovajan rakentaminen eteni  vauhdilla. Runko on pystyssä ja kattotuolit olisivat jo asennettu, ellei sada sotkenut rakentamista.

Pystytyksen hoitivat Jongunjoen kyläyhdistyksen pj. Heikki Turunen ,  vpj. Raimo Saviranta sekä yhdistyksemme vastaavat toimihenkilöt Lasse Nirhamo ja Tenho Tikkanen. Töissä kävivät myös Päivi Putkonen sekä Arto Räsänen.

Jukolan motti -pirtti saa vierelleen puuvajan.

Halkovaja tulee sota-aikaisen varastorakennuksen perustuksen vierelle. Perustukset ovat vielä selvästi näkyvillä ja ne tullaan nyt kesken olevan työn aikana puhdistamaan sammalesta.

Huomenna työ jatkuu, ellei sade sotke työntekoa. Pahalta näyttää.

Jukolan motin työmaalla kävi tänään myös vieraita. Erkki Turunen kertoi, että hänet kastoi Jukolan motin pastori Eino Hakuli 10.6.1943. Erkki Turunen asuu Mäntylän talossa, jonka mailla Talvisodan aikana toimi Raappanan esikunta.

Erkki Turunen kertoi lisäksi, että Jatkosodan aikana lähin Nurmijärven kylän lääkäri olii juuri Jukolan motissa, jossa hänen vanhempansa käyttivät häntä pian syntymänsä jälkeen.

Hakulista lisätietoa

Yhdistyksemme arkistosta löytyy pastori Eino Hakulin 16-sivuinen veteraanihaastattelu, jonka on tehnyt Pentti Perttuli 29.3.1990. Haastattelun mukaan Hakuli on toiminut Lieksassa sijainneen Kaatuneitten evakuointikeskuksen päällikkönä. Yhdistyksemme sihteeri Leevi Kuokkanen kaivoi arkistosta Hakulia koskevan tiedon 14. Divisioonan esikunnan papereista ja tuon asiakirjan mukaan Hakuli on toiminut em. tehtävässä 24.6.1941 alkaen yhteensä 2 v. 3 kk.