Rukapirtti – Rajakenraali Raappanan maja

30.00

Rukapirtti -kirja kertoo kenraalimajuri Raappanan majoitus- ja johtamispaikkana Rukajärven suunnalla Tiiksassa Novinkajärven rannalla sijainneen hirsimajan tarinan. Kirjassa on tarkkaan selostettu mm. majan rakentamis- ja laajentamisvaiheet sodan aikana ja sen sodanjälkeiset vaiheet majan toimiessa Suomu-Seuran metsästysmajana ja sittemmin nähtävyytenä Ilomantsin Parppeinvaaralla.

Kirjassa on 175 sivua, runsaasti valokuvia ja piirustuksia.

Tuotetunnus (SKU): K-010 Osasto:

Kuvaus

Ilomantsin Parppeinvaaralla sijaitseva Rajakenraali Raappanan maja on elänyt monta historiallista vaihetta. Alun perin jatkosodan aikana komentopaikaksi rakennettu, karjalaista hirsirakennusperinnettä noudattaen maja on myös palanen sotahistoriaa.

Tämän lisäksi majan käyttöön liittyvät sotien jälkeiset omat vaiheensa, Lieksaan perääntymisvaiheessa vihollisen propagandan alta evakuoidusta hirsikasasta tuli Suomu-Seuran metsästysmaja ja sen jälkeen Lieksasta Ilomantsiin siirrettynä sotahistoriallinen matkailunähtävyys.

Tähän kirjaan on tallennettu mahdollisimman tarkkaan rakennuksen kehityskaari, laajentamiset, siirrot ja ulkoiset muutokset vuosikymmenien aikana.

Näin kirja palvelee paitsi sotahistoriallisena lähteenä myöskin karjalaisesta rakennusperinteestä, metsästyksestä ja eränkäynnistä kiinnostuneita lukijoita.

Tässä kirjassa on kaksi toisiaan tukevaa näkökulmaa. Kirjoittajista Matti Kallio keskittyy kertomaan E. J. Raappanasta henkilönä ja valaisee majan vaiheita sodan aikana. Lisäksi hän on koonnut rakennusteknisen selostuksen majasta ja sen muutoksista nykypäiviin asti. Jorma Ikonen puolestaan painottaa osuudessaan majan sotien jälkeistä vaihetta ja sitä, millaisissa tehtävissä maja on palvellut vuosikymmenien aikana.

Mitat 285 × 205 × 14 cm