Perustajajäsenemme kenraaliluutnantti Ermei Kannisen siunaustilaisuus 8.12.2015

Perustajajäsenemme kenraaliluutnantti Ermei Kannisen siunaustilaisuus 8.12.2015 Temppeliaukion kirkossa.

—Rukajärven suunnan historiayhdistys ry:n standaari, jonka suunnitteluun kenraali Ermei Kanninen ratkaisevasti vaikutti.

Siunaus- ja muistotilaisuuden ohjelman voi nähdä TÄÄLTÄ:

Kukkatervehdykset - luettelo - viralliset edustajat

Olavi Tiittanen, Finn-Göran Wennström ja Erkki Merikallio

Olavi Tiittanen, veteraani, Rukajärven suunnan historiayhdistys, varapuheenjohtaja Finn-Göran Wennström, Sotaveteraaniliitto, puheenjohtaja Erkki Merikallio, veteraani, Helsingin Seudun Sotaveteraanipiiri, puheenjohtaja.

Aila Elo, Tenho Tikkanen ja Rami Rasku.

Aila Elo, sihteeri, Tenho Tikkanen, puheenjohtaja ja yhdistyksemme jäsen Rami Rasku. Rasku tapasi Ermei Kannisen, ukkinsa veteraaniveljen, haastattelun yhteydessä vain pari viikkoa ennen kenraalin menehtymistä.

Ermei Kanninen Lieksan kirkossa 5.9.2014 Kansalaisjuhla 70 vuotta Jatkosodan päättymisestä. Veteraanit saapuivat juhlaan höyryjunalla.
Lieksan Rukajärvi-keskuksen vihkiminen käyttöön 1.7.2013 , Timitran Linna. Kuva Antero Huttunen.
Kenraali Ermei Kanninen (19.10.1922-.12.11.2015) Marskin Majalla julkistettiin kirja "Rukajärven luutnantti".
Kenraali Ermei Kanninen (19.10.1922-.12.11.2015) Marskin Majalla julkistettiin kirja ”Rukajärven luutnantti”.
Marskin Majalla Rukajärven luutnantti, Kenttäpostia sotasensuurin takaa kirjan julkistamistilaisuus 18.10.2012. Ermei Kanninen täytti 90 vuotta seuraavana päivänä 19.10.2012. Veteraanit Heikki A. Reenpää, Ermei Kanninen ja Olavi Tiittanen. Kuva Antero Huttunen.

Perustajajäsenemme kenraaliluutnantti EK-iunaustilaisuus 8-12-15-5-2

Muistotilaisuus: Katajanokan kasinolla:

Ohjelma edellä. Lisäksi vapaan sanan kohdalla puhuivat

– ulkoasiainneuvos, suurlähettiläs Eva-Cristina Mäkeläinen

– Rukajärven suunnan historiayhdistys ry:n puheenjohtaja  Tenho Tikkanen

– Monaco-Suomi yhdistyksen puheenjohtaja Ulla Ladau-Harjulin

Tenho Tikkanen. Rukajärven suunnan historiayhdistys ry:n puheenjohtajan puhe:

Hyvät Ermei Kannisen omaiset, arvoisat veteraanit, hyvä saattoväki.

Rukajärven veteraani, yhdistyksemme perustajajäsen Ermei Kanninen on poissa. Muistot elävät ikuisesti. Hyvän ihmisen elämä jättää kallisarvoisen muiston ja hänen poismenonsa suuren surun.

Enää emme voi turvautua hänen asiantunteviin ohjeisiinsa. Meidän nuoremman sukupolven on tultava toimeen sen perinnön turvin, mitä Ermei Kanninen edusti puhtaimmillaan Suomen puolustusvoimain sotilaana niin sodassa kuin rauhan aikana. Rehellisyys, tasapuolisuus, avoimuus, hyvä ja asiallinen asioihin paneutuminen olivat hänen ohjeitaan. Sen ohjeen hän antoi meille kaikille pari vuotta sitten kirjassaan Rukajärven luutnantti, Kenttäpostia sotasensuurin takaa. Tuon kirjan sivuilta on löydettävissä ohjeita suomalaisille työpaikoille, ohjeita, joilla motivoidaan työpaikan työntekijöitä tekemään tulosta, mikä hyödyntää koko yhteiskuntaa.

Ermei Kannisen esitelmät sotahistorian ja perinnetyön merkityksestä loivat perustan yhdistyksemme toiminnalle. Olemme ikuisesti kiitollisia hänen yhdistyksellemme antamistaan ohjeista ja yhdistyksemme hyväksi tekemästään työstä, mm. Rukajärven tien ja Lieksan Rukajärvi-keskuksen vihkimisestä. Nyt on koossa ainutlaatuinen ja laaja veteraanien perinneaineisto.

Kiitämme kaikkia niitä henkilöitä, jotka ovat Ermei Kannisen omaisten toivomuksen mukaan kunnioittaneet kenraaliluutnantti Ermei Kannisen muistoa lahjoituksin.

Ermei Kannisen syntymäpäivän, lokakuun 19. päivän tienoilla tulemme järjestämään jokainen vuosi Rukajärvi-keskuksissa seminaaritilaisuuden. Siellä voimme muistella Ermei Kannisen elämäntyötä, tähän tilaisuuteen toivotamme Teidät kaikki tervetulleiksi.

Rukajärven suunnan historiayhdistys kunnioittaa perustajajäsenensä muistoa ja ottaa osaa omaisten suruun.

1 I Rukajärven suunnan hopeinen merkki 1942, Väinö Partisen merkki

Ermei Kanninen on haudattu Helsingin ortodoksiselle hautausmaalle.

1 E Rukajärven suunnan merkki 1942 värillisenä

Rukajärven suunnan historiayhdistys ry.

www.rukajarvensuunnanhistoriayhdistys.fi

www.rukajarvikeskus.fi