Laaja viestinäyttely ja solilasradioamatööriasema esillä Lieksassa

Lieksan Rukajärvi-keskuksessa avattiin kesäkuun alussa laaja viestinäyttely. Nähtävillä on kaikki Rukajärvellä Jatkosodassa käytössä olleet viestivälineet. Rukajärvi-keskuksessa on esillä myös toimiva sodanaikainen radioasema. Viestinäyttelyn ovat pystyttäneet Kaakkois-Suomen Viestikilta ry:n puheenjohtaja Tapio Lue lisää…Laaja viestinäyttely ja solilasradioamatööriasema esillä Lieksassa

Multimediaesitys Antti Rasilo. Esityksen kuvat, kertomukset ja kartat ovat peräisin Osmo Rasilon arkistosta. Aika: 30.7.2017 klo 13.00 – 15.00 Paikka: Lieksan Rukajärvi-keskus, Asema-Aukio 2, 81700 Lieksa, Puh. 013 – 521 Lue lisää…Antti Rasilo: VÄNRIKKI OSMO RASILON JATKOSOTA RUKAJÄRVEN SUUNNALLA -esitys 30.7.2017

Raine Narvan luento pidetään Lieksan Rukajärvi-keskuksessa, Asema-Aukio 2, 81700 Lieksa Aika: 22.7.2017 klo 12.00 – 14.00 Lippu: 8 €, mikä sisältää Rukajärvi-keskuksen uusittujen näyttelyitten esittelyn sekä opastetun kierroksen Rukajärven tien Lue lisää…Raine Narva multimedialuento Jatkosodan suurimmasta partioretkestä vihollisen selustaan. Lieksan Rukajärvi-keskus 22.7.2017 klo 12.00 – 14.00

Aseveljeyden rajoilla – Lieksan saksalaisvuodet

Esa Korvelta on valmistunut mielenkiintoinen tutkielma, jonka hän on esittänyt Pasi Tuunaisen johtamassa yleisen historian kandidaattiseminaarissa Itä-Suomen yliopistossa 1.6.2017. Esa Korven tutkielma ”Aseveljeyden rajoilla – Suomalaisten kokemuksia Lieksassa toimineista saksalaisjoukoista Lue lisää…Aseveljeyden rajoilla – Lieksan saksalaisvuodet

Rukajärven tien palvelukohteet valmistuivat – kannattaa tutustua

Talkooporukka kokoontui viimeistelemään Rukajärven tien Änäkäisen kohdetta. Paikalle tehtiin sepelillä päällystetyt polut, hiekkakenttä päällystettiin kuorikkeella ja ampuma-aukkojen suut naamioitiin kuntalla. Mauri Kärkkäinen sisusti taistelupesäkkeet ampumapöydillä ja asensi paikalleen myös hautaperiskoopin. Lue lisää…Rukajärven tien palvelukohteet valmistuivat – kannattaa tutustua

Kalle Sutisen omaisilta Iisalmen Rukajärvi-keskukselle arvokas lahjoitus

Rukajärven veteraani Kalle Sutisen omaiset lahjoittivat arvokkaan kokoelman Iisalmen Rukajärvi-keskukselle, jossa se sijoitettiin valokuvan kera omaan vitriiniinsä, harvinainen 14. divisioonan muistoristin luovutuskirja ja vitriinin päälle asetettiin Rukajärven suunnan historiikkitoimikunnan standaari. Lue lisää…Kalle Sutisen omaisilta Iisalmen Rukajärvi-keskukselle arvokas lahjoitus

Säkylän kirkkoon kokoontunut saattoväki, omaiset, ystävät sekä yhteisöjen edustajat saattoivat maanviljelysneuvos Pentti Perttulin viimeiselle matkalle. Rukajärven suunnan veteraanien ja yhteisöjen seppeleen laskivat, Rukajärven veteraani Ilmari Koppinen, historiikkitoimikunnan jäsenet Martti Soikkeli, Lue lisää…Säkylä 8.6.2017. Kirkko täyttyi Pentti Perttulia saattamaan viimeiselle matkalle

Suomen Marsalkka Mannerheimin syntymästä tulee tänään kuluneeksi 150 vuotta

Kunnioituksesta Ylipäällikköään kohtaan ”Rukajärven rintama” lahjoitti Suomen Marsalkka Mannerheimille 4.6.1942 Marskin Majan 75-vuotispäivälahjaksi. Sen rakensivat Rukajärven rintaman sotilaat ja lotat. Parhaat kirvesmiehet valittiin vaativaa kirvesmiestyötä tekemään, yksi kustakin joukko-osastosta. Kelopuinen Lue lisää…Suomen Marsalkka Mannerheimin syntymästä tulee tänään kuluneeksi 150 vuotta