Juuka johtaa mottien teossa -Juukalaiset haastavat muiden kuntien asukkaat mottitalkoisiin

Juuassa on kevään aikana järjestetty mottitalkoita pitkin kevättä kuutena päivänä. Ensin miehet menivät metsään, puut tuotiin keskustaan. Mottitalkoisiin on osallistunut peräti 31 henkilöä. Puita on koossa 47 kuutiota ja työ vain jatkuu. Apuna on ollut kaksi traktoria ja polttomoottorilla toimiva halkaisukone. Viime perjantaina puuntekoon tulivat myös Poikolan yläasteen 55 oppilasta.

Juuan mottitalkoisiin on osallistunut peräti 31 talkoomiestä ja kasassa on 33 kuutiota puuta. Kuva Risto Alanko.
Veteraani Olavi Tiittanen ja kirjailija Heikki Turunen seuraavat Juuassa Poikolan yläasteen oppilaitten uutterointia mottitalkoissa 23.5.2014. Julkaisemme oppilaitten kuvia vasta sitten kun siihen on saatu heidän lupansa. Kuva Arvi Martikainen.

Myös Kiuruvedellä on mottitalkoita pidetty useammassa paikassa ja veteraanikin on ollut talkootöissä mukana. Puita Kiuruvedellä on kasassa 5 kuutiota. Ensimmäiset puut tulivat Sukevalta, josta Matti Vatanen toimitti peräkärryllisen puita Iisalmen puunkeruupaikalle.

Veteraani Tauno Tikkanen (98 v) Kiuruveden mottitalkoissa. Taustalla näkyy veteraanin pihapiiriin rakennettu Rukajärven perinnepolku, joka on nimetty "Kivivaaraksi".
Veteraani Tauno Tikkanen (98 v) Kiuruveden mottitalkoissa. Taustalla näkyy veteraanin pihapiiriin rakennettu Rukajärven perinnepolku, joka on nimetty ”Kivivaaraksi”.
Antero Huttunen purkaa kuormaa Kiuruveden aseman makasiinilla.
Muusikko Raimo Jokisalmi lastaa puuta, jotka toimitettiin hänen kotitilaltaan Kiuruveden makasiinille.
Matti Eskelinen ja Timo Kinni, kuvassa toimittivat puuta Kiuruveden makasiinille peräkärrylastillisen. Kuva Matti Eskelinen.

Mottitalkoiden organisaattori Juuassa on yhdistyksemme uuttera talkoomies kunnanvaltuutettu Arvi Martikainen, jonka yhdistyksen puheenjohtajalle toimittaman selvityksen julkaisemme seuraavassa sellaisenaan kuvien kera.

Juuan miehet ovat urakoineet tosissaan, mukana on ollut sotaveteraaniyhdistys ja työtä on ohjannut veteraani Olavi Tiittanen, joka toimi eläkkeelle siirtymiseensä saakka Juuan kunnanjohtajan tehtävässä. Kuva Risto Alanko.

Arvi Martikainen, Juuka 23.5.2014: Oppilaitten uutteruus on ihailtavaa

Omalta osaltani sain lopullisen kipinän mottitalkoiden järjestämiseen 13.3.2014 Iisalmessa. Talvisodan päättymispäiväksi järjestetty Rukajärvi-keskuksen avajaistilaisuus Seurahuoneella oli mieliin painuva juhlatilaisuus. Avajaistilaisuudessa oli mukana useita veteraaneja, jotka kertoivat kokemuksiaan sota-ajalta.

Lukuisissa Rukajärven suunnan veteraanijuhlissa mukana olleena ja myöhemmin historiayhdistyksen monissa juhlissa ja tilaisuuksissa, 2011  Rukajärven tien opastaulujen pystytystalkoissa olin mukana

Kun kuulin, että veturiyrittäjä T. Laaksomies järjestää 5.9.2014 höyryjuna kuljetuksen  Lieksassa järjestettävään kansanjuhlaan, päätin, että kyllä Juuassakin pitäisi järjestää ”Mottitalkoita.” ja ei kun yhteyden ottoihin metsäyhtiöihin.

Suhtautuminen asiaan oli erittäin myötämielistä. Metsä Group. Harvestia, Stora Enso ja UPM-Kymmene metsä lahjoittivat kukin n. 5 m3 halkoja. Yksityiset muutamia pihakoivujakin.

Motin teko homma lähti käyntiin kun otin yhteyttä Juuan sotaveteraaniyhdistyksen pj. Risto Alankoon (olen itsenkin yhdistyksen jäsen). Risto suhtautui myötämielisesti asiaan, laittoi lehteen ilmoituksen ja otti yhteyttä veteraaniyhdistyksen naistoimikuntaan, josta saatiin kahvi- ja mehutarjoilun talkoisiin.

– Talkoita on järjestetty kolmet suuremmat ja pienempi muotoisia 5-6 kertaa.

– Osanottajia tähän mennessä on ollut 29 henkilöä, joista 2 traktorin kanssa hydraulihalkojan kanssa ja yksi  polttomoottorikäyttöisen halkojan kanssa.

23.5. Talkoissa oli mukana koululaisia Poikolan ylä-asteelta kolme luokkaa, yhteensä 55 oppilasta. He olivat 5 A ja 6 B luokilta ja oli vielä kolmaskin luokka.

Oppilaat olivat erittäin innostuneita pinomaan puita, kerrottiin koululaisille sota-ajan mottitalkoista. He saivat kokeilla puun aisaamista vuoluraudoilla.

– Vanhin 91- vuotias Rukajärven veteraani ja nuorin Henri Hyykky (4 vuotta) oli innolla monissa talkoissa koneenkäyttäjänä.

Juukalaisia Rukajärven suunnalla taisteli vuosina 1941 – 1944 n. 1000 miestä.

– Kenraali Erkki Raappana oli perustamassa Juuan metsästys yhdistyksen metsästysmajaa Timovaaraan v. 1949 – 1952.

Juukalaiset haastavatkin kaikki juhlajunan kulkureitin paikkakunnat mottitalkoisiin.

Juuan mottitalkoisiin osallistui pari traktoria ja puut haettiin metsästä saakka.
Juuan mottitalkoisiin osallistui työkoneita, pari traktoria ja puut haettiin metsästä saakka. Kuva Risto Alanko.

Luettelo Juuan mottitalkoiden osallistujat, joista monet ovat olleet talkoissa useina päivinä:

Alanko Jukka ja Risto

Toropainen Heikki

Turunen Heikki, kirjailija

Turunen Tenho

Oppilaitten ja opettajien nimet ja valokuvat lisätään luetteloon heti kun siihen on saatu heidän suostumuksensa.

Iisalmi kirii kakkosena

Iisalmi ja Kiuruvesi kilvoittelevat kakkospaikasta. Iisalmen asemalle on toimitettu reilut 5 kuutiota puutavaraa. Viime viikolla Iisalmen mottitalkoisiin osallistui Sonkajärven kunnanvaltuuston puheenjohtaja Mikko Mustosen johdolla Jussi Sirviö ja Reijo Pulkkinen.

Kuvassa mottitalkoomiehet Jussi Sirviö ja Sonkajärven kunnanvaltuuston puheenjohtaja Mikko Mustonen. Kuvan otti talkoissa mukana ollut Reijo Pulkkinen.

Iisalmi ja Kiuruvesi etenevät hyvää tahtia. Iisalmi johtaa nyt rinnanmitalla.