Kunnallisneuvos Paavo O. Saksmanin 96 vuotta

Pielaveden veteraanijärjestöjen edustajat Timo Laukkanen, Tapani Malkin, Heikki Nousiainen ja Tauno Jääskeläinen sekä Rukajärven suunnan historiayhdistyksen puheenjohtaja Tenho Tikkanen kävivät onnittelemassa Rukajärven veteraani Paavo O. Saksmania, joka täyttää tänään 24.1.2014 peräti 96 vuotta.

Kunnallisneuvos Paavo O. Saksman muisteli sotatietään. Taustalla maalaus syntymäkodista Ylä-Räisälän tilalta, joka sijaitsee Vaaraslahdella Joutsenniementien varralle.
Kunnallisneuvos Paavo O. Saksman muisteli sotatietään. Taustalla maalaus syntymäkodista Ylä-Räisälän tilalta, joka sijaitsee Vaaraslahdella Joutsenniementien varrella.

Kunnallisneuvos Paavo O. Saksman toimi pitkään Ylä-Savossa monissa kunnallisissa luottamustehtävissä mm. Pielaveden kunnanvaltuuston pitkäaikaisena puheenjohtajana.

Kunnallisneuvos Paavo O. Saksman 24.1.2014 96 vuotta. Häntä kävivät onnittelemassa merkkipäivänä Pielaveden veteraanijärjestöjen edustajat Paavo Malkki, Timo Laukkanen, Heikki Nousiainen ja Tauno Jääskeläinen sekä Rukajärven suunnan historiayhdistyksen puheenjohtaja Tenho Tikkanen, joka otti kuvan.
Kunnallisneuvos Paavo O. Saksman 24.1.2014 96 vuotta.  Häntä kävivät onnittelemassa merkkipäivänä Pielaveden veteraanijärjestöjen edustajat Sotainvalidien sihteeri Paavo Malkki, Sotaveteraanien varapuheenjohtaja Timo Laukkanen, Sotainvalidien puheenjohtaja Heikki Nousiainen ja Sotaveteraanien puheenjohtaja Tauno Jääskeläinen sekä Rukajärven suunnan historiayhdistyksen puheenjohtaja Tenho Tikkanen, joka otti kuvan. Paavo O. Saksman ja hänen ystävänsä Martta Ruotsalainen edessä.

Jatkosodassa ylikersantti Paavo O. Saksman taisteli ns. pielavetisten pataljoonassa eli III/JR 52:ssa joukkueenjohtajana.

Tämä pataljoona joutui koville heti Jatkosodan alussa. Valtakunnan rajan III/JR 52 ylitti 6.7.1941 klo 1,33. Pataljoona sai käskyn hyökätä Kolvaskukkulalle eli pisteen 255.8 kohdalle 7.7. klo 2.00 yöllä. Tämä taistelussa kaatui useita Paavo O. Saksmanin aseveljiä Pielavedeltä. Taistelussa kaatuivat luutnantti Sulo Antikainen, sotamies Hiskia Hyvönen, sotamies Aukusti Korhonen, kersantti Hannes Korhonen, sotamies Aukusti Kumpulainen, sotamies Antti Laukkanen, korpraali Aukusti Leskinen, sotamies Kalle Manninen, sotamies Hiski Nissinen, rakuuna Tauno Pietikäinen, sotamies Urho Saastamoinen,, alikersantti Paavo Saksman, korpraali Eino Tossavainen, sotamies Jaakko Valta.

Läheisten aseveljien kaatuminen oli raskas menetys, joka liikuttaa veteraania syvästi vielä yli 70 vuoden takaa.

Taistelua on käsitelty Pielaveden Kansalaisopiston Videopajan tuottamassa sarjassa ”Isiemme muistolle”, joten tässä yhteydessä mainitaan, että tuossa kolmiosoisessa nauhoituksessa on haastateltu myös veteraani Paavo O. Saksmania.

Paavo Saksmanin veteraanihaastattelu on tallennettu myös Rukajärvikeskuksen aineistoihin. Haastattelun on suorittanut aseveli eversti Erkki Koivisto 26.9.1988 ja sitä on kaikkiaan 12 konekirjoitettua sivua.

JR 52 ei hävinnyt ainuttakaan taistelua!

Sotahistorioitsija, rajakapteeni Tauno Oksanen on eräässä esitelmässään todennut, että JR 52 menestyi Rukajärven rintamalla erinomaisesti. Se ei hävinnyt yhtään taistelua. Menetykset olivat varsin suuret, paltamolaisen Ossi Laineen suorittamien laskelmien mukaan JR 52:n kaatuneita oli kaikkiaan 791. Se on huomattava osa Rukajärven joukkojen yhteensä 2750 Jatkosodassa kaatuneesta sotilaasta.

Pielaveden pataljoonan III/JR 52 taistelutie Jatkosodan alussa (Sotapäiväkirjan mukaan).

18.6.1941 – klo 08.00 YH-kortit oli jaettu miehille.

19.6.- klo 12.00 Miehet olivat saapuneet perustamispaikalle. Myös vapaaehtoisia saapui. Pataljoonan komentaja oli kapteeni U. Läikkö.

20.6.- Klo 14.00 Pataljoona marssivalmiina Pielaveden Suojalassa.

Klo 15.00 Ylitti rivistö marssikynnyksen Honkamäellä. EsikuntaK, Krh. joukkue, 7.K, 8.K, 9.K, KKK ja kuormastot.

Klo 20.00 Tulo Tuovilanlahteen, jossa ruokailu ja 8 h lepo.

21.6. Klo 01.00 Lähtö Tuovilanlahdesta.

Klo 06.00 Tulo Maaningalle, jossa tee, ruokailu ja 8 h lepo.

Klo 14.00- Lähtö Maaningalta.

Klo 23.00 Tulo Alapitkän asemalle.

22.6. Klo 00.01 Alkoi kuormaus junaan.

Klo 03.20 Kuormaus oli suoritettu.

Klo 05.05 Alkoi keskityskuljetus junalla. Reitti Iisalmi, Kajaani, Hyrynsalmi, Nurmes.

Klo 20.05 Juna saapui Nurmekseen, jossa se purettiin.

23.6. Klo 04.30 Pataljoona saapui Petäiskylään muun rykmentin yhteyteen. Leiriytyi Nurmes-Kuhmo-Petäiskylän tiehaaraan.

24.6. Koulutusta.

25.6. Klo 23.00 Marssi Petäiskylästä Kuhmon Saunajärven luoteispuolelle.

27.6. Aseiden ja tst-välineiden kunnostusta ja kohdistusta.

28.6-4.7. Tst-harjoituksia.

5.7. Klo 03.00 Alkoi marssi rajaa kohden.

Klo 11.00 Pataljoona saapui Riihivaaran itäpuoliseen maastoon n. 2 km rajalta.

6.7. Klo 01.33 Pataljoona ylitti rajan Kolvasjärvi-Repola tietä pitkin.

7.7. Klo 02.00 Käsky hyökkäyksestä kukkulalle 255.8, ns. Kolvaskukkula.

Klo 12.00 Pataljoona ryhmittyi hyökkäykseen ja hyökkäsi tykistövalmistelun jälkeen.

JR 52:n merkittävimmät taistelut:

– Kolvaskukkulan taistelu (Piste 255.8) 7.7.1941

– Ontrosenvaaran taistelu elokuu 1941

– Pismajoen ylitys ja perääntyminen15.8-41 I/JR 52

– Läpimurto Rukavaaralla Vehkalammin ja Matkalammin välillä 5-9.9-41

– Pallon taistelu tammikuussa 1943

– Suven hyökkäys 23.6-43

– Pallon taistelu kesäkuussa 1943

– Lammen taistelu marraskuu 1943

– Kv Arinan taistelu tammikuu 1944

– Tahkokosken taistelut tapahtuivat JR 52:n vastuualueelle elokuussa 1944.