Juhlaseminaarissa kolme mielenkiintoista esitelmää.

Juhlaseminaarissa kuultiin kolme laajaa esitelmää. Petroskoin valtionyliopiston professori Juri Kilin esitelmöi aiheesta Repolan suunta jatkosodassa. Hänen esitelmänsä yksi johtopäätös oli; venäläisillä oli sodan alussa miesvahvuus oli pienempi kuin suomalasilla joukoilla. Kilin on syntyisin Repolasta. Hän lupasi jatkaa tutkimustyötään. Julkaisemme professori Kilinin powerPoint-esityksen myöhemmin.

Professori Juri Kilinin tämänkertaisen esitelmän aiheena oli Repolan suunta Jatkosodassa.

Juha Vuorinen on selvittänyt sota-aikaisia rautatiekuljetuksia. Julkaisemme Vuorisen esityksen kokonaisuudessaan.

Juha Vuorisen esitelmän aiheena oli Rautatiet sodanajan huoltotehtävissä.

Kolmannen esitelmän pitäjä, sotahistorioitsija rajakapteeni Tauno Oksanen käsitteli jatkosodan taisteluista sodan lopulla. Tarkkojen faktatietojen lisäksi Tauno Oksanen korosti 4.9. ilmoitetun aselevon haurautta. Aselepo oli sovittu ilman osapuolien virallisia neuvotteluja vain Tukholman lähetystön välittämien asiakirjojen ja sähkeiden kautta. Julkaisemme Oksasen esityksen kokonaisuudessaan.

Sotahistorioitsija rajakapteeni Tauno Oksasen esitelmän aiheena oli Jatkosodan taistelut sodan lopulla.