Hyvä yhdistyksen jäsen Kiuruveden Rukajärvi-keskuksen avajaiset ja Perttulin Jotos seminaari pidetään 13.3.2021 klo 11.00 – 14.00. Paikkana on Kiuruveden Rukajärvi-keskus Hotelli-ravintola Peltohovi Asematie 9, 4700 Kiuruvesi. Koronan takia tilaisuus striimataan. Yhdistyksen Teksti jatkuu…KIURUVEDEN RUKAJÄRVI-KESKUKSEN AVAJAISET, PERTTULIN JOTOS SEMINAARI JA YHDISTYKSEN VUOSIKOKOUS 13.3.2021

Rukajärven veteraani Salmensuu Paavo (1926-2021) in memoriam

Paavo Salmensuu (s. 22.11.1926 – 15.1.2021) oli Suomen ensimmäinen televisiometeorologi. Hän toimitti vuosien 1958–1964 aikana Yleisradion sääohjelmia. Salmensuun ”tavaramerkiksi” muodostui piippu, jolla hän osoitti ruudulla säätilojen vaihtelut.   Salmensuu oli aluksi Ilmatieteen laitoksen palveluksessa, mutta siirtyi sieltä Teksti jatkuu…Rukajärven veteraani Salmensuu Paavo (1926-2021) in memoriam

Kenttävartiotutkimukset – suururakka valmis

Viimeisin– KIINTEÄ PUOLUSTUSLINJA myös videoesitelmänä Rukajärven suunnan kenttävartiot on pääpiirteittäin kartoitettu ja nyt oli vuorossa mielenkiintoinen kiinteä linja, jonka eteentyönnetyt tukikohdat ovat ainakin niminä tuttuja Rukajärven sotahistorian harrastajille. Antti Haapalainen Teksti jatkuu…Kenttävartiotutkimukset – suururakka valmis

Seppo Räihä 6.12.2020: Suomalaisten on vaikea uskoa itsestään näin hyvää!

Kiuruvedellä juhlittiin itsenäisyyttä pienessä piirissä. Ohjelmaan kuului perinteitten mukaisesti rakotulilla nautitut jouluglögit, makkarat ja panninit. Kivivaaran perinnepolulla kuultiin Emmi Mustosen sanoittama ja säveltämä laulu ”Papan perintö”. Esitys välitettiin netin kautta Teksti jatkuu…Seppo Räihä 6.12.2020: Suomalaisten on vaikea uskoa itsestään näin hyvää!

Lahtelainen opettaja Emmi Mustonen halusi muistaa isoisäänsä, sanoitti ja sävelsi kappaleen ”Papan perintö”. Julkaisemme teoksen maamme Itsenäisyyspäivänä, mikä on samalla Tapio Laukkasen syntymäpäivä. Kappale kertoo Rukajärven suunnan veteraanin Tapio Laukkasen Teksti jatkuu…Papan perintö – kaunis sävellys. Teos on sotahistoriatyötä ja veteraaniperinnettä parhaimmillaan

Yllättävä käänne – Rukajärvi-keskukselle tilat Kiuruvedeltä

Iisalmen Rukajärvi-keskukselle löytyi tilat sittenkin. Kiuruvedellä toimiva Hotelli- Ravintola Peltohovi tarjoutui sijoittamaan Rukajärven suunnan sotahistorialliset näyttelyt Peltohovin tiloihin. Avajaiset pidetään 13.3.2021. Sitä ennen tilat remontoidaan. Investointi on huomattava. Peltohovin liiketoimintaa Teksti jatkuu…Yllättävä käänne – Rukajärvi-keskukselle tilat Kiuruvedeltä