Rukajärven suunta esillä itsenäisyyspäivänä.

Itsenäisyyspäivän juhlat olivat menestystarina kaikkialla koko maapallolla. Linnanjuhlat tänäkin vuonna keräsi ennätysyleisön 2,78 milj. katsojaa. Runsaasta juhlatarjonnasta huolimatta riitti väkeä myös Rukajärven suunnan tilaisuuksiin. Itsenäisyyspäivän Tasavallan presidentin kutsuille oli kutsuttu Lue lisää…Rukajärven suunta esillä itsenäisyyspäivänä.

Tenho Tikkanen 5.12.2017: Suomen itsenäisyystie on todellinen SANKARITARINA

Savon ammatti- ja aikuisopisto ja Ylä-Savon ammattiopisto Suomen 100. Itsenäisyyspäiväjuhla Iisalmen Sankarniemen hautausmaa, 5.12.2017 klo 9.00 Rukajärven suunnan historiayhdistys ry:n puheenjohtaja Tenho Tikkanen puhe Arvoisat nuoret, hyvät opettajat. Tällä historiallisella Lue lisää…Tenho Tikkanen 5.12.2017: Suomen itsenäisyystie on todellinen SANKARITARINA

Iisalmessa: SuomenSalpa, huippudokumentti Suomen historian suurimmasta urakkakohteesta nyt katsottavissa Iisalmen Rukajärvi-keskuksessa. Näytökset Itsenäisyyspäivänä 6.12. klo 15.00 ja klo 18.00. Os. Savonkatu 24, 74100 Iisalmi. Ja Lieksassa: SuomenSalpa, huippudokumentti Suomen historian suurimmasta Lue lisää…Näytökset Itsenäisyyspäivänä 6.12. klo 15.00 ja klo 18.00. SuomenSalpa, huippudokumentti Iisalmen Rukajärvi-keskuksessa. Lieksassa 12.12.2017

Ensin: Antti Rasilon: Isäni Osmo Rasilon sotatie. Esitelmä tuo esille merkittävää ennen julkaisematonta tietoa mm. Joen kenttävartion taistelusta. Miten ihmeessä suomalainen 28 miehen joukkue pystyi puolustautumaan tuhannen vihollisen sotilaan hyökkäystä Lue lisää…Tule kuulemaan kolme mielenkiintoista esitelmää Iisalmen Rukajärvi-keskuksessa 8.12.2017 alkaen klo 18.00, Savonkatu 24, Iisalmi.

Kokoonnutaan vapaamuotoiseen joulunalus-keskustelutilaisuuteen. Ohjelmassa on hiukan puheita, makkaranpaistoa, tarjolla jouluglögiä, nokipannukahvit. Kerrataan Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan tapahtumia. Suunnitellaan tulevan vuoden toimintaa. Mukana Rukajärven veteraani Olavi Tiittanen. Häneltä kuulemme viimeisimmät veteraaniuutiset. Tilaisuudessa Lue lisää…Lieksan Rukajärvi-keskus 9.12.2017 klo 12 – 14 – tilaisuus ”Kiitos Suomen 100-tapahtumien talkooavusta”

Rukajärven veteraani Reino Kirjonen (5.10.1924 – 24.10.2017) on poissa.

Rukajärven suunnan sotaveteraani Reino Kirjosen muistolle Reino Kirjosen maallisen elämän päätepisteeksi tuli 26.11.2017 Luttilan hautausmaa, jonne veteraanin tuhkauurna laskettiin lähimpien omaisten ja Rukajärven suunnan historiayhdistyksen edustajan paikalla läsnä ollen. Haudalla Lue lisää…Rukajärven veteraani Reino Kirjonen (5.10.1924 – 24.10.2017) on poissa.

Arvokas lahjoitus esillä Iisalmen Rukajärvi-keskuksessa

Taiteilija Viggo Wallensköld lahjoitti huomattavan osan Arnold Majewskin ja Helga Sonck-Majewskin jäämistöstä Rukajärven suunnan historiayhdistykselle. Lahjoitus käsittää kokonaisen pakettiautollisen esineitä, mm. rintamalla valmistetut nuorenparin häälahjakalusteet, koriste-esineitä, Majewskin kunniamerkit, miekan, kynttilänjalkoja, Lue lisää…Arvokas lahjoitus esillä Iisalmen Rukajärvi-keskuksessa

Haapalaisen ja Pulkkisen matkakertomus – Unkajärven lohko

Antti Haapalainen ja Reijo Pulkkinen kävivät kesällä 2017 kartoitusmatkalla Rukajärven suunnan pohjoisella kenttävartiolinjalla välillä Puglajärvi – Unkajärvi – Talkkunaselkä – Tervajärvi. Lohkolla toimi vuorollaan liki kaikki JR52:n komppaniat. Lue 49-sivuinen Lue lisää…Haapalaisen ja Pulkkisen matkakertomus – Unkajärven lohko