Rukajärvi-keskus

Rukajärvi-keskus toimii kahdessa toimipisteessä – Lieksassa ja Iisalmessa. Molemmat paikkakunnat ovat tärkeitä Rukajärven suunnan sotahistorian kannalta. Rukajärven suunnan huolto, miehistötäydennykset ja lomalaiset kulkivat Lieksan aseman kautta. Lieksasta oli myös paljon sotilaita Rukajärvellä. Iisalmi oli puolestaan tärkeä paikka Ylä-Savosta kotoisin olleiden Rukajärven taistelijoiden kauttakulkuasemana.

Kumpikin Rukajärvi-keskuksen toimipiste sijaitsee matkailuyrityksen yhteydessä. Lieksan keskus on sijoittunut Hostel Timitran Linnaan ja Iisalmen keskus toimii Hotelli Iisalmen Seurahuoneen yhteydessä. Tämä tarkoittaa sitä, että keskuksen vierailla on erinomaiset mahdollisuudet majoittua ja ruokailla samassa paikassa.

Molemmat keskukset ja niiden näyttelyt täydentävät toisiaan. Niissä kannattaa ilman muuta vierailla.

Rukajärvikeskus toimii Lieksassa perinteikkäässä Timitran linnassa. Tässä rakennuksessa sijaitsi Rajavartiokoulu 1935 - 1956 sekä Lieksan Rajakomppanian ja rajavartioalueen komento- ja johtopaikka 1935 - 2004.
Rukajärvi-keskuksen Lieksan toimipiste toimii perinteikkäässä Timitran linnassa. Tässä rakennuksessa sijaitsi Rajavartiokoulu 1935 – 1956 sekä Lieksan Rajakomppanian ja rajavartioalueen komento- ja johtopaikka 1935 – 2004.
Juuti avatun Iisalmen rukajärvikeskuksen kadunpuoleinen julkisivu.
Juuri avatun Iisalmen Rukajärvi-keskuksen kadunpuoleinen julkisivu.

Taustat

Vuosina 1941–1944 taisteli Rukajärven suunnalla nykyisessä Venäjän Itä-Karjalassa tuhansia suomalaisia 14. divisioonan riveissä. Rukajärven suunnan veteraaniperinnetyö elää yhä voimakkaana. Rukajärven veteraanit kokoontuivat Jatkosodan jälkeen yhteisiin tilaisuuksiinsa ensin Lieksaan, sitten Kajaaniin, Iisalmeen, Nurmekseen, Sotkamoon ja Kuhmoon. Vuonna 1986 pidetyssä Nurmeksen kokouksessa käynnistyi veteraanien haastattelut, josta kertyi 640 veteraanin yli 10.000 sivun aineisto.

Nurmeksen 1986 veteraanikokouksen valitseman historiikkitoimikunnan työtä jatkamaan perustettiin v. 2009 Rukajärven suunnan historiayhdistys ry. Nyt tämä kerätty perinneaineisto asetetaan kokonaisuudessaan yleisön ja tutkijoitten käytettäväksi Rukajärvi-keskuksessa.

Veteraani Olavi Tiittanen avasi Iisalmen keskuksen.

Keskuksen kokoelmat

Keskukseen kootaan veteraanien rintamalla valmistamia puhdetyöesineitä ja taideteoksia. Siellä on esillä video- ja ääninauhat. Videodokumentteja on yli 130 ja ääninauhoitteita 800. Keskuksessa on yksityiskohtaiset tiedot Rukajärvellä kaatuneista 2750 sotilaasta. Rukajärvi-keskuksessa on tiedot suunnan kenttävartiolinjan tukikohdista koordinaatein. Veteraanien luovuttamia valokuvia siellä on liki 7000 kappaletta. Rukajärvi-keskuksessa tulee olemaan esillä laaja, reilut 300 teosta käsittävä kirjasto, joka käsittelee Rukajärven suunnan taisteluja.

Rukajärvikeskuksessa on ajoittain vaihtuvia valokuvanäyttelyjä.
Rukajärvi-keskuksessa on ajoittain vaihtuvia valokuvanäyttelyjä. Kuva Lieksan keskuksesta.

Rukajärvi-keskus sijaitsee Lieksassa entisessä Rajavartioston kasarmissa Timitran linnassa. Kiinteistössä toimii myös matkailuyritys Timitra Hostel joka järjestää myös Rukajärvi-keskuksen vieraille majoitus ja kahvilapalveluja.

Keskuksen kokoelmiin kuuluu myös taidokkaasti rintamalla tehtyjä puhdetöitä.
Keskuksessa voi tutustua myös alkuperäisiin dokumentteihin. Kuvassa on Rukajärven teatterin päiväkirja.

Muut kohteet

Rukajärvi-keskukseen liittyy myös Rukajärven tie, joka lähtee Lieksasta ja menee Pankajärven ja Nurmijärven kylien kautta Kivivaaraan, josta se takuu Venäjän puolelle. Rukajärven tie on merkitty asianmukaisilla merkeillä.

Lisäksi Rukajärvi-keskukseen kuuluvia kohteita ovat opastaulut, joita on laitettu paikkoihin, joissa suomalaiset joukot ylittivät Neuvostoliiton rajan lähtiessään hyökkäämään Vienan Karjalaan kohti Rukajärveä. Opastauluja on Lieksan ja Kuhmon kuntien aluella.

Rukajärvi-keskus tekee tiivistä yhteistyötä Lieksan keskuksen välittömässä läheisyydessä sijaitsevan Lieksan Rajakillan ylläpitämän rajaperinnetalon ja Pielisen museon kanssa. Kaikki nämä kohteet täydentävät mukavasti toisiaan.