Rukajärven tien näyttelyt kiinnostavat ja näyttelyt täydentyvät

Rukajärven tien kohteista kantautuu myönteistä tietoa. Meille on kerrottu, että koskaan aikaisemmin ei ole matkailijoita ollut Rukajärven tien kohteissa yhtä paljon kuin tämän kevään aikana. Tavoitteemme toteutuvat pikkuhiljaa.

— Jukolan motti – pirtti valmis
Yhdistyksemme vuoden 2014 lopulla rakentama Jukolan motti -pirtti on yksi Rukajärven tien kiintoisista tutustumiskohteista näyttelyineen.

Myös Rukajärven tien alkupäästä kuuluu hyviä uutisia. Rukajärven tie alkaa Lieksan rautatieasemalta. Yhdistyksen pitkäaikainen unelma – oma tupa – on nyt tosiasia. Yhdistys omistaa Lieksassa kiinteistön. johon Lieksan Rukajärvi-keskuksen toiminta vähitellen siirtyy.

Rukajärven suunnan historiayhdistys ry on hankkinut 30.5.2016 Lieksan rautatieasemalta kiinteistön omistukseensa. Uudessa kiinteistössä on n. 300 m2:n näyttelytilat ja lisäksi yhdistyksen arkistoa varten n. 70 m2:n tilat. Kiinteistön yhteinen kerrosala on 373 k-m2. Kiinteistöön kuuluvan tontin pinta-ala on yhteensä n. 3.678 m2 käsittäen koko aseman piha-alueen. Lieksan Rukajärvi-keskus muuttaa vähitellen näihin uusiin yhdistyksen omistamiin tiloihin. Kiinteistön lainhuuto ja rakennusluvat on saatu. Sopimukset toiminnan ylläpitämisestä on tehty Lieksan Tukipister ry:n, Monola-seura ry:n ja Jongunjoen kyläseura ry:n kanssa. Toiminta uusissa tiloissa voi alkaa. Näyttelyn avajaiset ovat 27.6.2016 klo 10.00.

Nyt avattavat näyttelyt koostuvat neljästä osasta.

1) Rautatiet sodan huoltotehtävissä sekä, 2) Rukajärven rintaman taidetta Jatkosodan ajalta, 3) Mannerheim ja rautatiet sekä 4) Sibelius, Monolan aitta ja Monola – hanke (Vaara-Karjalan Leader ry)
Iisalmen Rukajärvi-keskus jatkaa toimintaansa entiseen tapaan. Timitran Linnan näyttely on avoinna vielä tulevan kesän. Toiminta Timitran Linnasta siirtyy Lieksan rautatieaseman tiloihin. Tulevana kesänä perinneaineistoa otetaan vastaan Iisalmen Rukajärvi-keskuksen lisäksi Lieksan rautatieasemalla sijaitsevissa yhdistyksen omissa tiloissa.

Lieksan aseman Rukajärvi-keskuksen uusissa tiloissa on reilun 500 niteen kirjasto.

Rukajärven tien näyttelyt:

Yhdistyksellä on lisäksi Lieksan Nurmijärvellä Seuralan tiloissa Rukajärven tie-näyttely sekä pienimuotoinen näyttely Jukolan motti -pirtin tiloissa. Em. näyttelyitten opastuksesta huolehtii paikallinen Jongunjoen kyläseura ry.

Lieksan Tukipiste ry. huolehtii Lieksan aseman näyttelytilan avoimena pitämisestä. Uuden Rukajärvi-keskuksen opastuksesta huolehtii Lieksan Matkailuoppaat ry. Näyttelyä pyritään pitämään avoimena myös yhdistyksen jäsenten toimesta talkoovoimin mm. viikonloppuisin ja Lieksan Vaskiviikkojen aikana. Uusi näyttelytila on avoimena tilauksesta.

Yhdistyksemme näyttelyissä on esillä n. 600 valokuvaa, suuri määrä opastauluja sekä puhdetyöesineitä.

Rukajärvi-keskusten vuoden 2017 näyttelyt uusitaan kokonaan. Lieksan rautatieaseman päänäyttely tulee käsittämään sodanajan viestitoimintaa. Näyttely keskittyy Rukajärvellä Jatkosodan aikana taistelleen Viestipataljoona 30:n toimintaan. Viestinäyttelyn tulee kokoamaan Kaakkois-Suomen Viestikilta ry ja se tulee sisältämään myös sodanaikaista viestikalustoa.

Rukajärven matkoja tarjolla.

Perinteiset matkat toteutunevat ja lisäksi Juuan Rukajärven suunnan toimintaryhmä järjestää tutustumismatkan Rukajärven taistelupaikoille 4. – 7.8.2016. Ilmoittautumiset Jouko Brelo, matka-haitari@kolumbus.fi, puh. 0400-337 075.

Matkalle tulee ilmoittautua viimeistään 15.7.2016 mennessä. Matkalle pääsee 30 ensin ilmoittautunutta ja lähtijöitä tulee olla vähintään 20.

Matkan hinta on 150 €/hlö, + ryhmäviisumi 70 €/hlö (mikäli ei ole omaa viisumia). Matkan hintaan sisältyy kenttäruokailu retkipäivinä (vaihtoehtona; hernekeitto, grillimakkarat, juomana mehu, voileipä ja iltapäiväkahvi).

Perillä perhemajoitus, jonka hinta on 35 €/hlö, hintaan sisältyy aamupala, illallinen ja sauna. Erikoisuutena toimintaryhmä tarjoaa perinnematkailijalle vaihtoehtona majoituksen puolijoukkueteltassa.

Salpa-asemat kuntoon hanke

RSHY aloitti viime kesänä Anäkäisen Salpa-etuasemien kunnostamisen. Työ jäi hiukan kesken. Senaatti Kiinteistöt ja Suomen Salpayhdistys ry on käynnistänyt keskeisten salpakohteitten kartoittamisen. Lappeenrannassa järjestettyyn valtakunnalliseen neuvottelutilaisuuteen RSHY:n edustajina osallistuivat Tauno Oksanen, Ari Komulainen sekä Heikki Turunen. Kartoitustyö jatkuu tiiviinä. Suomen Salpayhdistyksen tavoitteena on vuoden 2017 aikana saada päätös Salpa-asemien nimeämisestä maailmanperintökohteeksi.

”Rukajärven ystävät” vierailulle

Yhdistyksen vieraiksi saapuu ”Rukajärven ystävät”. Ryhmään kuuluvat Rukajärven, Ontajärven, Tiiksan, Mujejärven ja Lietmajärven museoiden johtajat sekä näiden paikkakuntien koulujen historianopettajat. Ryhmä tutustuu 29.-30.6.2016 matkansa aikana Lieksan Rukajärven tien kohteisiin sekä myös Iisalmen Rukajärvi-keskukseen. Rukajärven ystävien isäntänä toimii yhdistyksemme hallituksen jäsen Jari Kärkkäinen. Rukajärven ystävät järjesti kevättalvella Rukajärvellä seminaarin, jossa käsiteltiin em. paikkakuntien historian lisäksi myös Jatkosodan aikaisia tapahtumia. Rukajärven ystävien ja RSHY:n yhteishankkeena pystytetään Tiiksaan opaste kuluvan kesän aikana.
Oheisena kutsut sekä Lieksan näyttelyitten avajaisiin että Juuan toimintaryhmän Rukajärvelle 4.-7.8.2016 suuntautuvalle matkalle. Liitteenä Juuan toimintaryhmän kutsu Rukajärven matkalle 4. – 7.8.2016. Sen voi lukea TÄÄLTÄ.
Hyvän kesän ja juhannuksen toivotuksin

Tenho Tikkanen, puheenjohtaja