Lieksassa koettiin 27.9.2025 jotakin ainutlaatuista – juhla, joka oli lajissaan maailman ainoa. Nurmeksesta Lieksaan saapunut höyryjuna, jota vetää Euroopan ainoa puuta polttoaineenaan käyttävä höyryveturi, toi juhlaväen Lieksan asemalle. Vaunun ikkunat täyttyivät uteliaista katseista ja radan varrelta juhlajunaa kuvattiin innokkaasti. Aseman laiturilla odotti satapäinen joukko, ja historian siipien havina tuntui lähes käsin kosketeltavalta.

Juhlajunan matkustajia odotti yllätys. Juhlajunaa oli Lieksan v. 1909 rakennetulla asemalla odottamassa monisatapäinen yleisö. Juhlaan osallistui vieraita ympäri Suomen. Hangosta, Oulusta, Vaasasta, Ylä-Savosta juhlajunaa ruokittiin kahdella linja-autolla. Kuva Kimmo Vitri.
Varsinainen juhla pidettiin Rukajärven suunnan historiayhdistyksen Lieksan Rukajärvi-keskuksessa, joka täyttyi ääriään myöten. Puheenjohtaja Tenho Tikkanen avasi tilaisuuden lämpimällä ja tunteikkaalla puheella. Lieksan kaupungin tervehdyksen toi kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Matti Taponen, joka painotti tapahtuman merkitystä elävän kaupungin symbolina ja korosti tarvetta jatkaa asemaseudun kehittämistä yhteistyössä.
Höyryjunayrittäjä Tapani Laaksomies esitteli juhlassa sekä Pielisen-Karjalan matkailun mahdollisuuksia että rautatieliikenteen historiaa. Hän toi esiin kansainvälisiä esimerkkejä, kuten Latvian perinnerautatiehankkeen, ja peräänkuulutti rohkeita päätöksiä myös Suomessa.
Juhlan kohokohtana koettiin Jatta Kettusen tarinallinen ja musiikilla maustettu esitys Lieksan rautatieaseman yli satavuotisesta historiasta. Hänen kertomuksensa teki näkyväksi sen, kuinka tärkeä merkitys asemalla on ollut Lieksan talouselämälle ja koko seudun kehitykselle.
Tilaisuuden päätti historiayhdistyksen Seppo Räihä, joka veti yhteen päivän annin ja johdatti juhlayleisön perinteikkään hernekeiton ääreen. Koivurinteen Erän talkooväki oli loihtinut juhlaan sopivan aterian, joka sai ansaittua kiitosta kaikilta osallistujilta.
Erityisen merkitykselliseksi juhlan teki se, että paikalle saapui myös Rukajärven veteraani Pentti Oksman, joka matkusti juhlaan höyryjunalla – elävä muistutus siitä, että nämä juhlat ovat kunnianosoitus koko sodan kokeneelle sukupolvelle.
”Kiitos vapaista vuosista!” – tämä viesti kuului monen huulilta päivän aikana, kun juhlayleisö saattoi veteraania tervehtiä kädestä pitäen henkilökohtaisesti.
Lieksan Rautatiet 200 vuotta -juhla ei ollut vain matka historiassa – se oli lupaus tulevaisuudesta. Se osoitti, että talkoovoimin ja yhteistyöllä voidaan rakentaa eläviä matkailukohteita, jotka yhdistävät menneisyyden ja tulevaisuuden.
📽️ Katso juhlajunan tunnelmat videolta: TÄÄLTÄ (Antero Rautiainen Facebook tili):
Kuvia juhlasta:

Rautatiet 200 vuotta – Arvovieraat junassa 100-vuotias veteraani Pentti Oksman puolisonsa Anneli Pirisen kanssa. Alla matkan nuorin Alpo Kotovuori 2 v. 3 kk. Alpon Ukki näkyy alla veteraanin takana. Kuva TJT.

Juhlan nuorin osallistuja, vasta 2 vuoden ja 3 kuukauden ikäinen Alpo Kotovuori, Juuasta ”Hiirenlahden tilan nuori isäntä” isänsä Juhon sylissä. Matkalle osallistui myös Alpon ukki Martti, yläkuvassa. Kuva TJT.

Junassa oli tunnelmaa: Kainuulaiset veljekset ex-kansanedustaja Hannu ja Matti Kemppainen intoutuivat esittämään juhlajunaan sopivaa musiikkia. Ensin he esittivät Pielisen rannoilla tutun ”Joensuun Elli” ja tämän lisäksi Kainuussa ihmisten mieliin painuvan koskettavan kappaleen ”Nälkämaan laulu – alkuperäissanoilla”. Lauluun yhtyi koko vaunun yleisö. Veljesten esitys meni suorana Radio Sandelsin kuulijoille, joten Rautatiet 200 vuotta juhlajunan tunnelma välittyi laajalle joukolle koko radion kuuntelualueella Karjalan kunnailta halki Ylä-Savon ja Kainuuta ja aina Kuusamoa myöten. ”Sellainen Kulttuuriradio Sandels on, kuului juhlayleisön asiaa kommentoivan.” Kuvassa Hannu ja Matti Kemppainen ja Arja Hosionaho. Kuva TJT.

Lieksan Rukajärvi-keskus Juhla Rautatiet 200 vuotta – ainut maailmassa. Kuvassa Ritva Kilpeläinen, Anneli Pirinen puoliso Rukajärven 100-vuotias veteraani Pentti Oksman ja Jatta Kettunen. Kuva otettu Rukajärvi-keskuksen ”Marskin vitriinien” edessä.

Tervehdyksensä Lieksan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Matti Taponen aloitti tapansa mukaan huumorilla: ”Järjestäjillä näyttää olevan hyvät suhteet yläkertaan, sen voi päätellä aurinkoisesta säästä ja runsaasta juhlaan osallistujien määrästä.”

Tapani Laaksomiehen esitelmä antoi erinomaisen kokonaiskuvan koko Pielisen-Karjalan matkailuun. Matkailualan yrittäjän kannalta Laaksomies toivoi todellisia tekoja, joista hän kertoi esimerkkejä eripuolilta maailmaa. Aivan lähialueelta Laaksomies toi esille mm. Latvian, missä on rakennettu erillinen yli 40 km:n mittainen miljoonia maksava perinnerautatie, sinne oli hankittu kolme veturia. Tätä hanketta olivat rahoittaneet EU ja myös Suomi oli ollut hanketta rahoittamassa huomattavilla summilla.

Laaksomiehen esitelmä sisälsi myös kattavan koosteen Suomen rautatieliikenteen historiatietoa. Kuva TJT.

Jatta Kettunen: Juhlan odotetuin – kohokohta oli tietysti Jatta Kettusen tarinallinen konsertti, mikä keskittyi pääosin Lieksan rautatieaseman historiaan ja sen merkitykseen Lieksan talouselämälle. Musiikkiosuuden hän aloitti vauhdikkaasti Matti Jurvan sanoittaman ”Pohjanmaan junan sävelin: Hyt-kyt-kyt-kyt ryt-kyt-nyt-kyt – Juna se meni meni pohjolaan – Vaunussa kansa kerto juttujansa, – Kulkijapoika se vihelteli vaan…” Jatan esitys sai raikuvat suosionosoitukset ja esitystä kuultiin kommentoitavan yleisöstä: ”Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo.”

Päätössanat juhlassa lausui yhdistyksemme varapuheenjohtaja Seppo Räihä. Räihä korosti kaikessa kansalaistoiminnassa onnistumisen edellytyksenä olevan yhteistyön. Räihä toivoi, että Rukajärven suunnan historiayhdistys voi jatkossa toimia yhteistyökumppaneittensa avulla – tietysti sääntöjensä puitteissa ja edistää tekemänsä työn kautta Rukajärvi-keskustensa alueiden elinkeinotoimintaa. Tervetuloa 18.10.2025 Lieksassa järjestettävään ”Kenraali Ermei Kannisen muistoseminaariin”, jolloin aiheenamme on ”Yli 100-vuotiaat veteraanimme”. Seppo Räihä tervehti yhtä paikalla ollutta Rukajärven veteraani Pentti Oksmania, joka oli saapunut tilaisuuteen puolisonsa Anneli Pirisen kanssa. Kuva TJT.

Koivurinteen Erän soppatykin jono ulottui yli Asema Aukion. Kuva Kimmo Vitri.

Koivurinteen Erän talkooporukka jälleen mukana järjestelyissä, Merja Katajsalon jodolla. Kuva Reino Heikkinen.
Juhlaaan osallistujille luovutettiin muistomitali. Valitettavasti ei osattu tilata mitaleita riittävästi. Sellaisen voi noutaa pientä korvausta vastaan Lieksan rautatieasemalta.

VETERAANIT KIITTÄÄ KAIKKIA JUHLAN JÄRJESTÄJIÄ!

RSHYry:n puheenjohtajan juhlan avauspuheeseen voi tutustua TÄÄLTÄ:
Kiitos kaikille yhteistyökumppaneille. Kiitos veteraani Pentti Oksmanille ja Anneli Piriselle, Tapani Laaksomiehelle/Steam Rail Oy Nurmes, Äksyt Ämmät ry, Nurmes, Koivirinteen Erä ry, Lieksa, Lieksan Tukipiste ry. ja tietysti Lieksan Matkailuoppaat ry, Jatta Kettunen ja Ritva Kilpeläinen sekä Lieksan kaupunki ja valtuuston puheenjohtaja Matti Taponen. Luonnollisesti kiitokset esitämme myös mitalin tekijälle Vieremän Kellopuodille, Lieksan Lehdelle ja kulttuuriradio Sandelsille.
Vieraat tekevät juhlan ja siksipä olemme kovin kiitollisia kaikille niille, jotka olivat mukana tavalla tai toisella aivan nuorinta Alpo Kotavuorta (2 v. 3 kk) myöten.
Juhlaan osallistuneet monet alansa ammattilaiset ja junaharrastajat ovat todenneet, että mitalista tulee ”keräilyharvineisuus”. Sitä ei tulevaisuudessa saa satasella eikä edes kahdella!
Pienellä porukalla ja tosi vähin kustannuksin järjestimme ainoan ja ainutkertaisen muistojuhlan maailmassa aivan kuten veteraanimme aikoinaan talkoohengen voimin.
RSHYry/tjt.