Rakennustyö jatkuu Rukajärven tiellä Jukolan motti -pirtillä 20. – 23.5.2015

Tervehdys Jukolan motti -pirtiltä

Saimme viime syksynä valmiiksi Jukolan motti -pirtin päärakennuksen. Pirtin runsas käyttö yllätti täysin. Rukajärven tielle ja Jukolan mottiin on saavuttu ympäri Suomea. PIRTTISSÄ on pidetty syntymäpäiviä, työpaikkojen virkistyspäivän tilaisuuksia, Lieksan kaupungin sosiaalitoimi pitää PIRTTIÄ jatkuvana käyntikohteenaan. Useat yhdistykset ovat järjestävät kokouksiaan ja Lieksan evl. seurakunta pitää 24.5.2015 klo 13.00 alkaen laavukirkon. Olemme kovin iloisia PIRTIN saamasta vastaanotosta ja suuresta suosiosta.

Jukolan motti -pirtissä runsas vierailijoitten määrä yllätti. Kuva Arto Räsänen 16.5.2015 tilaisuudesta. Rakennukseen mahtuu pari linja-autollista eli lähes sata vierasta.

Maanomistaja toivoi meidän tekevän vielä puuvajan sekä käymälän. Niiden rakentaminen aloitetaan tulevan viikon keksiviikkona ja jatketaan lauantaihin (23.5.) saakka. Nurmijärven eli siis Jongunjoen kyläyhdistyksen Heikki Turunen, Raimo Saviranta ja Tuomo Martikainen sekä Mauri Mönkkönen ja Jouni Könttä maalasivat pirtin ulkopuolelta. Katsokaapa uutta väriä, hienolta näyttää.

Rakennustyöt pitäisi saada valmiiksi ennen matkailusesonkia.

Olemme aiemmin ilmoitelleet puuvajan rakentamisesta jäsenkirjeissä ja mm. tällä yhdistyksen nettisivuilla, julkaisemme tämän kirjeen eräänlaisena muistutuksena. Tämä lopullinen aikataulu varmistui vasta kun puutavara saatiin höylättyä ja rakennuspaikalle. Säät näyttäisivät meitä suosivan tulevalla viikolla.

Kyläyhdistys on valmistellut rakentamista. Hirret olemme ostaneet Metsähallitukselta ja ne on sorvattu ja salvokset ovat valmiit. Kyläyhdistyksen Heikki Turunen, Raimo Saviranta ja Tuomo Martikainen ovat saaneet myös pohjakivet paikalleen. Erkki Kärkkäinen toi lisää soraa halkovajan pohjalle.

Talkooporukka voi yöpyä kustannuksitta Jukolan motin lähettyvillä Erästelyn tiloissa. Talkooväelle tarjotaan hernekeittoa ja kevyttä purtavaa ja ainakin yhtenä päivänä testaamme loimukalan valmistusta. Mestarit Esa Elo, Raimo Saviranta ja Tuomo Martikainen takaavat maukkaan lopputuloksen.

Tervetuloa nähdään Jukolan motissa. Rakentamista seurataan tällä sivustolla ja kerromme työn edistymisestä tarkemmin päivittäin. Talkoisiin voivat tulla muutkin kuin yhdistyksen jäsenet. Työt alkavat 20.5.2015 klo 10.00 ja 21.5., 22.5. ja 23.5. viimeistään klo 9.00.

Ja mikäli Teille ei sovi talkoopäivät, kannattaa tulla Jukolan motissa Lieksan seurakunnan järjestämään laavukirkkoon 24.5.2015 klo 13.00 alkaen.

Jukolan motti – pirtin osoite

Jukolan motti -pirtin osoite on Kivivaarantie 74, 81970 Jongunjoki.

Jälkikirjoitus

Kiitos kaikille talkoomiehille, jotka osallistuivat Jukolan motti -pirtin talkootyöhön syksyn 2014 aikana.