Uutta tietoa A. Majewskin kaatumisesta

Mauno Turusen tehtävänä oli saattaa JR 10 komentaja A. Majewski viimeiselle matkalle Peukaloniemen tukikohdasta 10.10.1942. Mauno Turusen haastattelu vahvistaa komentajan kaatumispaikan Turusella on paljon uutta tietoa kerrottavana. Rukajärven suunnan historiayhdistys haastatteli veteraania. Haastattelut ovat kokonaisuudessaan nähtävissä Rukajärvi-keskuksissa.

Taistelu on päättynyt 10.10.1942. Komentaja everstiluutnantti Majewski tarkastamassa taistelun jälkiä. (vain 20-30 m tästä paikasta eteenpäin hän kaatui).

Majewskin kaatumista koskevan haastattelun ote on julkaistu Sotaveteraaniliiton facabook-kanavalla. Haastattelu avautuu TÄÄLTÄ.

Mauno Turunen (10.8.1923) toimi Jatkosodassa Rukajärvellä lääkintäalikersanttina 3./JR 10:ssä. Hän palveli vapaaehtoisena vuoden 1942 alusta aina siihen saakka kunnes hänet komennettiin v. 1943 lopulla upseerikouluun. RUK:n jälkeen 7.6.1944 hänet määrättiin  Tappariin  Itä-Kannakselle 19. Prikaatin joukkueenjohtajaksi.

Sodan päätyttyä Mauno Turunen kirjoitti ylioppilaaksi, minkä jälkeen kouluttautui farmaseutiksi. Hän toimi apteekkarina ensin Ilomantsissa sekä myöhemmin Lappeenrannassa ja Espoossa, jossa viettää eläkepäiviä. Mauno Turunen on syntynyt 10.8.1923.

Mauno Turunen on kirjoittanut kaksi kirjaa: Lääkkeen tie sodissamme 1939 – 1945 v. 1991, Salmi – Sahojen ja laivojen Bogosta, v. 1997, Kala-ukin tarina, omakustanne kirjoitettu lastenlapsille v. 2004 ja Kiertokoulusta monen toimen mieheksi, Fredrik Turunen muistelee, v. 2010.