Tapani Laaksomies ohjastaa koko höyryjunakalustonsa Nurmekseen lopullisesti 5.8.2014. Matkaa tehdään kahdella veturilla. Junat lähtivät Porvoosta sunnuntaina iltapäivällä ja saapuvat Lieksaan tiistaina 5.8.2014 klo 15.58.
Halukkailla on oiva tilaisuus matkustaa höyryjunalla Joensuun ja Nurmeksen välillä. Joensuusta Laaksomiehen junat lähtevät klo 13.30 ja Lieksasta klo 15.58. Nurmeksessa juna on 17.50. Matkan hinta on 30 euroa henkilöltä pysähdysväliä kohden. Kyytiin mahtuu 250 ensimmäistä.
Nurmeksesta pääsee takaisin Lieksan suuntaan linja-autolla (pikavuoro Oulu – Joensuu) klo 19,05. Matka maksaa 11,80 €.
Juhla Lieksan asemalla
Tiistaina 5.8. klo 16.00 Laaksomiehen junan saapuessa Lieskan asemalla järjestetään pienimuotoinen juhlatilaisuus, johon kaikki ovat tervetulleita. Samalla Lieksan aseman junavarikolla tervetuliaisiksi pidetään vanhan ajan mottitalkoot. Puut luovutetaan höyryjunayrittäjälle, jonka toivotaan antavan kunnon piristysruiskeen koko Pielisen-Karjalan matkailuelinkeinolle.

Jo aiemmin on sovittu, että Tapani Laaksomiehen höyryveturi ”Heikki ” Hv3 995 tuo kansalaisjuhlan juhlayleisön Ylä-Savosta Lieksaan 5.9.2014 klo 9.00, jolloin tulee kuluneeksi 70 vuotta Jatkosodan päättymisestä.
Odotetaan höyryjunaliikenteen uutta tulemista
Lieksan asemalta höyryjunat poistuivat rautateitten työkäytöstä vuonna 1975 viimeisenä Suomen rautateitten historiassa kestettyään sitä ennen 65 vuotta.
Lieksan ja Joensuun välinen vakituinen rautatieliikenne alkoi vuonna 1910. Lieksan asemarakennukset valmistuivat jo vuotta aiemmin v.1909.
Lieksan asemamakasiinin laaja ja monipuolinen valokuvanäyttely ”Rautatiet sodan huoltotehtävissä juhlistaa höyryveturien liikennöinnin aloittamista Pielisen-Karjalassa Nurmeksesta käsin.
Tietoa SteamRail Oy:n höyryvetureista

Tk3 1168 Valmistaja: Lokomo, Tampere Valmistusnumero ja vuosi: 164 / 1952 Akselijärjestys: 2-8-0 Pituus tenderin kanssa: 16 m Paino työkunnossa: n. 78200 kg Työpaine:14.0 kp/cm2 Kattilan tilavuus: 4m3 Tenderin vesitilavuus: 9,5m3 Tenderin halkotila: 10m3
Tulistetun höyryn lämpötila: 300-350 C Vetovoima: 9550 kp Nopeus eteen/taakse: 60 km /50 km/h Kiihtyvyys: 0-60 km/h 1-2 min Polttoaine: puuhalko, Sähköjärjestelmä: 24 V.
Höyryveturi Hv3 995 Lokomo 137/1941

Väliraskas Henkilöjunaveturi Hv3 995 Heikki Valmistusvuosi 1941 Valmistaja Lokomo 137 Tampere Polttoaine Halko (12m3) Työpaine 13kp/cm2 Tenderin vesitila 19,5 m3 Vetovoima 7530 kp Akselijärjestys 4-6-0 Paino ajokunnossa 100,7 tonnia Pituus 17,6 m Huippunopeus 95km/t
Lähde: SteamRail Oy:n nettisivut.