Seppeleen lasku Talvisodan ensimmäisen taistelun muistomerkillä

Rukajärven suunnan historiayhdistys ry, Rukajärven Tiellä ry ja Jongunjoen kyläseura ry:n laski seppeleen Talvisodan ensimmäisen taistelun muistomerkille.

Seppeleen laskemisen suorittivat veteraani Olavi Tiittanen sekä  yhdistysten puheenjohtajat, vasemmalta, Heikki Turunen, Tenho Tikkanen ja Tauno Oksanen.
Seppeleen laskemisen suorittivat veteraani Olavi Tiittanen sekä yhdistysten puheenjohtajat, vasemmalta, Heikki Turunen, Tenho Tikkanen ja Tauno Oksanen.

Tällä paikalla käytiin Talvisodan ensimmäinen taistelu 30.11.1939. Taistelussa kaatui reservin sotamies Kalle Matias Rajala (s. 31.8.1907 – 2.//Os.B/Lie.HK).

Talvisodan ensimmäisen laukauksen ampui Mikko Kallionpää klo 6.30, vihollinen kaatui välittömästi.

Lähde:

* Suomen sodissa 1939-1945 menehtyneet, sekä

* ”Kahden sodan aloittaja, Tauno Oksanen, 2013, ISBN 9789522024541.

* Nettilinkki – Yle Areena: Talvisodan ensimmäinen laukaus – Mikko Kallionpään haastattelu:

Valokuvat liitetään tälle sivulle myöhemmin.

Oheisena otteet Tauno Oksasen pitämästä esitelmästä (osat 1 ja 2):

Ote1: TALVISODASTA

YLIPÄÄLLIKKÖ, SOTAMARSALKKA MANNERHEIM TOTESI TALVISODAN PUOLUSTUKSESTA SODAN JÄLKEEN

”Talvisodan alkaessa sotavarustilanne oli niin järkyttävä, etteivät niillä resursseilla muut kuin siitä tietämättömät tai paremmin sanoen siitä välinpitämättömät poliitikot uskoneet Suomen puolustuskykyyn”.

”Mutta ihme tapahtui, sillä oli todella ihme, että yhdeksän divisioonaa, joista kolme oli ilman varusteita, jalkineita ja tykistöä, kolmen ja puolen kuukauden ajan puolustautui vihollisarmeijaa vastaan, joka vähitellen kasvoi viideksi – kuudeksikymmeneksi divisioonaksi eli yli miljoonaksi täysin nykyaikaisesti varustetuksi sotilaaksi ja jota tuki suunnilleen 2500 – 3000 lentokonetta, 3000 – 4000 hyökkäysvaunua ja jopa 5000 tykkiä.

TAPPIOITA

Suomalaisten tappiot Pielisjärven suunnalla:

Noin 80 kaatunutta

Noin 150 haavoittunutta

Noin 10 kadonnutta

Pohjois-Karjalan ryhmä menetti Kuhmon suunnalla:

Erillinen Pataljoona 12: 126 kaatunutta ja 271 haavoittunutta

Erillinen Pataljoona 13:  20 kaatunutta ja 44 haavoittunutta viimeisessä hyökkäyksessä Saunajärvellä.

Lieksan – Pielisjärven sankarihaudoissa lepää 133 talvisodan sankaria.

Vihollisia on haudattu eri puolille hyökkäyssuuntiin noin 900 miestä.

Ote 1. Tauno Oksasen esitelmästä Inarintiellä Talvisodan ensimmäisen taistelupaikan muistomerkillä.

Ote 2. Tauno Oksasen esitelmästä Inarintiellä Talvisodan ensimmäisen taistelupaikan muistomerkillä.

SANKARIUHRIEN VELVOITUS

He ovat lähteneet – he, rakkaat sankarimme.

He ovat jättäneet maan ja elävät nyt ajan rajan tuolla puolen. Heitä kantaa siellä se uhrimieli, se suuri rakkaus, jonka voimasta he ovat panneet alttiiksi kaikkensa. Sen siivillä he ovat kantautuneet kauas ikuiseen valoon ja kirkkauteen.

Me olemme täällä. Me katsomme heidän jälkeensä, me katsomme omaa elämäämme ja isänmaamme kohtaloa. Ihmeellinen tyhjyys ja epätodellisuuden tunne valtaa mielemme, ja kuin epäröiden purkautuu huulillemme kuiskaus: ”Turhaanko”?

Ei milloinkaan! Koskaan ei uhria ole annettu täydemmin kuin nyt, sillä se kantaa kauas yli nykyhetken, tuleviin aikoihin. Ilman tätä uhria ei Suomella olisi sitä ”paikkaa auringossa”, jonka se nyt on taistellut itselleen. Ilman tätä uhria meillä jälkeenjääneillä ei myöskään olisi perintönä sitä polttavaa velvoituksen ääntä, joka hellittämättä soi sydämissämme:

Heidän työnsä jäi kesken, meidän on jatkettava. Kaikkialla, missä nyt lähdemme molemmin käsin, palavin sydämin ja hehkuvin mielin rakentamaan tätä maata, tukemaan läheisiämme, lohduttamaan orpoja ja surevia, kaikkialla siellä tartumme me vuorostamme siihen kalpaan, joka sankarivainajan kädestä kilpistyi.

Ja sen taistelun viemme – hänen uhrinsa tietä kulkien – aikojen kuluessa lopulliseen voittoon: Rakennamme uuden, eheän Suomen, jonka ”kukoistus on kerran puhkeava kuorestaan”.

Runo: Tuomi Elmgren – Heinonen. Talvisodan jälkeen viimeisissä sankarihautajaisissa Lieksa – Pielisjärvellä

Julkaisemme tilaisuuden kuvia tilaisuudesta myöhemmin vielä tämän päivän aikana.