HYVÄÄ JUHANNUSTA

Hyvää Juhannusta

Palatkaamme 70 vuoden takaiseen aikaan Rukajärven rintamalle. Siitä saamme hiukan kosketusta tutustumalla sotapäiväkirjoihin ja rintamamiesten kertomuksiin.

HYVÄÄ JUHANNUSTA JA TERVEISET RUKAJÄRVELTÄ
HYVÄÄ JUHANNUSTA
JA
TERVEISET RUKAJÄRVELTÄ

Juhannusta vietettiin rintamallakin. Sen vietto vartioinnin lomassa jäi pitkälti Korven Radion välittämän ohjelman varaan.

Oheisena 70 vuoden takainen Korven Radion juhannusaaton ohjelma, jonka siivittämin ajatuksin saamme tietoa tunnelmista Jatkosodan viimeisen juhannuksen vietosta.

Juhannusaatto Rukajärvellä

OTE KORVEN RADION OHJELMASTA

23.6.1944 Lähetys 1233

19.40 Iltahartaus

19.50 Piano-ohjelmaa, Ossi Lamberg

20.10 Pelimanni soittoa ja laulaakin saa. Kevyt juhannusaaton konsertti. Esiintyvät: G. Malmsten laulu, Onni Laihanen hanuri ja Yrjö Saarnion polkkayhtye.

20.10 Ohjelmassa keskiyön auringon mailla. Selostaja Pekka Tiilikainen ja Oiva Ruusuvuori.

21.40 Yhteislaulua Humallahden kalliolla, johtajana Toivo Rautavaara

22.50 Äänilevyjä

23.50 Auringonjuhla Ounasvaaralla, selostaja U. Piila

00.25 Loppu

Kuuluttaja alikersantti V. Lehtinen

Juhannuspäivän ohjelma 24.6.1944

Korven Radion 1234 lähetys

8.00 Aamuherätys ja äänilevyt

8.30 Aamu-uutiset

9.00 Aamumarssi

Korven Radion 1235 lähetys

9.30 Piti alkaa Jumalanpalvelus Kanttiinista, ”Hermo” vahvistin vian vuoksi Jumalanpalvelusta ei voitu välittää ja siksi releoimme Yleisradion ohjelmasta aamukonsertin klo 9.40 alkaen.

9.55 Kirkonkellot kutsuivat, Huittisten kirkonkellot.

10.00 Suomen Lähetysseuran vuosijuhlajumalanpalvelus. Tämän katkaisimme ja välitimme Jumalanpalveluksen kanttiinista ”Hermo” ja joka päättyi klo 11.05, äänilevyjä klo 11.05 – 11.40

11.40 Päivän ohjelma

12.40 Loppumarssi

Korven Radion 1236 lähetys

17.00 Juhannuspäivän toivotut levyt.

18.10 Kesäinen idylli. Ebba Jacobson-Lilius lukee katkelman Vilho Koljosen teoksesta ”Harmaan kylän laulu”

18.50 Puolustusvoimain ohjelmaa

19.00 Iltauutiset

19.10 Äänilevyjä

19.30 Kesäisen päivän säveliä, esiintyvät Irja Simola laulu, Tellervo Lehto harppu, Eero Viili oboe, sekä R-O johtajana R. Linko.

20.25 Jahvetin kirjelaatikko.

20.35 Näin miesten kesken. Isä keskusteli poikansa kanssa Suomen lipun päivänä.

20.55. Hääsoittoja Pohjois-Satakunnasta. Esiintyvät Juho Aromaa ja Vihtori Saarivirta viulu sekä Eero Nieminen luuttu. Lähetys Porista.

21.05 Äänilevyjä

21.10. Ihmiselämä virren varassa. Tuokio hengellisten laulujen parissa, järjestää pastori Ake Peltonen.

22.00 Loppu

Kuuluttaja alikersantti V. Lehtinen

Juhannuspäivän jälkeisenä sunnuntaina kuuluttajina toimivat alikersantti Reino Leppänen ja Korven Radion päällikkö luutnantti Kauko Kokkonen.

Tietoa Korven Radion toiminnasta

Lisää tietoa valistustoimiston sotapäiväkirjasta (http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=87294) Juhannussivut 31-33.

Vähää ennen juhannusta Rukajärvelle saapui Suomen Kansallisteatterin kiertue, joka esiintyi joukoille.

Suomen Kansallisteatterin ohjelma. Teatterin tervehdys rintamalle.

Korven Radion sotapäiväkirjasta ei ilmene huoli tulevasta. Rintama Kannaksella oli murtunut 9.6.1944 ja Viipuri oli 20.9.1944 tullut vallatuksi. Taistelut siirtyivät pohjoisemmaksi ensin Ilomantsin suunnalla heinä- elokuun vaihteessa ja vihdoin Rukajärvellä elokuun alun ja kuukauden puoliväliin asti jatkuivat Tsirkka-Kemin sekä Tahkokosken alueilla. Vihdoin Jatkosota päättyi aselepoon syyskuun 4. päivänä, jota juhlimme Kiuruvedellä 4.9 julkistamlla Kev.Os 2:n joukko-osaston historiateoksen Raappanan Nyrkki ja siirrymme höyryjunalla Lieksassa pidettävään juhlaan 5.9.2014. Juhlasta tarkemmin oheisessa julisteessa sekä nettisivulla: (http://www.rukajarvensuunnanhistoriayhdistys.fi/historiayhdistys/kansalaisjuhla_2014/).

Kansalaisjuhla 70 vuotta Jatkosodasta juhlan ohjelman aikataulu kokonaisuudessaan.