Tietoa Joen kenttävartion taisteluista etsitään

Tietoa Joen kenttävartion taisteluista etsitään – taistelusta 73 vuotta

Vierailu Jalasjärvelle

Yhdistyksemme edustajat vierailivat Jalasjärvellä veteraani Väinö Taivalmäen (21.11.1921) luona. Tällä matkalla koottiin tietoa ja muisteltiin 12.8.1943 ja 13.9.1943 käytyjä Joen kenttävartion taisteluja. Keskusteluissa löytyi uutta tietoa merkittävästi. Väinö Taivalmäki on laatinut henkilöluettelon Joen KV:n taisteluun osallistuneista. Lisäksi hän on tehnyt muistiinpanoja valokuvien perusteella.

Väinö Taivalmäki osallistui kenttävartion Joen 12.8. ja 13.3.1943 taisteluihin ylivoimaista vihollista vastaan.
Väinö Taivalmäki osallistui kenttävartion Joen 12.8. ja 13.9.1943 taisteluihin ylivoimaista vihollista vastaan. Tässä veteraani tunnistaa taisteluun osallistuneita aseveljiään, joiden tunnistustyö  vielä jatkuu.

Jalasjärveläinen sotahistorian harrastaja Pentti Rinta-Loppi järjesti onnistuneen vierailun ja piti Väinö Taivalmäen kunniaksi myös konsertin, jossa Rinta-Loppi esitti Väinö Taivalmäen toivelistan mukaista musiikkia. Konsertti pidettiin Rinta-Loppien upeassa kodissa, jossa perinnettä kunnioitetaan.

Pntti Rinta-Loppi on monitaitoinen sotahistorian harrastaja
Pentti Rinta-Loppi on monitaitoinen sotahistorian harrastaja, työtä kunnioituksesta koko veteraanisukupolvea kohtaan.
Pentti Taivalmäki otti vastaan Pentti Rinta-Lopin Väinö Taivalmäen muotokuvamaalauksen.
Veteraani Väinö Taivalmäen poika Pentti otti vastaan Pentti Rinta-Lopin veteraani Väinö Taivalmäen muotokuvamaalauksen.

Pentti Rinta-Loppi on haastatellut Väinö Taivalmäkeä ja tehnyt muistiinpanoja ja koonnut muutakin tietoa. Pentti Rinta-Loppi on luovuttanut Väinö Taivalmäelle maalaamansa muotokuvan.

Kaikki tuo tieto tallennetaan RSHY:n käyttöönottamaan uuteen Epookki-tietojärjestelmään.

Pentti Rinta-Lopin vaimon Tuovin isä Samuel Piikkilä on Rukajärven veteraani, joka osallistui mm. elokuussa 1944 tunnetuksi tulleisiin Tahkokosken taisteluihin. Hänen kertomuksensa on tallennettu yhdistyksen uuteen tietojärjestelmään. Esitämme parhaat kiitoksemme Väinö Taivalmäen pojalle Pentille hänen puolisolleen Annelille sekä Pentti Rinta-Lopille sekä hänen puolisolleen Tuoville vieraanvaraisesta vastaanotosta.

Jalasjärven matka liittyy yhdistyksemme hallituksen jäsenen Jari Kärkkäisen johdolla tehtävään Joen kenttävartion taistelupaikan tutkimustyöhön. Tähän yhdistyksemme arkistoon aineiston kokoamistyöhön ovat osallistuneet jo vuosien ajan Pentti ja Jari Kärkkäinen, Leevi Kuokkanen, Ossi Laine, Reijo Pulkkinen, Jaakko Niiranen, Esa Siren ja Tenho Tikkanen.

Jari Kärkkäisen laatimassa selvityksessä on myös RSHY:n arkiston lähdetiedot. Selvitys tallennetaan yhdistyksen tietojärjestelmään. Jari Kärkkäinen aikoo käydä tälle kesälle vielä kolmannen kerran Joen kenttävartiossa, jonka jälkeen selvitys valmistuu.

Rankka reissu, välillä ruokailutauko, Reijo Pulkkinen, Inna ja Jari Kärkkäinen. Kuva Tenho Tikkanen.
Rankka reissu, välillä ruokailutauko, Reijo Pulkkinen, Inna ja Jari Kärkkäinen. Kuva 11.8.2016 matkalta Tenho Tikkanen.

Kuvan henkilöitten tunnistaminen.

"Kenttävartiosotilaita, jotka osallistuivat viimeaikoina käytyihin taisteluihin eräästä kenttävartiostamme.(""Joen"" miehistöstä (28:sta) jäljellejääneet)." SA-kuva ja teksti.
”Kenttävartiosotilaita, jotka osallistuivat viimeaikoina käytyihin taisteluihin eräästä kenttävartiostamme.(””Joen”” miehistöstä (28:sta) jäljellejääneet).” SA-kuva 141547 ja teksti.

Kuvan henkilöitten tunnistaminen on käynnissä. Meillä on tietoa kuvan henkilöistä jonkin verran, mutta täydellistä tietoa ei ole vielä koossa. Tästä syystä toivomme, että ne henkilöt, jotka tunnistavat kuvan henkilöt ns. ”jäljelle jääneet” (SA-kuva 141547) toimittaisivat tiedon sähköpostilla osoitettuna yhdistyksen hallitukselle, puheenjohtaja Tenho Tikkanen (rukajarvikeskus@gmail.com).

KS. aiemmin tällä sivulla julkaistut artikkelit: 6.11.2015 (TÄÄLTÄ), 21.6.2016 (TÄÄLTÄ) ja 14.8.2016 (TÄÄLTÄ).