Marskin yllätysvierailu Iisalmen Rukajärvikeskuksen avajaisissa

Iisalmen Rukajärvikeskuksen avajaisiin saapui korkea-arvoinen yllätysvieras. Suomen Marsalkka Mannerheim kunnioitti juhlatilaisuutta läsnäolollaan. Marsalkka piti tilaisuudessa lyhyen puheen, jossa hän muisteli Rukajärvelle 9.-12.9.1942 suorittamaansa tarkastuskäyntiä. Hän esitti kiitoksensa sotiemme veteraaneille ja erityisesti hän muisti juhlaan saapunutta jo 100 vuotta täyttänyttä veneentekijäänsä Mikko Bergmania. Bergman yhdessä Aatos veljensä kanssa teki Marskille veneen Rukajärvellä ja myöhemmin vuonna 2004 hän lahjoitti veneen myös Lopelle siirretylle Marskin Majalle.

Kaikki veteraanit esiteltiin Suomen Marsalkalle, joita hän tervehti. Esittelyvuorossa 100 vuotta täyttänyt Mikko Bergman, joka muisteli keväällä 1942 veneentekemistään  Mannerheimille.
Kaikki veteraanit esiteltiin Suomen Marsalkalle, joita hän tervehti. Esittelyvuorossa 100 vuotta täyttänyt Mikko Bergman, joka muisteli keväällä 1942 veneentekemistään Mannerheimille. Kuvassa veteraanit Taneli Marin, joka oli Jukka Puustisen lähetti sekä 100 vuotta täyttänyt, kuvassa myös yhdistyksen puheenjohtaja Tenho Tikkanen.

Puheensa lopuksi Marsalkka luki 72 vuotta sitten käyttämänsä kiitospuheen saamastaan 75-vuotislahjasta, jonka Rukajärven rintaman veteraanit ja lotat olivat hänelle lahjaksi antaneet. Marsalkka oli sovittanut puheensa tähän tilaisuuteen.

Seuraavassa Marskin  Rukajärvellä 10.9.1942 pitämä puhe kokonaisuudessaan:

Suomen Marsalkka teki yllätysvierailun Iisalmen Rukajärvikeskuksen avaisiin.
Suomen Marsalkka teki yllätysvierailun Iisalmen Rukajärvikeskuksen avajaistilaisuuteen.

”Minua ilahduttaa, että vihdoin olen voinut tulla tänne luoksenne, korpisoturit, saadakseni kerrankin henkilökohtaisesti tutustua teidän elämäänne sekä kiittää teitä täällä suorittamastanne suuriarvoisesta työstä. Olen seurannut divisioonanne monia kunniakkaita vaiheita, miten se askel askeleelta on edennyt syvälle korpimaastoon, murtaen kaikkialla vihollisen vastustuksen ja saavuttaen loistavimmat voittonsa Tuulijärven, Repolan, Omelian, Ontrosenvaaran ja Rukajärven verisillä taistelukentillä.

Kiitän Teitä menestyksistänne, monista urotöistänne sekä luotettavasta raskaasta vartioinnista, jonka olette suorittaneet maallemme sillä sotanäyttämöllä, millä 14. Divisioona uskollisesti ja sitkeästi on taistellut, useinkin vihollisen huomattavaa ylivoimaa vastaan.

Lausun Teille erikoiset lämpimät kiitokseni, siitä suurenmoisesta lahjasta, jonka syntymäpäivänäni sain Teiltä vastaanottaa. Komean metsästysmajan arvoa, kaikkine siihen kuuluvine, lisää silmissäni tietoisuus, että olette tähän kauniiseen työhön on kesken sodan vaativia rasituksia osallistunut edustajia divisioonan kaikista joukoista – valmistaakseen minulle tämän ilahduttavan yllätyksen: Kiittäen vielä kerran sydämellisesti Teitä kaikkia toivotan omasta puolestani Teille jokaiselle jatkuvaa menestystä niin hyvin nykyisen tärkeän tehtävänne täyttämisessä kuin elämässänne perheittenne piirissä.

Samalla käytän tilaisuutta esittääkseni parhaat kiitokseni divisioonan lotille, siitä suurimerkityksellisestä työstä, minkä he ovat suorittaneet täällä autiokorvessa, kaukana omista kodeistansa, vapauttaen täten lukuisia toisia käsiä varsinaisia taistelutehtäviä varten.

Että Tekin, arvoisat Lotat, sen lisäksi olette uhranneet vapaa-aikanne saadaksenne metsästysmajani myöskin sisustuksensa puolesta mahdollisimman viihtyisäksi, tekee saamani lahjan minulle yhä rakkaammaksi. Kiitän Teitä lämpimästi tästä minuun henkilökohtaisesti kohdistuneesta ystävällisestä huolenpidosta.”

Marskin vierailusta Iisalmen Rukajärvikeskuksen avajaisiin 13.3.2014 julkaistaan lyhyt dokumentti piakkoin YouTube/Rukajarvikeskus os:http://youtu.be/-iCKR0SBry4