Enää emme ole yksin

Lieksan Rukajärvi-keskuksen rakennustyö etenee vauhdilla. Sisätiloja uudistetaan. Lämmintä näyttelytilaa tulee lisää, Sibelius-Monola näyttely uudistuu. Jussi Makkonen ja Nazig Azezian tulevat jo perjantaina kokoamaan uutta näyttelyä.

Kaakkois-Suomen Viestikillan Rukajärven viestitoimintaa näyttely on valmis. Tosin se avataan vasta 1.6.. Näyttelyyn tulee sodanaikainen toimiva radioasema. Näyttelyvieraat voivat koekäyttää aitoa sodanaikaista puhelinta. Puhelinlinjat asennetaan Rukajärvi-keskuksen sisätiloihin.  Uutta lämmintä näyttelytilaa tulee reilut 30 neliötä.

Raimo Saviranta on yksi uutterimmista talkoomiehistä
Tauno Oksanen, Heikki Turunen ja vastaava työnjohtaja Matti Kilpeläinen työpäivän päätteeksi suunnittelevat seuraavan päivän työtehtäviä.

Vanhojen rakenteitten purkamisesta huolehtivat opetustyönä Pohjois-Karjalan ammattiopiston opiskelijat.

Änäkäisen salpa-asemien kunnostamista jatketaan 22.5. alkavalla viikolla, siinä tarvittaisiin runsaasti talkooväkeä.

Lieksan kaupungin johto otti yhdistyksemme vuodenvaihteessa esittämän haasteen vastaan. Tänään kokoonnuttiin jo kolmannen kerran yhteiseen neuvotteluun. Ensin arvioitiin työntuloksia ja lopuksi neuvoteltiin opasteista ja tykkiasemien rakentamisesta. Kaupunginhallinto käsittelee parasta aikaa opasteitten pystyttämistä kokevaa valtuustoaloitetta. Opasteet ja mm. suunnitellut tykkiasemat ohjaavat matkailijoitten liikkumista. Toinen tykkiasema rakennetaan Rukajärven tiellä Nurmijärvelle Kuhmontien ja Kivivaarantien risteykseen ja toinen sijoitetaan Lieksan Rukajärvi-keskuksen piha-alueelle. Paikka on kaupunkikuvallisesti merkittävä, joten katoksen tulisi olla historialliseen kaupunkiympäristöön sopiva.

Tämänkertaiseen keskusteluun olivat saapuneet mm. kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lea Oravilahti-Pehkonen ja kaupunginjohtaja Jarkko Määttä sekä rakennusvalvontapäällikkö Jorma Sarkkinen osallistui neuvotteluun. Tilaisuudessa oli myös Jongunjoen kyläyhdistyksen puheenjohtaja Heikki Turunen sekä Rukajärvi-keskuksen naapurit Jani Turunen sekä Päivi Putkonen.

Yhteisneuvotteluun osallistuivat mm. Heikki Turunen, Jarkko Määttänen, Lea Oravilahti-Pehkonen ja Jani Turunen
Tauno Oksanen, Heikki Turunen ja Matti Kilpeläinen työpäivän päätteeksi suunnittelevat seuraavan päivän työtehtäviä.Turunen, Jarkko Määttä, Lea Oravilahti-Pehkonen ja Jani Turunen. Kuva Tenho Tikkanen.
Yhdistys on saanut suuren määrän puutavaraa lahjoituksena kuhmolaiselta AA-Puu Oy:ltä sekä lieksalaiselta Anaika Wood ltd:ltä, mikä suuresti helpottaa yhdistyksen taloudellista asemaa. Esitämme parhaat kiitoksemme lahjoittajille.

Nurmijärven kyläyhdistyksen jäsenet ovat osallistuneet jokaisena päivänä Rukajärvi-keskuksen talkootyöhön. Niinpä työ on edistynyt siten, että lämpimän tilan sisäseinistä kolmeneljäsosaa on saatu paneloitua.

Työtä on kuitenkin niin suuri määrä, että varsinaiseen näyttelyitten pystyttämiseen päästään vasta 26.5. jälkeen. Kuluvalla viikollakin uutteroitiin maanantaina klo 7.00 – 21.00, tiistaina klo klo 7.00 – 22.00 ja tänään keskiviikkona klo 7.00 – 20.00.