Lieksalaiset ovat laajoin joukoin saapuneet Lieksan rautatieaseman kunnostustöihin. Tänään maanantaina aloitti työt myös Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymästä kaikkiaan viisi opiskelijaa, joiden kanssa on sopimukset allekirjoitettu.
Riverian opiskelijat, Essi Kakkonen, Teemu Hyttinen, Juuso Nevalainen ja Kalle Savinainen. Heidän ohjaajansa Jukka Puumalainen sekä RSHYry:n työnjohtajat Pertti Mulari, Tatu Poimala sekä Juha Lavonen. Kuva TJT.
Opiskelijoitten työt alkoivat välittömästi työnjaon jälkeen. Osa kohensi katkenneet ja epäkuntoiset liikennemerkit ja osa nousi jo pohjoispäädyn seinälle maalinpoistotöihin, opettaja Pasi Pulkkisen ohjeitten mukaan.
Talkootöihin on osallistunut yli 70 henkilöä, työtunteja on kertynyt pitkästi yli tuhat. Rautatieaseman radan puoleinen seinä on pintamaalausta vaille valmis ja rakennuksen eteläisen päädyn pohjamaalaus saataneen tänään valmiiksi. Osa siirtyi tänään jo pohjoispäädyn maalaustöihin.
Pertti Mulari, Raimo Kuokkanen, Juha Lavonen ja Tatu Poimala jatkoivat aseman eteläpäädyn pohjien maalaustyötä.
Tulevan asemakahvion seinälle Jatta Kettunen ja Ritva Kilpaläinen ovat asetelleen pysyväksi tarkoitetun näyttelyn ”Rautatiet sodan huoltotehtävissä.”
Liekssan rautatieasema oli arkkitehti Thure Hellströmin ensimmäinen kohde. Hellströmin valokuva oli toimitettu aseman entiselle omistajalle, mikä on ainut arkkitehdin kuva.
Rautatieaseman pihan puusto on saatu valmiiksi, lahot ja rakennukselle vaaralliset puut on kaadettu, kannot murskattu, kivet ja oksat on tontilta poistettu, liikennemerkit uusittu. Maalaustyö etenee sitä mukaa kun opiskelijoitten työnjohto katsoo maalaustyön olevan sopivaa ennen syksykosteita.
Rauni Kivisen johdolla rautatieaseman tontilta ovat hävinneet risut ja männynkävyt, Timo Puumalainen, Antti Kärkkäinen ja Juuso Ukkonen ja kivetkin saivat kyytiä Koneaseman Jani Turusen avustuksella. Rautatieaseman ilmettä ovat olleet kohentamassa puutarha-alan ammattilaiset Nevalaisen perhe Anneli ja Raimo ja lisäksi myös yhdistyksemme hallituksen jäsen Jari Kärkkäinen keskittyivät pihatöiden työnjohdollisten kysymysten ratkaisemiseen.
Rakennuksen vesirännit puhdistetaan ja kunnostetaan. Rappukaiteet hitsataan paikoilleen ja tuon kaiken jälkeen odotamme rautatieasemalle arvovieraita, sotiemme veteraaneja, joiden kanssa tulemme rakennuksen vihkimään siihen käyttöön mihin se alun pitäen v. 1909 rakennettiin. Rautatieasemalle tulee Lieksan matkailuyrittäjien – erityisesti ”Erä-Eeron” esittämät tilat rautatiematkailijoitten matkatavaroitten ja arvokkaitten kamerakalustojen säilyttämistä varten tarvittavat säilytystilat.
Harmillista, että tukipäätös oli kielteinen. Sen turvin asemarakennus olisi saatu niin sisältä kuin ulkoa kuntoon ja myös rautatieaseman piha olisi saatu kunnostettua ja asfaltoitua. Nyt kaikki tämä jää odottamaan ns. parempia aikoja. Tukea tarvitaan – kaikki koituu Lieksan ja koko Itä-Suomen hyväksi ja edesauttaa maakunnan ja koko Itä-Suomen kansantaloutta. Lisäksi rautatieliikenne palvelee valtion tavoitteita vihreän siirtymän tavoitteiden toteutumiseksi.
Rautatieaseman sisätilojen näyttelyitten pystytys etenee aikataulun mukaisesti. Aseman odotustilan kahvion ”Rautatiet sodan huoltotehtävissä” näyttely on jo paikallaan. Kahvio on kalustettu, pöydät ja tuolit asetettu paikoilleen. Pöydät hankittiin Oulun kaupungin Varjakan omistamasta edustuskartanosta.
Varsinainen Lieksan asemarakennuksen päänäyttelytilan sisustaminen on käynnissä. Sisustamisesta vastaavat sisarukset Jatta Kettunen ja Ritva Kilpeläinen. Tässä näyttelytilassa on syntynyt kaksinkertainen Marskin ritari Ilmari Juutilainen. Hänen lisäkseen näyttelytilassa esitellään Rukajärven suunnan historiikkitoimikunta, joka perustettiin 15.6.1986 Nurmeksen Bomban maailman näyttämöllä. Rukajärven suunnan historiayhdistys jatkaa em. toimikunnan työtä. Yhdistys on perustettu 19.9.2009 Lopella Marskin Majalla.
Vitriineistä
Lieksan rautatieaseman vitriinit eivät ole mistä tahansa paikasta. Ne ostettiin Juuasta Tulikivi Oy:ltä. Vitriinit olivat sijoitettuna yhtiön edustustilaan. Rakennus on kivestä rakennettu entinen voimalaitos aivan Pielisen rannalla. Rakennuksen seinällä koreileva laatta kertoo, että kiviveisto pitäjässä on aloitettu jo v. 1908 juuri tällä paikalla. Vitriineissä on tulikivinen laatta ja tulikivestä tehty antura. Mainittakoon vielä, että Lieksan rautatieaseman on suunnitellut arkkitehti Thure Hellström juuri tuona samana vuonna 1908.
Työtä on edelleen todella paljon ja tehtäviä työjohtajat Tatu Poimala ja Juha Lavonen ovat onnistuneet jakamaan siten, että työ on edistynyt ripeästi.
Rautatieaseman lipputankoon ei lehtitiedon mukaan nostettu lippua, silloin kun juna saapui Lieksaan ensimmäisen kerran v. 1909. Ei sitä nostettaisi tänäkään vuonna 5.9.2024 juhlan 80 vuotta Jatkosodan päättymisestä kunniaksi, ei koska talossa ei ollut lippua olemassa. Nyt toimeliaitten talkoolaisten turvin lipputangon nuppi ja naru on uusittu, lippu on ostettu ja vielä lisäksi lipputanko on pesun ja vahauksen jälkeen pystytetty. Tikkanen lausui puheenjohtajana kiitoksen sanat: ”pidin suuressa arvossa sitä, että lipputankoa alentui pesemään Lieksan kaupunginvaltuutettu – Tero Kiiskinen. Sama mies, joka saapui vieläpä sunnuntaina iltapäivällä yhdessä Jatta Kettusen ja Ritva Kilpeläisen kanssa pystyttämään keskuksen näyttelyitä moneksi tunniksi. Yksi tehokkaimmista – mestarihiihtäjä Risto Kiiskinen, sekin tässä on todettu moneen kertaan.”
Tero Kiiskinen, Rauni Kivinen ja Mari Siponen – puhdasta ja kiiltävää tulee.
Kaikesta tästä voi iloita – työt ovat sujuneet erinomaisella tavalla – talkootöissä on ollut erinomainen henki ja Lieksan Tukipiste ry:n keittiö on huolehtinut erinomaisella tavalla talkooväen tarjoilusta – Kiittelee RSHYry:n puheenjohtaja Tenho Tikkanen – juhla toteutuu vaikka pensseli kädessä. Jokaisen talkoomiehen nimi tulee esille aseman seinälle asetettavaan tauluun, olipa tuki missä muodossa tahansa. Teemme yhdessä historiaa. Tulkaa mukaan ujostelematta ja rahaakin voi lahjoittaa. Kansanliikettä kootaan ja se työ jatkuu hyvässä hengessä, päättää Tikkanen.