Oma tupa – Oma lupa – Lieksan Rukajärvi-keskus kiinteistörekisteriin

Lieksan Rukajärvi-keskus on nyt täysin Rukajärven suunnan historiayhdistyksen omistuksessa. Eilen 28.11.2016 tontin lohkominen on saanut lainvoiman ja tontti on merkitty kiinteistörekisteriin.

Rukajärvi-keskus merkitty kiinteistörekisteriin. Tontin pinta-ala on 4.490.
Rukajärvi-keskus merkitty kiinteistörekisteriin. Tontin pinta-ala on 4.490 m2. Rukajärvi-keskus käsittää nykyisin 373 k-m2, josta näyttelytilaa on n. 300 m2 ja reilut 70 m2 on lämmintä toimistotilaa.

Esitämme kaikille asiaan vaikuttaneille tahoille parhaat kiitoksemme. Tontin myyjälle Päivi Putkoselle, jolta kiinteistö hankittiin. Pielisen Osuuspankille, joka hoiti kauppakirjat ja muut asiakirjat kuntoon. Lieksan kaupungin virkamiehille, jotka joutuisasti suorittivat kiinteistön toimintaan keskeisesti liittyvät tarkastukset, poikkeamis-, ja rakennusluvat sekä tietysti Maanmittauslaitokselle, joka toimitti tontin lohkomisen.

Emme unohda kiittää talkooväkeä, yhteistyökumppaneitamme, Lieksan Tukipiste ry:tä sen henkilökuntaa, Monola-seura ry:tä, Karelia Experttiä sekä Lieksan Matkailuoppaat ry:tä, jonka ammattioppaat huolehtivat pääosin Rukajärvi-keskuksen opastuksesta.

Talven aikana tulemme remontoimaan Rukajärvi-keskusta sisältä. Uudistamme näyttelyitä, täysin uutena kokonaisuutena avataan VP 30:n toimintaa kuvaava viestinäyttely. Erikoisuutena voitaneen pitää myös sitä, että keskuksessa avataan 2.6.2017 sodanaikainen radioasema. Kaakkois-Suomen Viestikilta ry pystyttää viestitoimintaa koskevan näyttelyn.

kesan-2016-ohjelma-lieksassa

Lieksan rautatieasema on vilkas liikepaikka.
Rukajärvi-keskuksen piha-alue on yhdistyksen omistuksessa ja varattu keskuksen vieraita varten.
Rukajärvi-keskuksen piha-alue on yhdistyksen omistuksessa ja varattu keskuksen vieraitten parkkeerausta varten. Kuva otettu 27.6.2016 aamuvarhaisella.
Rukajärvi-keskuksen tilat ovat helposti muutettavissa seminaari- ja näyttelytilaksi.
Rukajärvi-keskuksen pihapiiri
Rukajärvi-keskuksen pihapiiri. Kuvan oikeassa laidassa ns. ”Sotapätkä” eli raide, johon Mannerheim saapui 9.9.1942. Tästä Ylipäällikkö jatkoi matkaansa Rukajärvellle.