102 vuotiaan Mikko Bergmanin – ”Marskin veneentekijän” Joulutervehdys

Hyvää Joulua virkeän jo 102-vuotiaan Mikko Bergmanin, ”Marskin veneentekijän seurassa. Haastattelun voitte katsoa TÄÄLTÄ.

Veteraani Mikko Bergman, sekä RSHY:n hallituksen jäsenet, Pentti Kärkkäinen, Aila Elo, Ossi Lainen, Antero Huttunen. Kuva Tenho Tikkanen.
Veteraani Mikko Bergman, sekä RSHY:n hallituksen jäsenet, Pentti Kärkkäinen, Aila Elo, Ossi Lainen, Antero Huttunen. Kuva Tenho Tikkanen, otettu 27.9.2015.

Mikko Bergman, 102-vuotias kahden sodan veteraani ja sotainvalidi asuu hoitokodissa Iisalmessa. Bergman toimi jatkosodassa puuseppänä Rukajärvellä. Komentaja Raappana antoi Bermanin veljeksille Aatulle ja Mikolle erityistehtävän. He saivat tehtäväkseen veneen rakentamisen Rukajärven rintaman Marskille 75-vuotislahjaksi tekemälle Marskin Majalle, joka sodan lopulla siirrettiin Lopelle. Bergman on vieraillut majalla 6 kertaa ja erään käyntinsä yhteydessä hän lupasi lahjoittaa sinne viimeiseksi tekemänsä veneen. Lahjaveneen hän luovutti Marskin Majalle 28.7.2004. Sen otti vastaan Suomen Marsalkka Mannerheimin Maja -yhdistyksen silloinen puheenjohtaja kenraali Sami Sihvo.

Mikko Bergman on kotoisin Sonkajärveltä, jossa hän toimi maanviljelijänä ja puuseppänä. Sodan jälkeen hän teki satoja puuveneitä ja myös lasikuituveneitä. Komentaja Raappana pani merkille Mikko Bergmanin puusepän taidot, joten hän pyysi tekemään Marskin Majalle myös huonekaluja ja käyttöesineitä kuten tuohivirsut Marskin käyttöön.

Katso myös 28.9.2015 julkaistu artikkeli TÄÄLTÄ.