Jo 102 vuotias ”Marskin veneentekijä” Mikko Bergman: Täällä otetaan vastaan aina onnitteluja.

Täällä otetaan vastaan aina onnentoivotuksia. Näillä sanoilla tervehti jo 102 vuotta täyttänyt ”Marskin veneentekijä” Mikko Bergman Rukajärven suunnan historiayhdistyksen hallituksen jäseniä heidän käydessään tervehtimässä Rukajärven veteraaneja Iisalmen hoitokodissa. Mikko Bergmanin (s. 1.9.1913) lisäksi tervehdittiin Matti Kärkkäistä (s. 15.11.1916) sekä Viljo Meriläistä (4.8.1921).

Veteraani Mikko Bergman, sekä RSHY:n hallituksen jäsenet, Pentti Kärkkäinen, Aila Elo, Ossi Lainen, Antero Huttunen. Kuva Tenho Tikkanen.

Jo 102-vuotias Mikko Bergman ”Marskin veneentekijä” hymyssä suin: Täällä otetaan vastaan aina onnitteluja.

Rukajärven rintama lahjoitti ylipäällikölleen Repolan Lieksajärven rannalle pystyttämänsä Marskin Majan, jonne komentaja Raappana teetti veneen. Sen tekivät Mikko Bergman ja hänen veljensä Aatu.

Aatu ja Mikko Bergman Marskin veneen teossa keväällä 1942.

Tarkasti ovat asiat vielä veteraanien muistissa. Mikko Bergman kertasi veneitten tekemistä Rukajärvellä. Yhden veneen hän teki ylipäällikölle ja toisen komentaja Raappanalle. Myöhemmin hän lahjoitti veneet myös Lopelle Marskin Majalle ja toisen Ilomantsin Parppeinvaaralle pystytetylle Rukapirtille.

Veteraanit Matti Kärkkäinen ja Viljo Meriläinen sekä Antero Huttunen, Pentti Kärkkäinen, Ossi Lainen, Aila Elo. Kuva Tenho Tikkanen.

Matti Kärkkäinen muisteli puolestaan yhtä sotiemme pisintä partiohiihtoa Sallasta Kajaaniin, jossa tapahtui outo ja Matin kertomana värikäs ja hauska välikohtaus ”Kajaanin viinakaupan ryöstö”.

Kaikkien tässä mainittujen veteraanien videohaastattelut ovat nähtävissä Rukajärvi-keskuksissa Iisalmessa ja Lieksassa.