Jatkosota on päättynyt – Kotiuttaminen alkoi 70 vuotta sitten

Jukolan motin kodan rakentaminen ajoittuu historiallisesti merkittävään aikaan. Tulee kuluneeksi 70 vuotta siitä, kun Rukajärven suunnan joukot tulivat (27.9.44) Jatkosodan päättymisen jälkeen tälle Jukolan Motin alueelle ja majoittuivat ensin 12 Täydennyspataljoonan tiloihin, josta käsin suorittivat kenttävarustustöitä. Päämajan määräys kotiuttamisesta tuli 6.11.44, mutta se oli tiedossa jo aiemmin ja sitä valmisteltiin.

Tänään 30.10.2014 tulee kuluneeksi 70 vuotta siitä, kun pataljoona ja sen mukana juuri Jukolan Mottiin sijoitettu 9. komppania (9./JR 10) hajotettiin ja siitä Iisalmen suojeluskuntapiiriin sekä Kuhmon ja Paltamon kuntiin kuuluvat sotilaat jättävät Jukolan Motin ja siirtyivät Sotkamoon, jossa heidän kotiuttamisyksikkönsä tuolloin oli.

Jukolan Motin kota Rukajärven tieltä katsottuna.
Jukolan Motin kota Rukajärven tieltä katsottuna. Kotiutettava joukot järjestäytyivät lyhyttä hyvästijättötilaisuutta varten kodasta oikealla sijaitsevalla urheilukentälle tarkkaan 70 vuotta sitten 30.10.44 klo 5.45.
Jukolan Motti Jatkosodan aikana maalaus Paavo Martikainen.  Tehty veteraanien muistitiedon perusteella vuonna 1994, Paavo Martikainen ja Tauno Oksanen.
Jukolan Motti Jatkosodan aikana maalaus Paavo Martikainen. Tehty veteraanien muistitiedon perusteella vuonna 1994, Paavo Martikainen ja Tauno Oksanen.

Paltamosta kotoisin olevat sotilaat kuljetettiin Vuokatista kotiuttamisen yhteydessä kotikuntaansa junalla lähelle kirkonkylää, jossa saksalaiset olivat räjäyttäneet rautatiesillan.

Iisalmen suojeluskuntapiirin sotilaat taasen marssivat koko matkan jalan Sotkamosta Pielavedelle saakka, jonka 8.11. alkaneen reitin julkaisemme oheisena jo tässä yhteydessä. Kotimatka oli helpotus joukolle, jolle oli annettu määräys siirtymisestä pohjoiselle rintamalle ja  osa oli ehditty lastaamaan jo junaan. Lapin sotareissu peruuntui syyskuun lopulla kuljetusvaikeuksien vuoksi.

Tämä isiemme kotimatka marssien lienee niitä sodan erikoisuuksia, jota voi hiukan ihmetellä ja pitää sitä eräänlaisena Suomen ennätyksenä. Nämä miehet marssivat aselevon jälkeen yhteensä 462 kilometrin matkan järjestäytyneenä joukkona seuraavasti:

1) Rukajärveltä Jukolan Mottiin; 204 km

2) Jukolan Motista Lieksaan; 34 km

3) Vuokatista – Ylä-Savoon Pielavedelle 194 km.

Eli yhteensä 462 km.

Lähteenä otteet sotapäiväkirjoista:

III/JR 10 spk. 29.10.44:

”Iisalmen Skp:iin kuuluvia on 0+4+212 ja Kuhmon ja Paltamon kuntiin kuuluvia 0+1+40. Järjestäytyminen lähtöä varten urheilukentälle 30.10.44 klo 5.45.

Marssi: Lähtö klo 06.00. Marssittava Lieksaan, jossa oltava klo 16.00.” (Matkaa Lieksaan 34 km).

9./JR 10 spk. 30.10.1944

Klo 5.30 Pimeä, pilvinen, kylmä aamu.

Klo 5.40 Aivan pimeässä järjestäytyivät komppanian Iisalmen Skp:iin kuuluvat ja Paltamon pitäjistä kotoisin olevat miehet 0+12+31=43 järjestäytyivät paikalle, joista lyhyen hyvästijätön jälkeen pataljoona järjärstäytyi paikalle.

Klo 6.00 Iisalmelaisten marssille lähtö. Lähtijöitten joukossa IV joukkueenjohtaja vääpeli Martikainen, lääkintä au. kers. Pietikäinen, kolme joukkueen varajohtajaa (ylik. Halonen, kers. Tikkanen ja kers. Pentunen) ja seitsemän ryhmänjohtajaa.

Koko päivän kenttävarustelutöitä. Mieliala matalalla ja työteho huono komppanian hajauduttua. Harmaa pilvinen päivä…”

Kolme marssiosastoa

Ylä-Savon kuntien sotilaat jakautuivat kolmeen marssiosastoon seuraavasti; 1) Marssiosasto Kaje Iisalmeen, 2) Kakon porukat Lapinlahdelle ja 3) Varpaisjärvelle sekä Karhusen joukot Pielavedelle. Pielavedellä oli koottu Jatkosodan alussa JR 52:n III pataljoona, johon rintamalla taistelleet Pielaveden, Keiteleen ja Kiuruveden miehet siirrettiin ja heidät kotiutettiin 16.11.1944 Pielavedeltä. Pielavedeltä miehet siirtyivät kuorma-autokuljetuksin kotipaikkakunnilleen.

Marssiosasto Kaje on kulkenut reittiä Sotkamo-Jormaskylä-Laaka-Toivakka-Niinimäki-Iisalmi.

Yksiköt Rask.Psto 29 ja 30.A.var.K.

Tarkempi reitti:

8.11.44 Terva – Pirttimäki(30 km)

9.11.44 Pirttimäki – Haajais-Sydänmaa (30 km)

10.11.44 Haajais-Sydänmaa – Sonkakoski (30 km)

11.11.44 Sonkakoski – Iisalmi (30 km)

12.11.44 Holopanlahti – Lapinlahti (21 km)

Marssiosasto Kakko kulki reittiä Sotkamo, Jormaskylä-Laaka-Toivakka-Niinimäki-Iisalmi-Lapinlahti.

Yksiköt II/JR 52.

Tarkempi reitti:

8.11.44 Juholankylän tienhaara – Jormaskylä (30 km)

9.11.44 Jormaskylä – Haajais-Sydänmaai (31 km)

10.11.44 Haajais-Sydänmaa – Palomäki (30 km)

11.11.44 Palomäki – Holopanlahti (30 km)

12.11.44 Holopanlahtiahti –  Lapinlahti ( 30 km)

13.11.44 Lapinlahti – Varpaisjärvi (21 km)

Marssiosasto Karhunen kulki reittiä Sotkamo-Jormaskylä-Laaka-Roivakko-Niinimä-Iisalmi-Ulmala-Lappetelä-Pielavesi.

Yksiköt III/JR 52.

Tarkempi reitti:

8.11.44 Juholankylän tienhaara 2 km etelään – Jormaskylä (30 km)

9.11.44 Jormaskylä – Petäjämäki (31 km)

10.11.44 Petäjämäki – Kuluvemäki (30 km)

11.11.44 Kuluvemäki – Holopanlahtiahti ( 30 km)

12.11.44 Holopanlahti – Pellonpää (30 km)

13.11.44 Pellonpää – Pielavesi (33 km)

Jatkosota on päättynyt ja kotimatka jalan marssien on alkanut. Ensin Rukajärveltä Jukolan Mottiin, josta jalan Lieksaan ja lopuksi Vuokatista Pielavedelle yhteensä matkaa kertyy 462 km.
Jatkosota on päättynyt ja kotimatka jalan marssien on alkanut. Ensin Rukajärveltä Jukolan Mottiin, josta jalan Lieksaan ja lopuksi Vuokatista Pielavedelle yhteensä matkaa kertyy 462 km.

Marssiosasto Kallio marssi reittiä Sotkamo-Jormaskylä-Laaka-Toivakko. Yksiköt: Esik.K/JR 52, 14./JR 52 ja Kolonna/JR 52.

Tarkempi reitti:

8.11.44 Juholankylän tienhaara 4 km itään – Jormaskylä (30 km)

9.11.44 Jormaskylä – Petäinen (31 km)

10.11.44 Petäinen – Pirttiaho (30 km)

11.11.44 Pirttiaho – Sonkajärvi ( 22 km)

14./JR 52

11.11.44 Pirttiaho – Sukeva (34 km)

Eskik.K/JR 52

12.11.44 Pirttiaho – Iisalmi (36 km)