Jukolan Motissa kolme sateista päivää peräkkäin

Tiistaina 28.10. tunnelmat Jukolan motissa olivat ankeat. Koko päivän satoi rankasti. Paikalla Matti Kilpeläinen ja Tenho Tikkanen klo 7.00 – klo 16.30.

Illalla (28.10) Nurmijärvellä Annukan kahvilassa Lieksan kyläkierroksen ”Jongun kylien, Savijärven ja Pankajärven yhteinen kyläilta. Paikalla n. 20 kyläläistä. Vilkas keskustelu. Kyläillassa käytiin läpi myös Rukajärven tien hankkeita. Puheenjohtajat Heikki Turunen ja Tenho Tikkanen vetosivat voimakkaasti talkooavun saamiseksi.

Keskiviikkona (29.10) aamulla mittarissa + 10,7 C. Jukolan Motissa vilkas päivä. Nurmijärven kyläyhdistyksestä tuli talkooapua; Pentti Laitinen, Kaj Ekholm, Matti Heikkinen, Heikki Turunen, Tuomo Martikainen sekä Jarmo Hämäläinen. Kodan piha sai nyt uuden muodon. Koko alue tasattiin ja jyrättiin. Seuraavaksi levitetään kerros karkeahkoa sepeliä.

Kattorakenteitten asennustyö jatkui, suuritöinen ja vaativa työvaihe. Kattotuolien päätkin on nyt tasattu. Tarvikkeitten ajoa Lieksasta, katon aluslaudat ovat nyt tontilla, vain palahuovat puuttuvat. Iltapäivällä sade voimistui.

Kota saa muotonsa. Rakennustarvikkeita tuli, katonaluslaudat ovat nyt tontilla. SuomiPuu Oy ja Anaika Wood Ltd avustivat hankinnassa.
Pentti Laitinen, Kai Ekholm ja Matti Heikkinen siirtävät kotonaluset suojaan.
Vastaavalla työnjohtajalla oli nyt johdettavia, työtä riitti kaikille koko ajaksi.
Työporukka kahvitauolla, Ari Kokkonen, Pentti Laitinen, Kaij Ekholm, Matti Heikkinen, Matti Kilpeläinen, Jouni Könttä ja Tuomo Martikainen.

Paikan katselmus suoritettiin. Metsähallituksesta olivat paikalla Ari Kokkonen ja Jouni Könttä nyt virkatehtävissä. Alueella on metsänhoitosuunnitelma, puusto kuuluu Metsähallitukselle, polttopuuta voidaan ostaa yksittäisistä tuulenkaadoista, tienvarren lehtipuut tulee säilyttää, ne suojaavat liikenteeltä. Kota ja sen rakennustapa saivat kiitosta, uusia ideoitakin syntyi, vanhojen varuskuntarakennusten kivijalat esille rikkomatta rakenteita, puuvaja, wc ja sen maisemointi paikalle.  Hienotunteinen maanomistajan katselmus.

Jukolan Motin kota Rukajärven tieltä katsottuna.

Ja 70 vuotta sitten vastaavana päivänä (29.10.44)

9./JR 10 sotapäiväkirjan mukaan.

Klo 9.30 Jumalanpalvelus kanttiinilla, läsnä 2+18+98.

Klo 15.00 Puhuttelu patl:ssa, jossa käsky Iisalmen Skp:iin sekä Paltamon ja Kuhmon pitäjiin kuuluvien siirtämisestä JR 52:een ja Er.P 24:ään. 30.10.44 klo 6.00 Osasto marssii Lieksaan ja sieltä edelleen junakuljetus.