Jukolan Motin hirsien kanttaus tehty

Jukolan Motin hirsien kanttaus valmistui tänään. Eilinen harkkojen muuraus ei vain kuivunut, vaikka pakkasta ei juurikaan ollut ja pohjan päälle rakennetussa teltassa pidettiin lisälämmitystä koko päivän.

Pakkanen sotkee pahasti on melkeinpä estämässä työn jatkamisen. Onneksi muurauslaasti ei ole vielä päässyt jäätymään, mutta ei se ole kuivunutkaan, jotta hirsien asentamiseen päästäisiin. Pakko on saada perusta kuivaksi ennen hirsien asentamista. Tänäänkin työt lopetettiin vasta klo 18.00 maissa ja illalla ennen nukkumaan menoa on käytävä katsastamassa ovatko lisälämmittimet toiminnassa. Lämmittimiä ostettiin tänään kaksi 4 kw:n kaasulla toimivaa tehokasta lämmitintä.

Matti Kilpeläinen yhdessä Nurmijärven kyläyhdistyksen puheenjohtaja Heikki Turusen kanssa saivat hirret valmistettua siten, että niiden asentaminen voidaan aloittaa heti kun kivijalka on kuivunut.
Matti Kilpeläinen yhdessä Jongunjoen kyläyseuran puheenjohtaja Heikki Turusen kanssa saivat hirret valmistettua siten, että niiden asentaminen voidaan aloittaa heti kun kivijalka on kuivunut.

Nämä Jukolan Motin rakentamiseen liittyvät tämän päiväiset mieliharmit ovat toki vähäisiä niihin 70 vuoden takaisiin Rukajärven rintamamiesten tapahtumiin. Heidät oli määrätty 19.10.44 siirtymään pohjoiselle rintamalle, osa jo lastattu junaankin ja 21.10.44 päätöstä lykättiin, vettä satoi ja kaikki olivat likomärkiä tullessaan Änäkäisen linjalta kenttävarustelutöistä.

Lasse Nirhamo ja Hannu Huuskonen avustivat talkoomiehiä tarvikehankinnoissa ja työmaalla oli tänään, Matti Kilpeläinen, Heikki Turunen, Arto Räsänen ja Tenho Tikkanen.

Vieraitakin käväisi Lieksan rajakillasta.

Käväistiin tarkistamassa juuri työmaata. Lämmittimet toimivat erinomaisesti. Pakkanen kiristyy uhkaavasti, mutta teltan alta tulvahti lämmin vastaan ja kivijalan muurauslaasti oli vihdoin lähtenyt kovettumaan. Pakkasta Jukolan Motissa -10 C.