Kalevalaseuran tunnustus yhdistyksemme jäsenelle, FM Mauri Mönkköselle

Yhdistyksemme jäsenelle FM Mauri Mönkkönen on myönnetty Kalevalaseuran Perinteen taitajien ja tallentajien palkinto ansioistaan suomalaisen kulttuurin ja kulttuuriperinnön parissa. Sama tunnustus myönnettiin tänä vuonna ilomantsilaiselle tarinankertojalle Selma Eskeliselle, punkalaitumelaiselle suurkerääjälle Heikki Keskusmäelle ja siilinjärveläiselle käsityöläiselle Heikki Niskaselle. Mönkkönen on luovuttanut Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Joensuun Perinnearkistoon 60 tuntia haastatteluita, joissa valtaosassa on aiheena lieksalaisten ja pielisjärveläisten kokemukset sotavuosina, sekä julkaissut useita paikallishistoriallisia tutkimuksia historian ja perinteentutkimuksen aloilta. Palkinnon saajista lisää tietoa Kalevalaseuran sivustolta: http://kalevalaseura.fi/2014/11/03/kekrinpaivan-seminaarissa-jaettiin-palkintoja-ja-pohdittiin-ymparistoa/

Lieksan Hovilan kartanon poikkeuksellisen arvokas aineisto inventoitu ja digitoitu.

Mauri Mönkkönen on syksyn kuluessa tallentanut ja luetteloinut Rukajärven suunnan historiayhdistyksen ja Hovilan talon nykyisten omistajien Seppo Lampion ja hänen perheensä jäsenten välillä kesällä 2014 tekemän sopimuksen mukaisesti Hovilan nuottikokoelman. Kokoelma on kulttuurihistoriallisesti arvokas ja sisältää mm. suomalaisia, saksalaisia ja englantilaisia sotilasmarsseja.

Hovilan arkistoista on löytynyt lisäksi runsaasti muitakin viime sodista kertovia asiakirjoja, jotka koskevat mm. saksalaisten joukkojen toimintaa Lieksassa. Aineisto sisältää kartanon ja saksalaisten välillä tehdyn vuokrakirjan, josta ilmenee, että irtisanominen vuokranantajan puolelta ei ollut mahdollista, mutta vastaavasti vuokralainen saattoi sen irtisanoa pelkän ilmoituksen nojalla, ilman mitään irtisanomisaikaa. Lisäksi aineisto sisältää tietoa Rukajärven rintaman kulttuuritoiminnasta, josta esimerkkinä mainittakoon mainos Rukajärven Teatterin näytelmästä.

Uuttera talkoomies

Mauri Mönkkönen on yhdessä Hannu Huuskosen kanssa myös uuttera talkoomies. Kesällä he ottivat suuren vastuun Lieksan asemamakasiinin valokuvanäyttelyn pystyttämisestä ja nyt samat miehet ovat uutteroineet Rukajärven tiellä Jukolan Motin kodan rakennustyömaalla, satoi tai paistoi.

Mauri Mönkkönen ja Risto Piiroinen makkaranpaistopuuhissa talkootyön välissä.
FM Mauri Mönkkönen ja Nurmes-seuran puheenjohtaja Risto Piiroinen makkaranpaistopuuhissa Rukajärven tien Jukolan Motin kodan talkootyön lomassa.