Lieksan Rukajärvi-keskus siirtyy 3.9.2018 talviaikaan

Lieksan Rukajärvi-keskus siirtyy 3.9.2018 talviaikaan.  Vielä tänään ja sunnuntaina Lieksan Rukajärvi-keskus on avoinna klo 10. – 16.

Syksy saapuu. Vilkas kesä ja ennätyksellinen kävijämäärä Lieksan Rukajärvi-keskuksessa on takana.

”Liljankukka”-konsertit täyttivät salin kahteen kertaan ja yleisö toivoo uusintaesityksiä. Seuraavassa ”Liljankukka”-konsertista valokuvia.

Parhaat kiitoksemme veteraaneilta ja koko Rukajärvi-yhteisöltä kaikesta. Vasemmalta, Ilma Vihonen, Sirkka Knouna, Teuvo ja Jatta Kettunen, Jouni Peräalho ja Ritva Malinen.

Neuvottelemme ”Liljankukka”-konsertin esittämisestä myös Iisalmen Rukajärvi-keskuksessa. Alustavan suunnitelman mukaan konsertti järjestettäisiin 20.10.2018 kenraaliluutnantti Ermei Kannisen muistoseminaarin yhteydessä. Lieksan uusintakonserteista neuvottelut ovat myös kesken.

Lieksassa aukioloajat muuttuvat talviaikaan

Lieksan Rukajärvi-keskuksen uudet aukioloajat 3.9.2018 alkaen 9.00 – 15.00, muuna aikana keskus on avoinna tilauksesta. Opastuksesta vastaavat Lieksan Matkailuoppaat ry. Tulevan syksyn aikana keskuksessa vierailee vielä useita ryhmiä. Ylivieskan Eläkkeensaajien linja-autollinen tulee 19. syyskuuta ja RadioSandelssin kuuntelijamatka saapuu 23.9.2018. RadioSandelssin ryhmä tutustuu samalla kaikkiin Rukajärven tien muihinkin kohteisiin.

Rukajärvi-keskuksen viestinäyttelyä uusitaan 3.9.2018. Kaakkois-Suomen Viestikillan kokoama viestinäyttely siirtyy Hämeenlinnan Museo Militariaan talveksi ja palaa Lieksaan taas keväällä. Viestinäyttelyä täydennetään jo nyt maanantaina 3.9. Pohjois-Karjalan radiokerho ry:n kalustolla, mikä jää myös pysyvästi Lieksan keskuksen näyttelyyn.

Muistattehan varata aikaa kenraaliluutnantti Ermei Kannisen muistoseminaaria varten, joka järjestetään 20.10.2018  alkaen klo 12.00 Iisalmen Rukajärvi-keskuksessa. Ohjelmasta ilmoitamme tarkemmin myöhemmin. Jo tässä vaiheessa voimme paljastaa seuraavista kiinnostavista esitelmistä:

Esitelmät:

1) Marskin viestiyhteydet 1918. Kyläkaupan seinäpuhelimesta itsenäisen Suomen viestijoukkojen syntyyn. Tarinaa salaisista viestiyhteyksistä ja Marskin esikuntajunasta. Esitelmöi insinöörimajuri (evp.) Tapio Teittinen. Kesto noin 20 minuuttia.

2) Viestisotaa Rukajärvellä: 14. divisioonan viestitoimintaa Rukajärven laajalla korpialueella Jatkosodan aikana. Mukana myös kuvauksia tykistön ja partioiden viestitoiminnasta. Esitykseen liittyy TK-filmimateriaalista tehty lyhytfilmi Viestipataljoona 30:n toiminnasta Rukajärven suunnalla. Esitelmöi DI Martti Susitaival. Kesto noin 1h 30 minuuttia.

3) Tutkimusmatka Rukajärven suunnan etulinjan kenttävartioihin

Ari Komulainen, kertoo 12.-23.8.2018 välisenä aikana suorittamastaan tutkimusmatkasta E.J. Raappanan askelissa Rukajärven suunnan etulinjan kenttävartioihin.

Ari Komulainen, Kari Junnikkala ja Kalle Martikainen suorittivat saman kenttävartiolinjan matkan minkä komentaja E.J.Raappana teki kesällä 1943 eli lähes päivälleen 75 vuotta sitten. Raappana kävi kaikissa kenttä- ja aliupseerivartioissa koko divisioonan laajalla vastuualueella. Tällä tarkastusmatkalla Raappana vaelsi koko kenttävartiolinjan lävitse, kenttävartiosta toiseen samaa reittiä, jota kenttävartioiden väliset yhdyspartiot käyttivät. Matkaa tälle Raappanan suorittamalle tarkastusmatkalle kertyi yhteensä noin 220 kilometriä, kun kartalta mitattuna koko kenttävartiolinjan pituus oli 204 kilometriä. (30 min).

Seurahuoneella on mahdollisuus ennen seminaaria klo 11.00 alkaen nauttia Rukajärvi-menu. Ruokailu- ja majoitusvaraukset Hotelli Iisalmen Seurahuoneen vastaanottoon puhelimitse 0440207701 tai sähköpostilla seurahuone@haapaniemenmatkailu.fi

Rukajärven matka 7. – 9.2018

Yhdistyksemme matka Rukajärvelle täyttyi pikavauhtia. Matkan johtajana toimii Jari Kärkkäinen. Toivotamme matkalaisille hyvää matkaa. Julkaisemme matkakertomuksen myöhemmin.