Rukajärven suunnan kuulumisia

Tänään tulee kuluneeksi 74 vuotta Jatkosodan aselevon tulosta. Tätä juhlimme Lieksassa 4.-7.9.2014 juhlassa, mistä löytyy lisätietoa TÄÄLTÄ:

Kaakkois-Suomen Viestikillan puheenjohtaja Tapio Teittisen ja Martti Susitaipaleen kokoama ”Viestitoimintaa Rukajärvellä” näyttely siirtyy talven ajaksi Hämeenlinnaan Museo Militariaan. Osa näyttelystä jää edelleen Lieksaan. Lieksan viestinäyttelyyn saatiin täydennystä Pohjois-Karjalan radiokerho ry:ltä. Esitämme siitä kiitokset. Kaakkois-Suomen Viestikillan kokoama viestinäyttely palaa Lieksaan keväällä 2019 hiukan uusittuna.

Seppo Räihä, Tapio Teittinen ja Martti Susitaival. Parhaat kiitoksemme.
Nyt viestinäyttelyssä on myös Pohjois-Karjalan radikerho ry:n luovuttamaa kalustoa.

Seppo Räihä ja Tenho Tikkanen esittivät Tapio Teittiselle ja Martti Susitaipaleelle parhaat kiitokset heidän Rukajärven suunnan sotahistoriatyön hyväksi tekemästä työstä. Näyttelyn kokoamisen ja pystyttämisen lisäksi valmistui samaan aikaan myös Rukajärven suunnalla toimineen Viestipataljoona 30 arvokas joukko-osaston historiateos.

Rukajärven tien kohteet kunnossa

Jongunjoen kyläyhdistyksen johdolla on jatkettu kesän jälkeen Rukajärven tien kohteitten kunnostamista. Nyt nämä alkavat olla hyvässä kunnossa. Nurmijärven tien risteyksessä on Rukajärven suunnan historiayhdistys ry:n omistama tykki, mikä on suojattu katoksella.

Kivivaarantien ja Kuhmontien risteyksen tykki sai katoksensa.
Seppo Räihä ja Heikki Turunen totesivat, että mitään vahingontekoa ei ole paikalla tapahtunut.
Änäkäinen, juuri valmistunutta taisteluhautaa. Kuva Tenho Liimatta.
Jongunjoen kyläyhdistys on tehnyt Vornasenvaaran luolan ympäristön siivoustyötä, mikä tehtävä on pian valmistumassa.
Jongunjoen kyläyhdistys halusi siivota myös Vornasenvaaran luolan ympäristön, josta tehtävästä he olivat sopineet Senaatti-kiinteistöjen kanssa.

Kyläyhdistys on jatkanut myös Änäkäisen Vornasenvaaran luolan lähialueen siivousta. Työ valmistunee piakkoin.

Jukolan Motti -pirtti on suosittu käyntikohde.

Jukolan Motti -pirtin puuvaraston hupeneminen on merkki paikan tarpeellisuudesta ja merkki myös huomattavasta käytöstä. Pian talkooporukan on aloitettava pilketalkoot, jotta tulevana talvena ja kesänä puita riittäisi kaikille tarvitsijoille. Motti -pirtin käyttäjät ovat hyvin käyttäytyviä kansalaisia. Paikalla ei ole esiintynyt mitään vahingontekoa.