Lieksan tapahtuman riesana räntä ja lumisade

Sää ei suosinut tällä kertaa Lieksan Suomi 100-veteraanitapahtumaa. Lämpötila laski Rukajärvi-keskuksessa ajoittain liki nollaan. Ulkona nähtiin rakeita ja räntää jatkuvan vesisateen lomassa. Silti kenraalimajuri E.J. Raappanan muistoseminaari kokosi Rukahovin täyteen yleisöä. Kenraali Raappanan tyttären pojan Jukka-Matti Siivosen luento oli todella mielenkiintoinen ja koskettava. Tauno Oksasen esitelmä ” Suuri rajamies, korpisodan taitaja ja mottimestari”  kiinnosti kuulijoita suuresti.

Kenraalimajuri E. J. Raappanan tyttären poika Jukka-Matti Siivosen esitelmä oli todella mielenkiintoinen.
Tauno Oksanen piti jälleen kiinnostavan luennon.

Luennot pidettiin uusitun Rukajärvi-keskuksen Rukahovi-salissa, mikä tuli näin arvokkaalla tavalla testattua. Tila ja sen tekniset laitteet oli näyttelyavajaisten jälkeen saatu toimimaan ja näin nekin saatiin toimintakuntoon ennen varsinaisten näyttelykauden alkamista.

Seuraavassa julkaisemme tapahtumaan ja sen valmisteluun liittyviä valokuvia ilman erityistä selostusta. Luennot julkaistaan myöhemmin erikseen yhdistyksen ja Rukajärvi-keskuksen nettisivuilla.

Näyttelyitten avajaiset 1.6.2017

Avajaistilaisuuden aluksi maailmanluokan Sibelius-muusikot Jussi Makkonen ja Nazig Azezian pysäyttivät kuulijat. Finlandia helähti uusitussa näyttelytilassa. Jälkeenpäin monet avajaistilaisuuteen osallistuneet kertoivat pyyhkineensä kyyneleitä silmäkulmistaan.

Näyttelyt avasi Lieksan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Ari Marjeta.

Tämän jälkeen kuultiin Lieksan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Ari Marjetan koskettava kaupungin tervehdys ja samalla hän avasi uusitut näyttelyt.

Lieksan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Ari Marjeta avasi Rukajärvi-keskuksen uudet näyttelyt.

Tervehdysten jälkeen Kaakkois-Suomen Viestikillan puheenjohtaja Tapio Teittinen ja Martti Susitaival esittelivät pystyttämänsä ”Viestisotaa Rukajärvellä” näyttelyn. Monipuolisessa esityksessään he kertoivat, että näyttely sisältää lähes kaiken sen viestimateriaalin mikä oli sodan aikana Rukajärvellä käytössä. Muita erikoisuuksia olivat mm.:

* Näyttely on Suomessa monipuolisin viestinäyttely, mitä on koskaan esille asetettu

* Näyttely sisältää mm. rakennuksen sisälle rakennetun toimivan puhelinlinja-avojohdon ja puhelimet, jota näyttelyvieraat voivat koekäyttää.

* Näyttelyssä on toimiva sodanaikainen radioasema

* Näyttelyssä on mm. ne radiolaitteet, jotka olivat käytössä Joen kenttävartion puolustustaistelussa 13.9.1943, jossa 28 suomalaista sotilasta puolusti tukikohtaansa liki 1000:n vihollisen sotilaan hyökkäystä vastaan.

* Aikaisemmin ei ole ollut esillä myöskään viestiyhteyksien rakennuskalustoa.

*Näytelyn yhteydessä on nähtävissä autenttinen TK-kuvaajan vuonna 1943 kuvaama filmi Viestipataljoona 30:n viestitöistä Rukajärven suunnalla.

*Näyttelyn kalusto on kerätty viidestä eri museosta

* Viestinäyttelyä edelsi parin vuoden projekti, jossa ensin kirjoitettiin Viestipataljoona 30 joukko-osaston historiateos ”Viestisotaa Rukajärvellä”.

Radiokeskus on sijoitettu Rukajärvi-keskuksen uusittuihin ”Rukahovin” tiloihin.

Tapio Teittinen kokeili rakentamaansa puhelimen toimintaa.
Käynnissä koesoitto, Martti Susitaival. Kyllä toimii.
Radistit työssään, Mauno Hirvonen ja Antti Tiilikainen. Yhteydenotot ympäri Suomea onnistuivat ja ensimmäinen vastaus saatiin juuri Mikkelistä päämajakaupungista, aivan kuten sota-aikana.
Lieksan radioaseman päällikkö Kari Hämynen. Häneltä saatiin kuulla Äänisen aallot jo ennen tilaisuuden alkamista.
Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlajuna saapui aikataulussa Lieksaan.
Seppele E. J. Raappanan haudalla 2.06.2017.
Raappana-puiston seppeleenlasku, Tauno Oksanen, Esko Lehto, Asko Saarelainen ja Aila Elo
Ylä-Savon veteraanimuusikot, Risto Nissinen ja Taito Kasinulainen sekä kenraaliluutnantti.

Sibelius-Monola-näyttely

Monola-Seuran ry:n puheenjohtaja Elli Oinonen-Eden esitteli näyttelyn kuvat ja kertoi Monolan aitan kunnostamisesta ja myös aitan tulevasta käytöstä. Lieksan Rukajärvi-keskuksen Sibelius-Monola-näyttely on pysyvä.

Rukajärven suunnan tappiot

Ossi Laine piti esitelmän Rukajärven suunnan tappioista. Esittelyyn liittyy näyttelyyn esille asetettu taulu Rukajärven suunnan kaatuneista. Kaatuneitten luettelossa on yli 2.600 kaatuneen nimet, syntymäaika, sotilasarvo ja kotipaikka aakkosjärjestyksessä.

Ossi Laine tunteen Rukajärven suunnan kaatuneitten historian.

Rukajärvi-keskuksen muut esille asetetut näyttelyt esitteli Tauno Oksanen ja Tenho Tikkanen.

Seuraavassa tapahtumaviikonlopun valokuvia.