Onnistunut talkoopäivä Jukolan Motissa – mukana neljä puheenjohtajaa ja mestarimuikunpaistaja

Tänään onnistuimme Jukolan Motin työmaalla – mukana 12 henkilöä. Talkootyöhön osallistui neljän yhdistyksen puheenjohtajat ja illalla nautimme mestarimuikunpaistajan illalliseksi valmistamasta ateriasta.

Risto Piiroinen, Heikki Turunen, Esa ja Aila Aro kahvitauolla.
Nurmes Seuran puheenjohtaja Risto Piiroinen, Jongunjoen kyläseuraan puheenjohtaja Heikki Turunen, Esa ja Aila Aro kahvitauolla. Tänään talkoopäivään osallistui peräti neljän seuran puheenjohtajat ja kaupunginvaltuutettu.

Isäni jo 98 vuotias Rukajärven veteraani muistelee rintamalla nauttimistaan aterioista. Kolmesta erityisesti. Ensin tuli Ontajärvellä vuonna 1942 voissa paistetut muikut, toisena tulevat hänelle mieleen Ontajärvellä tehty hirvipaisti ja komantena jo sodan päätyttyä nautittu ateria Jukolan Motissa. Kolme hyvin eritasoista ateriaa, mutta yhtä makoisat ja mieleen painuvat. Hänen yksikkönsä III/JR 10 9. komppania, oli sijoitettu sodan jälkeiseksi ajaksi juuri Jukolan Mottiin.

Esa Elo - mestari työssään.
Esa Elo – mestari työssään.
Esa Elo - muikkuateria on valmis talkooväen nautittavaksi.
Esa Elo – muikkuateria on valmis talkooväen nautittavaksi.

Tänään talkoopäivän päätteeksi saimme nauttia todellisen keittiömestarin taidonnäytteestä illalliseksi. Emäntämme Päivi Putkonen oli hankkinut kolme kiloa muikkuja ja antoi paistotehtävän yhdistyksemme hallituksen jäsenen Aila Elon puolison Esan tehtäväksi. Varmuudella voin sanoa, että 98-vuotias isäni olisi sota-aikaisiin ruokailuelämyksiinsä liittänyt tämän iltaisen talkooväen muikkuaterian. Esa on mestari. Hän osaa laittaa muikkupaistoksen, joka ei unohdu. Erityisen säväyksen ruokapöytään tuo se, että ateria on nautittu Rukajärven tien maisemissa. Se kannattaa jokaisen kokea omakohtaisesti.

Talkoopäivään osallistuneen vakuutus

Tenho Tikkanen, puheenjohtaja (RSHY)