Papan perintö – kaunis sävellys. Teos on sotahistoriatyötä ja veteraaniperinnettä parhaimmillaan

Lahtelainen opettaja Emmi Mustonen halusi muistaa isoisäänsä, sanoitti ja sävelsi kappaleen ”Papan perintö”. Julkaisemme teoksen maamme Itsenäisyyspäivänä, mikä on samalla Tapio Laukkasen syntymäpäivä.

Kappale kertoo Rukajärven suunnan veteraanin Tapio Laukkasen (II/ JR52 5.-6.komppania) keskusteluista pojantyttärensä Emmin kanssa. Tapio (6.12.1922 – 16.6.2020) lähti taivasmatkalle kesäkuussa 2020.

Kappale on tehty alunperin Sotaveteraaniliiton Suomi100- juhlavuoden kunniaksi järjestettyyn nuorille suunnattuun sävellyskilpailuun.

Kappale: Papan perintö – sen voi kuulla TÄÄLTÄ:

Tapio Laukkanen (6.12.1922 – 16.6.2020)
Laulajat: Edith Mäki, Liina Mäki, Minnea Mustonen, Amanda Mustonen ja Leea Mäki.
”Papan perintö”, säveltäjä, sanoittaja Emmi Mustonen.

Rukajärven suunnan veteraani Tapio Laukkanen ja teoksen ”Papan perintö” säveltäjä ja sanoittaja opettaja Emmi Mustonen perheineen työssään. Veteraani on kotoisin Keiteleeltä.

Sanoitus & sävellys: Emmi Mustonen 2016, Sovitus & tuotanto: Jari Nieminen 2020

Video: tmeuronenphotography, Julkaisija & tukija: Rukajärven suunnan historiayhdistys ry.

Kappaleen aiempi sovitus on Rauman Normaalikoulun musiikin lehtorin Sonja Siliämaan tekemä ja se on esitetty Finlandia-talossa syksyllä 2017. Kappale on myös julkaistu Sotaveteraani ja minä – tehtäväpaketissa, joka on luettavissa, tilattavissa ja kuunneltavissa linkistä TÄÄLTÄ:

Itsenäisyyspäivän juhla Rukajärven tiellä

Itsenäisyyspäivän juhlat on peruttu, mutta ”perhepiirissä” juhlia järjestetään. Kuopiosta kotoisin oleva yhdistyksemme jäsen Erkki Pellikka päätti matkustaa Itsenäisyyspäivän viettoon Lieksaan autenttiselle paikalle Rukajärven tielle ja hän järjestää juhlan perhepiirissä Jukolan Motti -pirtissä, jossa kuullaan mm. ”Papan perintö” kappale.

Kuva vuodelta 2017: Tapio Teittinen ja Martti Susitaivalta Jukolan motti -pirtin edustalla.

Lahden Ristinkirkon Sanajumalanpalvelus striimataan (su 6.12.2020 klo 10.00) Kirkossa Papan perintö -teoksen esittävät tällä kertaa Edith Mäki, Liina Mäki, Minnea Mustonen, Amanda Mustonen ja Leea Mäki.

Jumalanpalvelus toteutetaan ilman läsnä olevaa seurakuntaa ja sitä voi seurata osoitteessa:  https://www.youtube.com/results?search_query=lahden+seurakunnat

Juhla Kiuruveden Kivivaarassa

Myös Kiuruvedellä Kivivaaraksi ristityllä perinnepolulla juhlitaan perinteen mukaisesti. Glögit nautitaan rakovalkealla ja halukkaat voivat paistella makkaraa. Pienimuotoisessa tilaisuudessa puhuu Rukajärven suunnan historiayhdistyksen puheenjohtaja Seppo Räihä. Myös tässä tilaisuudessa kuullaan netin kautta Emmi Mustosen sävellys ”Papan perintö”. Kiuruveden tilaisuuteen odotetaan yllätysvierasta kotiseutuneuvos Lauri Winbergiä, joka vihki polun 18.6.2009 käyttöönsä.

Rukajärven Kivivaaran perinnepolku 2019.

TJT/4.12.2020.