Pioneerit jo 46. kerran yhdessä

Rukajärvellä PionP. 24:n joukkoihin lähti Etelä-Pohjanmaalta täydennyksenä peräti 150 pioneeria. He ovat pitäneet yhteyttä toisiinsa ja tänään 9.5.2015 he kokoontuivat Lappajärvellä. Enää tuosta joukosta on elossa kahdeksan ja 5 heistä osallistui Lappajärven tilaisuuteen.

PionP. 24:n veteraani ovat kokoontuneet vuosittain peräti 46 kertaa. Kuvassa Pauli Uusimäki, Aarre Öörni, Toivo Pekkala, Yrjö Savola ja Osmo Korkea-aho, Seppo Tallbacka, Riiita ja Mikko Päällysaho sekä edessä Kerttu Öörni ja Eila Savola.

Tilaisuudessa hyväksyttiin tilit, valittiin luottamushenkilöt ja muistettiin edesmenneitä veteraaniveljiä hiljaisella hetkellä. Puheenjohtajan tehtävissä jatkaa Toivo Pekkala, sihteerinä ja taloudenhoitajana Yrjö Savola, muut toimikunnan jäsenet ovat Heikki Mäki-Kojola, Aarre Öörni, ja Jussi Pitkänen. Tällä kertaa toimikuntaa täydennettiin ja toimikuntaan tulivat Mikko Päällysaho ja Seppo Tallbacka.

Tilaisuuteen olivat tulleet kutsuttuina myös Rukajärven suunnan historiayhdistyksen puheenjohtaja Tenho Tikkanen ja sihteeri Leevi Kuokkanen. Yhdistys muisti veteraaneja ja luovutti veteraaneille yhdistyksen standaarin.

Pioneerit luovuttivat RSHY:n toimihenkilöille Tenho Tikkaselle ja Leevi Kuokkaselle arkkitehti Mikko Päällysahon suunnitteleman muistotaulun, johon oli liitetty Lappajärven ”Kärnäiitti kraaterikivi”.

PionP. 24:n veteraanikilta luovutti arkkitehti Mikko Päällysahon suunnitteleman muistotaulun, johon on liinnitetty Lappajärven KÄRNÄIITTI, kraaterikivi. Muistolaatassa on lisäksi Yrjö Savolan kirjoittama runo.

Tilaisuuteen valmistui myös PionP 24:n sodanjälkeisen veteraanitoiminnan 52-sivuinen historiikki, jonka oli kirjoittanut sihteeri Yrjö Savola. Sen voi lukea TÄÄLTÄ sekä Rukajärvi-keskuksista painettuna teoksena.

Rukajärven suunnan tunnus, mikä on asetettu Kylpylä Kivitipun Kärnä-salin seinälle yhdessä Rukajärven suunnan historiikkitoimikunnan standaadin kera v. 2010.
Rukajärven suunnan tunnus on asetettu Kylpylä Kivitipun Kärnä-salin seinälle yhdessä Rukajärven suunnan historiikkitoimikunnan standaadin kera v. 2010.