Ryhmä Pieninkä jälleen liikkeellä

Tällä kertaa Ryhmä Pieningän matka suuntautuu Euroopan suurimman erämaan, Pieningän salolle. Ryhmä aloittaa matkansa Luusinkajärven tienoilta hiihtelee läpi kauniin asumattoman erämaan Pieningän, Honkaniemen ja Pölkkykylien kautta, määränpää on Ontajärvellä.

Ari Komulaiselle ja Risto Kiiskiselle ja Isto Turpeiselle tämä Pieningän reissu ei ole ensikerta. He samoilivat muutama vuosi sitten Pieningänsalolla kesäaikaan. Pieningän kylän vaaralta olemme julkaisseet nettisivuillamme jo aiemmin kauniita kuvia.

Tällä kertaa ryhmä sai erinomaista vahvistusta, kun tunnettu Etelämantereen kävijä Eero Oura liittyi seuraan. Jokaisella ryhmän jäsenellä on kokemusta vaativista retkisuorituksista. Ari ja Isto kävelivät Santiago de Compostela-reitin yli tuhat kilometriä pari vuotta sitten. Eero Oura puolestaan matkasi Virolahdelta Nuorgamiin, siitä kertyi matkaa 1.660 km. Ouran Etelämantereen liki 1.000 km:n matka kesti kuusi viikkoa.

Pieningän salolla voi tavata vilin luonnon, silminkantomattomia kelohonkapuistoja, salojärviä ja riistaeläimiä. Havaittavissa on vain riistaeläinten polkuja, jotka risteilevät salolla.
Pieningän salon erämaajärvet niiden saaret ja koplukkakalastuspaikat ovat tulleet tutuksi Ari Komulaiselle, joka taittoi edellisenä kesänä Kev.Os. 2:n historiateoksen Raappanan nyrkki
Pieningän salon erämaajärvet niiden saaret ja koplukkakalastuspaikat ovat tulleet tutuksi Ari Komulaiselle ja hänen kavereilleen. Ari  taittoi Kev.Os. 2:n joukko-osastohistoriateoksen Raappanan nyrkki. Arin isä Väinö samoili Kevytosasto 2:n joukoissa aikoinaan näissä maisemissa.

Ryhmä aikoo lähettää väliaikatietoa, minkä julkaisemme näillä sivuilla, mikäli yhteydet sen sallivat. Retken kokemuksista tulemme järjestämään myöhemmin esittelyn Rukajärvi-keskuksissa.

Matkasta tulee erityisen vaativa. Hiihtomatkaa kertyy  n. 200 km. Keli on haastava, ilma lämmin, arvioivat matkaajat.

Toivotamme ryhmälle onnea