Tauno Tikkanen täyttää tänään 102 vuotta – onnittelumme

Tauno Tikkanen (s. 10.3.1916) taisteli Rukajärvellä jatkosodassa ensin 2./Kev.Os.2:ssa ja 1.11.1941 alkaen 7./JR 10:ssä puolijoukkueen johtajana. Hän osallistui Muurmannin radan partioretkelle tammikuussa 1942. Hän on yksi kolmesta vielä elossa olevista partioretkelle osallistuneista sotilaista. Muut kaksi elossa olevaa Muurmannin radan partioretkeläistä ovat Ilmari Koppinen (s. 8.1.1918) Salosta ja Eino Syrjäniemi (25.4.1018) Haapajärveltä.

Talvisodassa Tikkanen taisteli 2./JP 2:ssa komppanianpäällikön lähetin tehtävissä.

Tikkanen asuu kotonaan Kiuruvedellä. Päivänsankari ja hänen puolisonsa Martta viettivät 21.2.2018 75-vuotishääpäiväänsä Kiuruvedellä Hoitokoti Veikkolassa, jossa puoliso on ollut 1.11.2017 alkaen hoidettavana. Juhlakahvit tarjottiin kaikkiaan 89 juhlavieraalle.

Suomessa elää vielä 7 paria, jotka ovat olleet avioliitossa yhtä pitkään eli 75-vuotta. Yli 102-vuotiaita avioliitossa olevia miehiä on 6.

Tauno Tikkanen on ollut yhdistyksemme jäsen sen perustamisesta alkaen. Hän on veteraaneista ylivoimaisesti eniten osallistunut erilaisiin yhdistyksemme talkootöihin aina yhdistyksemme 19.9.2009 perustamisesta saakka.

Lämpimät onnittelut 102-vuotiaalle veteraanijäsenellemme Tauno Tikkaselle ja puolisoille 75-vuotishääpäivän johdosta.

Rukajärven suunnan historiayhdistyksen  puolesta jäsenet Aila Elo ja Jari Kärkkäinen

Jo vuonna 2008 Tauno Tikkanen oli selvittämässä veteraaniveljiensä Paavo Salmensuun ja Armas Tuonosen kanssa, mikä olisi Rukajärven tien soveliain opasteen malli. Kuva otettu Änäkäisissä nykyisen Rukajärven tien varrella 23.7.2008.
Kuvassa Tauno Tikkanen veistelee Rukajärven suunnan historiayhdistyksen opasteitten kehikoita, joita pystytettiin v. 2011 mm. Rukajärven tien eri kohteisiin sekä Lieksan että Kuhmon rajanylityspaikoille, kaikkiaan 14 kpl. Kuva 31.5.2011.
Rukajärven tien opastekehikot tehtiin Tauno Tikkasen kotona talkootyönä ja ne lastattiin peräkärryyn, jolla ne kuljetettiin Kuhmon ja Lieksan kohteisiin. Kuva 31.5.2011.
Tauno Tikkanen osallistui myös mottitalkoisiin. Halkoja tarvittiin höyryjunassa, jolla juhlavieraat matkustivat syyskuussa 2014 Kiuruvedeltä Lieksassa pidettyyn Kansalaisjuhla 70 vuotta Jatkosodan päättymisestä. Kuvassa Pentti Kärkkäinen, Matti Eskelinen sekä veteraani 26.5.2014. YLE TV 2 Ajankohtainen kakkonen: ”Rukajärven veteraanien rauhanjuna” -dokumentin voi katsoa TÄÄLTÄ”:
Tauno Tikkasen otti vastaan 100-vuotispäivänsä yhdessä aseveljensä Maunu Kankaanpään (s. 11.5.1923) kanssa yöpymällä kotinsa pihalle pystytetyssä puolijoukkueteltassa. Kankaanpää toimi samassa komppaniassa Tauno Tikkasen kanssa 16.8.1944 kaatuneen komppanianpäällikkö Seppo Hännisen lähettinä. Kuva otettu 10.3.2016. Lyhyt 100-vuotisjuhlan videoleike katsottavissa TÄÄLTÄ.
Taunon100-vuotisjuhlaan saapuivat aseveljet Maunu Kankaanpää Vantaalta ja Olavi Tiittanen Juuasta. Kaikki kolme samasta komppaniasta 9./JR 10. Nämä miehet osallistuivat Suomen ja neuvostoarmeijan välilläJarkosodassa käytyyn viimeiseksi jääneeseen taisteluun.
Veteraaniveljien onnitteluun kuului saunominen savusaunassa, tunti lauteilla ja toinen saunan eteisessä. Veteraanien yllätyslahja 100 tarinaa savusaunan lauteilla.
Tauno Tikkanen osallistui mm. elokuussa 1944 Jatkosodan viimeiseksi jääneeseen taisteluun Suomen ja neuvostoarmeijan välillä. Tikkanen on käynyt näillä taistelupaikoilla useita kertoja. Kuva otettu 12.6.2008 Virran kannaksella, missä hänet määrättiin ylittämään virta Kev.Os.2:n kärjessä 8.7.1941.
Kuvassa Tauno Tikkanen Parakkiniemessä paikalla, jossa juuri hänen puolijoukkueensa joutui torjumaan 7.8.1944 vihollisen päällekarkaamisen. Vihollisen sotilaita kaatui aivan hänen eteensä satakunta ja kokonainen vihollisen pataljoona tuhoutui Parakkiniemessä. Yksi kaatuneista oli JR 345:n komentaja, everstiluutnantti Bashkov, joka löytyi juuri kuvan paikalta, kuva otettu 9.6.2006. Kuvassa keskellä veteraani yhdessä poikansa Tenhon ja Leevi Kuokkasen kanssa.
Tauno on käynyt useita kertoja Rukajärvellä. Tässä aseveljet Arkun tukikohdassa 9.6.2006, Erkki Marin, Paavo Salmensuu, Armas Tuononen, Pentti Katainen, Tauno Tikkanen ja Heikki Toivonen.