Perinnekohteet Itsenäisyyspäivänä vilkkaassa käytössä – Hyvää Itsenäisyyspäivää 2014

Vierailu Jukolan Motissa

Lunta oli satanut edellisenä iltana ja yönä muutama sentti, aurinkokin pilkisti pilvien lomasta välillä ja ilma oli nollan tuntumassa pysähtyessäni Jukolan Motin kodan kohdalle. Tietojärjestelmän laitteita (PC, tabletti, älykännykkä) viritellessäni toimintaan paikalle saapui pariskunta naapurustosta. He tutustuivat kotaan ulkoa ja sisältä, ihaillen kodan isoa kokoa ja hienoa näköä. Kävimme tietokoneen avulla katsomassa RSHY:n sivuja ja kodan varausjärjestelmää, he kysyivät myös käytön maksullisuudesta. No, ehdothan näkyivät myös varaussivuilla, ilmaista käyttö on. Puut itseltä ja paikka pidetään siistinä.

Pian parikunnan jälkeen, ennen puolta päivää saapuivat Reeta Rönkkö, Lasse Nirhamo ja Heikki Turunen. Keskusteltiin Jukolan Motin historiasta ja käytöstä jatkosotaan liityvänä osana. Sivuttiin alueen laajuutta ja rakennuksia sekä mainittiin urheilukenttä.

Maaseudun Sivistysliitto ry:n kyläkehittäjä Reeta Rönkkö ja Rukajärven suunnan historiayhdistyksen varapuheenjohtaja Lasse Nirhamo sekä Jongunjoen Kyläseuran puheenjohtaja Heikki Turunen Lieksan Nurmijärveltä tutkivat HeiJoe-järjestelmän toimivuutta Jukolan Motissa.
Maaseudun Sivistysliitto ry:n kyläkehittäjä Reeta Rönkkö ja Rukajärven suunnan historiayhdistyksen varapuheenjohtaja Lasse Nirhamo sekä Jongunjoen Kyläseuran puheenjohtaja Heikki Turunen Lieksan Nurmijärveltä tutkivat HeiJoe-järjestelmän toimivuutta Jukolan Motissa Hannu Huuskosen ohjauksessa.
Heikki Tutunen, Lasse Nirhamo ja Reeta Rönkkö sekä kuvan ottanut Hannu Huuskonen pohtivat Rukajärven tien kohteitten kehittämistä lähitulevaisuudessa.

HeiJoe-järjestelmä oli Reetalle pääpiirteissään ja periaatteeltaan tuttu. Oli myös mukava nähdä, että järjestelmä kiinnosti Heikki Turusta. Häneltä tuli monia uusia ideoita tallentaa Nurmijärven paikallista historiaa järjestelmään, hän jo alustavasti näytti kartalta tärkeitä paikkoja.

Käytiin myös yhdistyksemme käyttämän HeiJoe-järjestelmän käyttötavoitteisiin kuuluvan sotahistorian tallentamisen lisäksi tallentaa turismia tukevia alueita, kuten Rukajärven tien ostopalvelut, Erästelyn koskimelonnan reitit ja esim. harvojen tiedossa olevia kohteita, kuten kraateri.

Alustavasti puhuttiin Maurin Mönkkösen kanssa, että pyydämme Heikki Turuselta tapaamista asioiden sijoittamiseksi kartalle ja niihin liittyvien tarinoiden tallentamista kohteiden taustatiedoksi.

HeiJoen tunnetuksi tekemiseksi yksi hyvä keino olisi varmaan Karelia Expertin henkilöstön opastaminen ja sivun esitteen tekeminen HeiJoe-ohjelman lataamisesta älykännykkään sovellutuspalvelusta ja sen jälkeen haluttujen reittien lataaminen kännykän muistiin.

Hyvää Itsenäisyyspäivää

Toivoo –  Hannu Huuskonen, Rukajärven Tiellä ry:n hallituksen jäsen

Kiuruveden Kivivaarassa juhlittiin arkisesti

Kiuruvedellä veteraani Tauno Tikkasen (s.10.3.1916) kodin pihapiirissä on Rukajärven perinnepolku, joka nimettiin Kivivaaraksi v. 2009.  Tarkalleen 70 vuotta sitten veteraani vietti ensimmäistä sodan jälkeistä itsenäisyyspäivää kotonaan.

Veteraani Tauno Tikkanen halusi itse nostaa Suomen lipun salkoon niin kuin hän on sen tehnyt jokaisena muunakin itsenäisyyspäivänä sotiemme jälkeen. Taustalla on veteraanin paikalle v. 1985 pystyttämä aitta, joka naapuriin alkuperäiselle paikalleen oli rakennettu jo v. 1730.

Tänään Suomen 97 itsenäisyyspäivään valmistauduttiin lipunnostolla ja odotettiin vieraita, joiden kanssa käväistiin tavanomaiseen tapaan Rukajärven perinnepolulla jutustelemassa nuotiolla.

Itsenäisyyspäivänä veteraanit ottavat vastaan vieraitaan. Jo perinteeksi muodostuneen tavan mukaan Tauno Tikkasen vieraana on ollut Seppo Kettunen, joka auttoi veteraania myös höyryjunamatkalla viime syyskuussa, jolloin matkattiin Kiuruvedeltä Lieksan kansalaisjuhlaan 4,-5.9.2014 (Videolinkki:YLE TV 2  Ajankohtainen kakkonen: ”Rukajärven veteraanien rauhanjuna”: http://areena.yle.fi/tv/2380168).

Veteraanista ja vieraasta on muodostunut henkilökohtaiset ystävät - kaveria ei jätetä, eikä sitä unohdeta.
Veteraanista ja vieraasta on muodostunut henkilökohtaiset ystävät – kaveria ei jätetä, eikä sitä unohdeta.
Perinteeksi on muodostunut myös Samuelin vierailu iso-isovanhempiensa luona ja silloin tavataan Rukajärven perinnepolulla makkaranpaistossa. Keskustelu "vaarin" kanssa ovat syvällisiä.
Perinteeksi on muodostunut myös Samuelin vierailu iso-isovanhempiensa luona ja silloin tavataan Rukajärven perinnepolulla makkaranpaistossa. Keskustelut ”vaarin” kanssa ovat syvällisiä. Kivivaaraksi nimetyn perinnepolun laavun veteraani on veistellyt v. 2001, jolloin veteraani täytti 85 vuotta.