Suuret partioretket seminaari – Lieksan Rukajärvi-keskuksessa

SA-kuva 48547 -Majewski 11.9.1941. Rukajärven valtauspäivänä. Suomen lippu nostetaan lipputankoon klo 16. Etualalla kylää valloittamassa olleita upseereita mm. majuri Majevski ja kapteeni Seiro. Rukajärvi 11.9.1941
Everstiluutnantti Karl Arnold Woldemar Majewski (29.11.1892 Tallinna – 10.10.1942 Rukajärvi) johti Muurmannin partioretkeä. Retki oli miesvahvuudeltaan Jatkosodan suurin. Majewski toimi I/JR 10:n komentajana.
Majewski oli tunnettu, värikäs persoona ja monien kaskujen kohde. Majewskin vanhemmat olivat Suomessa puolalaiseen sotilassukuun syntynyt everstiluutnantti Alexander Majewski ja suomalainen Irene Hellman.
SA-kuva 138015, Timo Puustinen Majuri Timo, Johannes Puustinen, suuntamme uusin Mannerheimin- ristin ritari. Tiiksjärvellä 5.8.1943.
Timo Johannes Puustinen (19. kesäkuuta 1909 Iisalmi – 13. helmikuuta 1962 Kuopio) johti Jeljärven partioretkeä. Puustinen oli Mannerheim-ristin ritari numero 117. Jalkaväkirykmentti 10:ssä pataljoonan komentajana toiminut Puustinen nimitettiin Mannerheim-ristin ritariksi 1. elokuuta 1943. Sotilasarvoltaan hän oli nimityshetkellä majuri.

Ryhmä Pieninkä – Rukajärven suunnalla

Ryhmä Pieninkä koostuu pääosin lieksalaisista Rajavartiolaitoksessa palvelleista henkilöistä. Seuraavassa merkittävimmät Ryhmä Pieningän jäsenten Rukajärven suunnalle tekemät perinneretket:

Muurmannin retki 9.1. – 24.1.2012: Risto Kiiskinen, Ari Komulainen, Reijo Kortelainen, Kalle Martikainen

Jeljärvi 11. – 17.3.2013, (Retken kuvia TÄÄLTÄ): Kari Junnikkala, Ari Komulainen, Risto Kiiskinen, Reijo Kortelainen, Isto Turpeinen

Suopassalmi 23. – 29.3.2014, (Retken kuvia TÄÄLTÄ): Kari Junnikkala, Risto Kiiskinen, Ari Komulainen, Isto Turpeinen

Pieningän hiihtoretki 9. – 16.3.2015, (Retken kuvia TÄÄLTÄ): Risto Kiiskinen, Ari Kortelainen, Eero Oura, Isto Turpeinen, Muujärveltä Pieninkään

Pieningän jalkamarssi Samuli Paulaharjun jalanjäljillä v. 2009: Ari Komulainen, Reijo Kortelainen, Kalle Martikainen, Isto Turpeinen

Itäinen Karnisjärveltä Ontajärvelle 1. – 7.8.2010 kanoottiretki Ontajokea myöten, (Retken kuvia TÄÄLTÄ): Ari Komulainen, Reijo Komulainen, Kalle Martikainen, Isto Turpeinen,

Partio Kalivokankaalle ja Tsakkaravaaraan 16. – 20.7.2012, (Retken kuvia TÄÄLTÄ): Ari Komulainen, Reijo Kortelainen ja Isto Komulainen

Lisätietoa em. retkistö löytyy seuraavista Rukajärven suunnan historiayhdistyksen nettisivulla julkaistuista jutuista:

Erämiehen paratiisi (25.3.2015):

Ryhmä Pieninkä – mennyttä aikaa etsimässä (23.3.2014):