Jukolan Motissa työt jatkuivat tihkusateessa

Tänään 8.11. Jukolan motissa töitä jatkettiin tihkusateessa. Hienokseltaan sateli alijäähtynyttä vettä. Se kuurasi ympäristön puut valkoisiksi, laudat jäätyivät.

Talkooapua oli tullut paikalle Paltamosta yhdistyksen hallituksen jäsen Ossi Laine ja Janne Kärkkäinen Joensuusta. Pitkä työpäivä, ilta ehti pimentyä viimeistä päätyä naulatessa.

Janne Kärkkäinen ja Ossi Laine suunnittelevat kattokolmion asentamista.

Talkooporukkaan liittyivät Päivi Putkosen lisäksi Arto Räsänen ja Panu Järvinen.

Päivän aikana kannettiin kodan katon alle suojaan kaikki rakennustarvikkeet, joista kota sisustetaan.

Kodan suojaksi asennettiin liiketunnistimella varustettu valo sekä valvontakamera ja kyltit. Heikki Turunen valmisteli kotakeittiön savuhormit. Maanantaina ne asennetaan paikalleen.

Jukolan Motti-3-8-11-2014

Eräopas Panu Järvinen ja Päivi Putkonen pääsivät testaamaan valvontalaitteita. Janne Kärkkäinen ja Ossi Laine viimeisen kattokolmion kimpussa.
Eräopas Panu Järvinen ja Päivi Putkonen pääsivät testaamaan valvontalaitteita. Janne Kärkkäinen ja Ossi Laine sekä Hannu Huuskonen viimeisen kattokolmion kimpussa. Kodan päätykolmiot ovat nyt valmiit.

Kahvitauolla kuultiin Hannu Huuskoselta, että Motti ja Jukola sana viittaavat myös Nurmekseen. Nurmeksessa vuosina 1934-44 suojeluskunta ja Lottakin Svärd-yhdistys toimivat Motti-nimisessä talossa ja Nurmeksen Jukolan v. 1909 perustettu osuuskauppa on nykyisinkin tunnettu.

Sota-aikaisia Lieksan Jukolan Motin valokuvia ei Hannukaan löytänyt. Valokuvaaminen oli tuolloin alueella kiellettyä ja ilmeisesti kieltoa myös tarkoin noudatettiin, koska valokuvia ei vieläkään ole tullut esille. Niitä haetaan aktiivisesti jatkuvasti, joita voi toimittaa yhdistyksemme puheenjohtajalle.

Kotiuttaminen jatkui 70 vuotta sitten.

Sotapäiväkirjan (9.JR 10) mukaan Jukolan motissa 8.11.44 ”Sateinen pilvinen aamu” ja Vuokattiin aiemmin siirretyt joukot lähtivät marssille, edessä 196 km:n marssi.  Aselevon jälkeistä jalkamarssia kertyi Rukajärveltä Pielavedelle yhteensä 462 km.