Jukolan Motissa vietettiin hiljainen hetki (11.11.2014)

Jukolan Motissa vietettiin hiljainen hetki Kansainvälisen veteraani- ja kaatuneitten päivän kunniaksi. Ensimmäinen maailmansota päättyi 11.11.1918, joka nimettiin veteraanien kaatuneitten muistopäiväksi. Ensimmäisessä maailmansodassa kaatui kaikkiaan 17,6 miljoonaa ihmistä ja toisessa maailmansodassa menehtyi kaikkiaan 62,5 miljoonaa ihmistä. Suomen kaatuneitten määrä toisessa maailmansodan taisteluissa oli n. 95.000 ja siviilejä kaatui 2.000 henkeä.

Talkoomiehet pitivät hiljaisen hetken Kansainvälisen veteraani- ja kaatuneittenpäivän kunniaksi. Vasemmalta, Tuomo Martikainen, Raimo Saviranta ja Matti Kilpeläinen. Kuva Tenho Tikkanen.

Kansainvälisen veteraani- ja kaatuneitten muistopäivän kunniaksi sytytettiin Jukolan Motissa kynttilät. Kuten kuvasta voi nähdä satoi rankasti ja soratie muuttui soravelliksi.
Nyt se on harjassa. Harjan korkeimmalle kohden on asetettu huovat ja huomenna voidaan purkaa pois ympärille tehdyt rakennustelineet. Tulisoihdut sytytettiin kodan oven pieleen Kansainvälisen veteraani- ja kaatuneitten muistopäivän kunniaksi.

Lieksan Yrittäjät tukevat Jukolan Motin kotahanketta

Lieksan yrittäjien puheenjohtaja Ville Vänskä vieraili Jukolan Motissa. Kota on suunniteltu alunperin Villen idean mukaisesti. Ville Vänskä huolehti myös siitä, että kodan katon aluslaudoitus höylättiin talkooperiaatteella. Lieksan yrittäjien hallituksen jäsen PR-Aitan omistaja ja toimitusjohtaja Jari Heiskanen on myös suhtautunut hankkeeseen myönteisesti myöntäen ostoksille huomattavia alennuksia. Lieksan yrittäjien ja Jongunjoen kyläseuran kaikkinainen tuki ovat olleet tervetulleet ja edesauttaneet hankkeen joutuisaa toteuttamista ennen talven tuloa.

Varusteet kastuivat tänään täysin. Kuvassa Matti Kilpeläinen, Tuomo Martikainen , Raimo Saviranta ja Ville Vänskä.
Ville Vänskää kiinnosti rakennusammattilaisena kattorakenteet. Kuvassa Ville Vänskä, Tuomo Martikainen, Raimo Saviranta ja Matti Kilpeläinen.
Rukajärven tiellä matkaaville yleisohjeena on, että Annukan baarissa tulee nauttia kahvit ja Annukan tuoreet leivonnaiset. Annukan kahvio on Nurmijärven kylällä ja matkaa vain n. 5 kilometriä Jukolan Mottiin.

70 vuotta sitten Jukolan Motissa (11.11.44)

Sotapäiväkirja (9./JR 10) ”Pilvinen kostea sää, navakka etelätuuli. Päivän kuluessa asevarustuksen luovutus.” Aivan samanlainen sää kuin tänään 11.11.2014. Lämpöasteita 5, sadetta ja navakka etelätuuli.