Kertausharjoitustyöt käynnistyivät Rukajärven tiellä Änäkäisissä.

Sää ei suosi kertausharjoitustyötä tälläkään kertaa. Sade piiskasi niin kertausharjoitukseen osallistuvia reserviläisiä kuin varusmiehiä ja yhdistyksemme jäseniä.

Vanhat taisteluhautarakenteet ehdittiin purkaa kokonaan. Työmaalle saatiin uutta puutavaraa kuorma-autollinen. Sen toi Anaika Wood Oyj:stä Reijo Lukkarinen. Työmaalla oli rekkalasti aiemmin hankittua puutavaraa, mutta ammattimiesten silmillä katsottuna se ei kaikilta osin sovellu tähän tarkoitukseen.

Kertausharjoituskurssilaiset kävivät tutustumassa alueeseen jo torstaina. Kuvassa  Seppo Suhonen, Tauno Oksanen, Pekka Seppänen ja Mikko Happo. Eversti luutnantti Tuomo Katisko toimii kurssin johtajana.
Kertausharjoituskurssilaiset kävivät tutustumassa alueeseen jo torstaina. Kuvassa Mikko Happo, Pekka Seppänen, Seppo Suhonen, Tauno Oksanen sekä everstiluutnantti Tuomo Katisko toimii kurssin johtajana.
Reijo Lukkarinen toi työmaalle tuoretta puutavaraa.
Vanhat rakenteet saavat kyytiä.

Kahdella kaivurilla saatiin ihmeitä aikaan. Kaikki entiset jo lahonneet ja vaaralliset rakenteet poistettiin.

Lauantaina työt jatkuvat uusien rakenteitten asentamisella. Sääennusteet tosin lupailevat sadesäätä, mikä hidastaa työtä suuresti.

Kertausharjoitusjoukot pitävät Jukolan motti -pirttiä tukikohtanaan, mikä osoittautui myös tähän tarkoitukseen erinomaisen sopivaksi paikaksi.

Kahvitauon aikana kertausharjoituskurssilaiset saivat maistaa hiukan sananrieskan lisäksi tänä kesänä harvinaisesta auringonpaisteesta. Tauno Oksanen selvitti Jatkosodan aikaista pioneerityötä.
Kahvitauon aikana kertausharjoituskurssilaiset saivat maistaa hiukan sananrieskan lisäksi tänä kesänä harvinaisesta auringonpaistetta. Tauno Oksanen selvitti Jatkosodan aikaista pioneerityötä.

Salpaetuaseman kunnostaminen kuuluu Rukajärven tie-matkailukohteen palvelutason parantamiseen. Suunnitteilla on nyt vaarallisiksi lahonneitten rakenteitten uusimisen lisäksi myös opasteitten parantaminen. Kertausharjoitukseen osallistui perjantaina kaikkiaan 20 kurssilaista.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan seinäelementit oli tarkoitus uusia betonista valmistetulla elementeillä, mikä muistuttaa kelopuuta. Betonielementit olisivat tähän kohteeseen maksaneet 18.000 €, mutta rahoitusta sille ei saatu järjestymään ponnisteluista huolimatta.