RSHY:n näyttelyosasto kiinnosti yleisöä Kiuruvedellä

Rukajärven suunnan historiayhdistys esitteli toimintaansa messuyleisölle Kiuruvedellä viikonvaihteessa. Viereisellä osastolla oli myös Kainuun prikaati. Näyttelyosastot kiinnostivat yleisöä jopa siinä määrin, että ajoittain oli pientä jonoakin. Kaukaisimmat vieraat tulivat osastolle peräti Ilmajoelta ja Kuopiosta saakka.

Rami RAsku oli saapunut Ilmajoelta saakka selvittämään isoisänsä sotatietä.
Yhdistyksen osastoon tutustui myös Rukajärven veteraani Viljo RAntonen, joka juttelee Ari Komulaisen kanssa.
Yhdistyksen osastoon tutustui myös Rukajärven veteraani Viljo Rantonen, joka juttelee Ari Komulaisen kanssa.
Näyttelyä esittelivät Antti Haapalainen, Ari Komulainen, Pekka Tenhunen, Antero Huttunen sekä Tenho Tikkanen. Näyttelyä olivat pystyttämässä myös yhdistyksen jäsenet Erkki ja Yrjö Lämsä.
Näyttelyä esittelivät Antti Haapalainen, Ari Komulainen, Pekka Tenhunen, Antero Huttunen, Hannu Kauppinen sekä Tenho Tikkanen. Näyttelyä olivat pystyttämässä myös yhdistyksen jäsenet Raimo Jokisalmi, Erkki ja Yrjö Lämsä. Osastololla esiteltiin lentonäytöksessä käytettyjä multihelikoptereita. Kuvassa Terttu ja Jouko Immonen.

Näyttelyvieraat hakivat tietoa vanhempiensa ja isovanhempiensa sotatiestä ja saivat samalla opastusta miten tieto niin yhdistyksen arkistoista kuin myös sota-arkiston tietokannoista parhaiten löytyisi. Antti Haapalainen oli laatinut näyttelyvieraita varten erillisen kirjallisen ohjeen, joka luovutettiin tietoa etsiville tulevia sukututkimuksia varten.

Multihelikopterin esittelyt

Yhdistys järjesti päivittäin multihelikopterin lentonäytöksiä kahteen otteeseen. Myös tämä lentonäytös kiinnosti yleisöä. Radio-ohjattavat kopterit olivat esillä osastolla ja näytösten jälkeen opastettiin ja kerrottiin miten videokuvia tullaan historiatyössä hyödyntämään.

Messujen kuulutuksesta huolehti "Viljotar" Miia Nuuttila, haastattelee kuvaajia, tässä Antero Huttusta ja Tenho Tikkasta.
Messujen kuulutuksesta huolehti ”Viljotar” Miia Nuuttila, haastattelee kuvaajia, tässä Antero Huttusta ja Tenho Tikkasta.

Yhdistyksen osastoon tutustui myös kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen puolisonsa Harrin ja poikiensa kanssa. Hän suunnittelee multihelikopterikuvauksia viljelyalojen rekisteröintiin ja sadon tarkkailuun.

WP_20150723_14_01_03_Pro

Helikopteria ohjasi kokenut kippari, Jani Niskanen.

Kuvauksia suorittivat Jani Niskanen, jolla on jo vuosien kokemus multihelikoptereitten käytöstä, Antero Huttunen ja Tenho Tikkanen suorittivat kuvauksia historiatyössä käytössään olevilla käsikameroilla.

Videoleikkeet tallennettiin päivän päätteeksi yhdistyksen YouTube-kanavalle ”Rukajarvi-keskus”, josta ne tullaan poistamaan viikon kuluessa messutapahtuman päättymisestä.

Osastolle oli tulostettu joitakin valokuvia, joista voitiin vertailla kuvien tasokkuutta. Tässä kuva messualueesta.
Messualue äärimmäisenä kuvan keskellä, kirkko vasemmalla, torialue aivan kuvan keskellä.