Sibelius Karelia näyttely avattiin Lieksassa yleisölle

Sellisti Jussi Makkonen avasi Sibelius Karelia valokuvanäyttelyn Lieksan asemamakasiinissa 11.7.2015 pidetyssä tilaisuudessa. Muusikot Jussi Makkonen ja Nazig Azezian järjestivät avaustilaisuudessa yllätyksellisen Sibelius-konsertin. He esittivät Sibeliuksen sävellykset ”Souvenir op. 99” sekä Puusarjaan kuuluvan ”Kuusi op. 75”. Lisäksi Jussi Makkonen kertoi koskettavasti Sibeliuksen Lieksan Monolan aitan tarinan sekä myöhemmästä vierailusta Kolille.

Sellisti Jussi Makkonen ja pianisti Nazig Azezian esittivät Sibeliuksen sävellykset "Souvenir op. 99" sekä Puusarjaan kuuluvan "Kuusi op. 75". Taustalla Mauri Mönkkönen, joka on yksi Sibelius Karelia näyttelyn pystyttäjistä sekä Sibeliuksen Lieksan vaiheita tutkinut opettaja Terttu Heiskanen-Timonen.
Sellisti Jussi Makkonen ja pianisti Nazig Azezian esittivät Sibeliuksen sävellykset ”Souvenir op. 99” sekä Puusarjaan kuuluvan ”Kuusi op. 75”. Taustalla Mauri Mönkkönen, joka on yksi Sibelius Karelia näyttelyn pystyttäjistä sekä Sibeliuksen Lieksan vaiheita tutkinut opettaja Terttu Heiskanen-Timonen sekä kirjailija Esko Heikkinen.

Tilaisuuden lopuksi Jussi Makkonen esitteli näyttelyn.

Jussi Makkonen esitteli juuri avaamansa näyttelyn, vierellään Nazig Azezian sekä näyttelyn pystyttänyt Hannu Huuskonen. Avajaisiin osallistui myös Lieksan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Ari Marjeta.

Näyttelyn ovat koonneet Rukajärven suunnan historiayhdistyksen jäsenet Hannu Huuskonen, Mauri Mönkkönen ja Tenho Tikkanen, jotka myös suorittivat näyttelyn pystyttämisen.

Puheenjohtaja tilaisuuden avauspuheessaan kertoi, että näyttely on suunniteltu pysyväksi, jota jatkuvasti täydennetään ja näyttelyyn lisätään vitriineihin Sibelius-kirjallisuutta, reliefejä sekä Sibeliuksen Karelianismiin liittyviä videotallenteita.

Näyttelytilaan pyritään saamaan laitteet, joiden avulla on kuultavissa Jussi Makkosen ja Nazig Azezianin esittäminä Sibeliuksen Lieksassa säveltämiä teoksia. Sibelius Karelia näyttely (47 kuvaa) täydentää asemalle yhdistyksen jo viime kesänä pystyttämiä näyttelyitä ”Mannerheim ja rautatiet” (44 kuvaa) sekä ”Rautatiet sodan huoltotehtävissä” (230 kuvaa). Näyttelyn tuotosta kolmasosa menee Monolan aitan kunnostamiseen.

Lieksassa kuultiin kolme Sibelius-konserttia samana päivänä

Monola –gaalakonsertin yhteyteen oli koottu upea Sibelius-tapahtumien sarja. Sibelius Karelia-näyttelyn yhteydessä kuultiin yllätyksenä Sibeliusta.

Monola –gaalakonsertin yhteyteen oli koottu varsinainen Sibelius-tapahtumien sarja. Konserttiyleisölle oli järjestetty useita venematkoja Monolan aitalle.
Monolan aitalle kuljettiin juuri tuota samaa reittiä mitä Sibeliukset käyttivät kesäkuussa 1892. Tuolloin matka tehtiin kahdella soutuveneellä, nyt Rauni Hietasen koskenlaskussa käyttämillä turvallisilla veneillä.
Monolan aitalle kuljettiin juuri tuota samaa reittiä mitä Sibeliukset käyttivät kesäkuussa 1892. Tuolloin matka tehtiin kahdella soutuveneellä, nyt Rauni Hietasen Ruunaan koskenlaskussa käyttämillä turvallisilla moottoriveneillä. Antero Huttunen kuvasi päiväretken. Iltaretkillä oppaana toimi itse Jussi Makkonen.

Välittömästi näyttelyn avajaisten jälkeen Lieksan satamasta oli järjestetty kuljetus Monolan aitalle, jonka jälkeen oli tapahtuman huipennus Lieksan kirkossa Sibelius-teoksen ”Sadun” uuden sovituksen maailman ensiesityksineen.  Lieksan kirkko oli täyttynyt konserttiyleisöstä.

Lieksan kirkko on juhlava konserttipaikka. Kirkon ikkunasta avautuu näkymä kirkkopuistoon, josta Sibelius matkasi veneellä Monolaan.

Lieksan kirkon konsertissa esiintyivät Jussi Makkonen, sello, Nazig Azezian, piano, Esa Ruuttunen, Baritoni, Annastiina Tahkola mezzosopraano, Susanna Mieskonen-Makkonen, viulu, Joensuun kaupunginorkesterin muusikoita, jota johti Arturo Alvarado, Eveliina Laine, huilu; Nahoko Kinoshita, oboe; Marjo Vattulainen, klarinetti; Lauri Mykrä, fagotti; Pertti Vattulainen, käyrätorvi; Heli Untamala, viulu; Ulla Karvinen, alttoviulu; Konstantin Misukov, sello; Heikki Helske, kontrabasso. Sovitukset Matti Makkonen ja Jussi-Matti Haavisto.

Lieksan kirkon konsertin jälkeen yleisöllä oli mahdollista osallistua konsertti-illallisille Timitran Linnan TalliGalleriassa, jossa Lieksan kirkossa esiintyneet muusikot pitivät saman päivän aikana jo kolmannen konserttinsa.

Timitran Linnan TalliGallerian illalliskonsertissa esiintyivät Susanna Mieskonen-Makkonen ja Matti Makkonen.
Sopraano Laura Kokkonen-Uhinki oli saapunut kuulemaan Lieksan Sibelius-viikonloppua. Hän esiintyy Sibelius museon järjestämässä 16.9.2015 konsertissa. Laura Kokkonen-Uhinki, puolisonsa Patrik ja heidän poikansa Henrik.
Sopraano Laura Kokkonen-Uhinki oli saapunut kuulemaan Lieksan Sibelius-viikonloppua. Hän esiintyy Sibelius museon 16.9.2015 järjestämässä konsertissa. Laura Kokkonen-Uhinki, puolisonsa Patrik ja heidän poikansa Henrik.

Konserttiyleisöstä suuri osa tutustui myös Lieksan Rukajärvi-keskuksen uusittuun näyttelyyn.

Kaikkiin näihin tilaisuuksiin osallistui myös jo 93 vuotta täyttänyt veteraani Olavi Tiittanen, joka muisteli yli 70 vuoden takaista Rukajärvellä viettämäänsä aikaa ja osallistumistaan siellä erilaisiin viihdetilaisuuksiin.

Rukajärven veteraani Olavi Tiittanen juhlisti tilaisuutta ja kertoi matkaseurueelle 70 vuoden takaisista sotakokemuksistaan. Tällä kertaa aiheena oli Sukellusveneen tukikohdan taistelu.
Patrik Uhinki lahjoitti Rukajärven suunnan historiayhdistykselle ukistaan Paavo Ketolasta kirjoittamansa  sotamuistelmat sekä ukkinsa valmistaman muistolaatan.
Patrik Uhinki lahjoitti Rukajärven suunnan historiayhdistykselle ukistaan Paavo Ketolasta kirjoittamansa sotamuistelmat sekä ukkinsa valmistaman muistolaatan.

Rukajärvi-keskus sai upean lahjoituksen. Patrik Uhinki oli koonnut ukkinsa Paavo Ketolan sotamuistot ja lahjoitti näyttelyyn Rukajärven rintamalla toimineen ukkinsa valmistaman muistolaatan. Laatta asetettiin samantien näyttelyvitriiniin. Paavo Ketola toimi Rukajärven rintamalla sotilaspastorina.

Sibelius Karelia matkailijan opasjärjestelmä

HeiJoe on älylaitteelle kehitetty, käyttäjälleen maksuton matkailuopasjärjestelmä. Järjestelmään on luotu valtava määrä erilaisia reittejä joiden varrella on paljon näkemistä matkailijoille. HeiJoe opastaa Sinut kohteelta toiselle, samalla se antaa monipuolista tietoa reitin varrella olevista käyntikohteista ja nähtävyyksistä, tekstinä, kuvina ja myös videoina.

HeiJoe -opasjärjestelmä on otettu käyttöön mm. Joensuussa sekä Lieksassa, Rukajärven tiellä. Rukajärven tie -nimikkeen alta löytyville reiteille on tallennettu Rukajärven suunnan historiayhdistys ry:n kokoamaa tietoa jatkosodan taistelutien historiasta. Sibelius Karelia -reittipisteet puolestaan ulottuvat aina Helsingistä Lieksaan ja Vöyriin saakka.

Järjestelmän latauslinkit (App Store, Google play, Windows Phone Store) löydät sivulta www.heijoe.com. Kun olet ladannut HeiJoen älylaitteellesi, tulet ”aulaan”, jossa on kolme huonetta. Voit joko hakea reittejä 5 km:n tai 50 km:n säteellä olinpaikastasi tai liittyä johonkin tiettyyn huoneeseen.

Huoneen nimeksi voit siis laittaa esim. ”Rukajärven tie”, ”Sibelius Karelia” tai ”Joensuu”.

Käyttöohjeisiin ja Rukajärven tie -nimikkeen alta löytyvien reittien lisätietoihin pääset klikkaamalla tästä. Sibelius Karelia -reittipistelistauksen löydät tästä.

Julkaisemme kokonaisuudessaan puheenjohtaja Tenho Tikkasen Sibelius Karelia -valokuvanäyttelyn avauspuheen seuraavassa:

Arvoisat veteraani, arvoisa yleisö.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 150 vuotta säveltäjämestari Jean Sibeliuksen syntymästä. Hän elää keskuudessamme yhä arvokkaan tuotantonsa ja erityisesti nuorten taiteilijoitten, todellisten Sibelius-tuntijoitten esitysten ja taiteen kautta.

Yleensä Sibeliusta kuullaan juhla-asussa ja istutaan juhlasaleissa. Nazig Azezianin ja Jussi Makkosen yleisöllä on vaihtoehtoja. He vievät kuulijansa Kolin huipulle ja Pieliselle, juuri siihen maisemaan, josta Sibelius ammensi luomisvoimansa kiihkeinä maamme itsenäistymisen vuosina. Silloiset eturivin taiteilijat, Sibelius etummaisena, etsivät Karjalasta ja Kalevalasta suomalaisuuden perusjuuria, ydintä mille he rakensivat tuotantonsa kivijalan.

Joku voi kysyä, miten sotahistoria ja säveltaide liittyvät yhteen. Siihen kysymykseen on helppo vastata täällä Lieksassa. Pielisellä, Lieksalla ja Kolilla oli suuri merkitys säveltäjämestari Jean Sibeliuksen (1865-1957) säveltaiteeseen. Kansallissäveltäjämme ja hänen tuotantonsa sekä Rukajärven tie muistuttavat meitä kansamme lähihistoriasta. Kansakunnalla ei ole mitään sen arvokkaampaa kuin itsenäisyys. Itsenäisyyteen kuuluvat oma kieli ja kulttuuri, omissa käsissä oleva päätösvalta, oma raha, joita tuolloin kiihkeästi tavoiteltiin.

Järjestimme viime vuonna kansalaisjuhlan 70 vuotta sitten päättyneen jatkosodan aselevon muistoksi. Samalla pystytimme tänne Lieksan rautatieasemalle valokuvanäyttelyt “Rautatiet sodan huoltotehtävissä” sekä “Mannerheim ja rautatiet”. Tuolloin päätimme täydentää näyttelyä tulevina vuosina.

Sibelius oli suurmies, jolle Suomi ja suomalaisuus merkitsivät paljon. Miksi juuri taiteilijat tekivät voimallista työtä suomalaisuuden ja kansan itsenäisyyden saavuttamiseksi? Tähän kysymykseen etsitään vastausta näistä esillä olevista näyttelyistä.

Havaittuamme, että muusikot Jussi Makkonen ja Nazig Azezian järjestävät Sibelius-konsertteja Sibeliuksen häämatkakohteen, Monolan aitan hyväksi, otimme heihin yhteyttä ja nyt Sibelius Karelia-näyttely on koottu.

He ovat tehneet pitkäjänteisesti perustavanlaatuista työtä  koko Pohjois-Karjalan hyväksi. Tänään he ovat täällä luonamme avaamassa Sibelius Karelia-näyttelyä. Lisäksi kuulemme heitä vielä tänään Monola –gaalakonsertissa Lieksan kirkossa. Nurmeksessa 15.8.2015 he järjestävät “Alla rannan kuusten” –konsertin yhdessä Jorma Hynnisen kanssa. He tuovat esille säveltäjämestarin tuotantoa poikkeuksellisen koskettavalla tavalla. Haluamme olla heille avuksi heidän asettamansa arvokkaan päämäärän saavuttamisessa. Voimat on syytä yhdistää, yhdessä olemme vahvempia Lieksan ja koko maakunnan kehittämisessä.

On asioita, joita kuunnellaan korvilla. – On asioita, joita kuunnellaan silmillä. – Ja on asioita, joita kuulee vain sydämellä, myötäelämisellä.

”Tuntemattomaksi” jääneen kirjoittajan sanoma sisältää olennaisen tiedon siitä mikä oli eräs valistustoiminnan tärkeimmistä tehtävistä, itsenäistymisen aamunkoitteessa ja myös rintamalla. Tuon saman tekstin sisältö antaa vastauksen myös siihen kysymykseen, miksi yhdistyksemme on perustettu.  Tehtävämme on jatkaa veteraanien itsensä käynnistämää perinnetyötä, heidän tarinoidensa tallentamista ja perinneaineiston keräystä. Sibeliuksesta ja Suomen sodista puhuttaessa, maamme itsenäisyys on yhdistävä tekijä.

Kun puhumme nuorista etevistä muusikoista Nazig Azezianista ja Jussi Makkosesta, voidaan sanoa, että he ovat sisäistäneet Sibeliuksen säveltaiteen ytimen.