Kiitos kuuluu yhteistyökumppaneillemme. Lieksan Koneaseman Jani Turuselle, Lieksan Tukipiste ry:lle ja lisäksi muille talkootyöhön osallistuneille erityisesti Jatta Kettuselle. Siinäpä kolmikko Jani Turunen, Jatta Kettunen ja Rauni Kivinen. Tarttuivatpa he mihin tahansa – aina onnistuu ja nyt tuon yhteistyön avulla pahimmat kolot on saatu Lieksan Asema-Aukiolla paikattua – osin jopa mentiin Rautatiehallituksen tontille. Kiitos siitä.
Kun toimeen tartutaan – Pahimmat kolot on paikattu. Kuvat 18.7.2024 Jatta Kettunen. Reikiä löytyi jopa VR:n ”tontilta”. Alunpitäen tarkoituksemme oli suorittaa perusteellisempi asfaltointi yhteistyössä Lieksan kaupungin ja VR:n kanssa. Nyt se ei ollut käytettävissä olevien voimavarojen puitteissa mahdollista, mutta hyvä näinkin.
Kiitän myös Lieksan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Matti Taposta. Hän halusi tavata hankkeemme tiimoilta. Tuossa tapaamisessa (16.7.) hän toi esille sellaisia ajatuksia Lieksan rautatieaseman seudun kehittämiseksi, ettei niistä voi muuta sanoa kuin kädestäpitäen kiitellä.
Yksi neuvo häneltä tuli, ettei vastoinkäymisistä saa masentua. Tuohon lisäsin, että voiko naisten kuullen sanoa ruman sanan, sanan mitä olemme viimeisten vuosien kuluessa kuulleet jopa naispolitikoilta ja voiko siihen kuolla. Kerroin omasta kokemuksestani kaksi esimerkkiä. Toinen tapahtui kesällä 1995, kun sain esimieheltäni 50-vuotislahjaksi kaikkien Helsingin seksikapakoiden tarkastuksen suorittamisen. Siitä olisikin paljon kerrottavaa, se oli melkein kuolettava isku – työurakka, mutta se ei ollut mitään siihen nähden, miten koin Vaara-Karjalan Leader ry:n tukihakemuksen hylkäyspäätöksen, mistä sain tiedon nyt 79-vuotissyntymäpäivänäni. Pakko tunnustaa, että toimintakyky siinä meni – joksikin aikaa – olin autonratissa, ajoin Lieksasta Kiuruvedelle Seppo Räihän kanssa.
Seuraavana maalaustyö – talkootyönä kuten makasiini v. 2014
Elämä jatkuu ja siksipä me aloitamme Lieksan rautatieaseman ulkomaalauksen 3.8.2024 klo 9.00. Talkootyöhön ovat kaikki tervetulleita. Aamulla jaetaan työtehtäviä ja siitä se lähtee. Jos omistat työkaluja esim. maaliraapan, ota se mukaan, rappusiakin tai telineitä tarvitaan varmaan lisää. Maalaustyö aloitetaan samana päivänä, mikäli sää sen sallii. Tavoitteena on, että aseman radanpuoleinen seinä ja eteläpääty saataisiin maalattua elokuun puoliväliin mennessä. Juhla 5.9. lähestyy, toivomme että kaikki työt valmistuvat elokuun aikana ja että myös näyttelyt ovat tuolloin valmiina.
Julkisen sanan keskusteluihin emme ehdi osallistua
Julkisessa sanassa on käyty vahvaa keskustelua ja siellä on arvuuteltu, hylätyksi tulleen hakemustemme asianmukaisuutta. Siksipä lienee paikallaan julkaista sekä tekemämme hankesuunnitelma, kuin tukihakemus ja siitä tehty päätös. Käytössämme Lieksan rautatieaseman ja sen seudun saneeraustyössä on kaksi arkkitehtia. Heitäkään emme ole valinneet sattumalta pystymetsästä, vaan kummallakin on yhteys Rukajärven veteraaneihin.
Kari Palasteen isä osallistui Rukajärven suunnan taisteluihin ja oli Vuokatin urheiluopiston perustaja ja lienee tunnettua, että Vuokatin urheiluopiston päärakennus toimi Rukajärvellä upseerikanttiinina. Senkin tarinan olemme hänen kanssaan tallentaneet, ja sen voi lukea TÄÄLTÄ. Ja toinen arkkitehti Mikko Päällysaho on PionP 24:n veteraanikillan puheenjohtaja, joka on aktiivisin Rukajärven suunnan joukko-osastoista kokoontunut yhteisö. Päällysahon puolison isä Aarre Öörni palveli 2./Pion.P 24:ssa Rukajärven rintamalla.
Mikko Päällysaho toimi Vaasan seurakuntien arkkitehtina ja hän saneesari kuntoon kaikki Vaasan seurakunnan omistamat arvorakennukset ennen eläkkeelle lähtöään. Kannattaa käydä tutustumassa Mikko Päällysahon työn jälkeen vaikkapa Vaasan kirkossa.
Luonnollisesti Lieksan rautatieaseman saneeraus tapahtuu Museoviraston antamien ohjeitten ja viimekädessä Lieksan rakennusvalvonnan alaisuudesta kuten 11.6.2024 katselmuksessa olemme sopineet, julkaisuumme voi tutustua TÄÄLTÄ.
Kuten ymmärrätte, me tavoittelemme Lieksan ja koko Itä-Suomen parasta, joten meidän kannattaa pyrkiä edes siihen mikä on järjellä jokaisen ymmärrettävissä. Turha meidän on selitellä tekemisiämme. Heikki Turusen sanoja lainatakseni aina on sanomista ja ”Suuri on pahojen tekojemme määrä.” Mutta ne ovat alusta alkaen olleet kaiken kansan arvioitavissa suoraan nettijulkaisuistamme. Ja korjaamme virheet, jos niissä on korjaamista.
Mainitsemme varmuuden vuoksi, että toistaiseksi RSHYry:llä ei ole rästissä yhtään laskua ja yhdistyksen taloudellinen asema ilmenee nettisivuiltamme vuosikokouksemme hyväksymistä vuosittaisista tilinpäätöksistä. Millään toisella sotahistoriayhdistyksellä ei ole omistuksessaan niin laajaa itsensä keräämää sotahistoria-aineistoa kuin mitä RSHYry:llä ja mitään toista yhdistystä ei ole tuettu niin vähäisessä määrin, eikä se johdu hakemuksista. Pelkästään lieksan hankkeiden osalta Jukolan Motti -pirtti 25.000 € v. 2014 ja Salpaetuaseman juoksuhaudan rakennus v. 2017 oli 8.000 € eli yhteensä 33.000 €. Pelkästään edellisten kustannusarvio oli 150.000 €. Omistamme Lieksan rautatieaseman hankinnan jälkeen hehtaarin maa-alan lisäksi 788 m2 näyttelytilaa ja muualla Kiuruvedellä, Raatteentiellä, Seuralassa vuokrattuja näyttelyitä n. 380 m2. Ja lisäksi vielä Jukolan Motti -pirtin näyttey 60, näyttelytilaa yhteensä 1.228 m2. Ja Rukajärven tie Lieksassa on ainut auktorisoitu Jatkosodan taistelutie ja se on yhdistyksemme jo v. 2011 toteuttama hanke ilman mitään tukiaisia.
Valmistautukaamme siis juhlaan 5.9.2024
Juhla 80 vuotta Jatkosodan päättymisestä pidetään suunnitelman mukaan 5.9.2024 ja höyryjunalla ajetaan nyt Nurmeksesta Lieksaan kuten vuonna 2014. Sen sanon, että yllätyksiä on tulossa. Tuon v. 2014 juhlan tunnelmiin voitte tutustua linkin takaa TÄÄLTÄ. TV 2:n lyhyt dokumentti – YLE TV 2 Ajankohtainen kakkonen: ”Rukajärven veteraanien rauhanjuna”: TÄÄLTÄ.
Kuva Lieksan rautatieasemalta ja Lieksan kirkosta 5.9.2024. Kuva Antero Huttunen.
Varmaa on, että tuki on tarpeen. Siksipä julkaisemme Jatta Kettusen tuki-ilmoituksen, minkä hän julkaisi eilen omalla Facebook-alustallaan.
Kiitos vielä – älkää unohtako – kansanliikettä kootaan – ”Itä-Suomea ei saa unohtaa”.
Tenho Tikkanen, puheenjohtaja