Pukinkonttiin sisältöä RSHY:n verkkokaupasta

Rukajärven historiayhdistyksen verkkokaupasta löytyy hyviä joululahjoja Rukajärven suunnan sotahistoriasta kiinnostuneille.

Linkki verkkokauppaan

Tässä muutaman uusimman kirjan lyhyt esittely. Verkkokaupassa on myynnissä lukuisia muitakin kirjoja.

Uusimpana kirjana on Antti Rasilon toimittama muistelmateos isänsä Osmo Rasilon sotareissuista Talvisodassa Kuhmon rintamalla ja Jatkosodassa Rukajärven suunnalla. Kirja on myös yksi harvoista teoksista, jossa käydään läpi Osasto Partisen toimintaa 14. Divisioonan eteläisellä sivustalla Jatkosodan hyökkäysvaiheessa.

Kirja on saanut myös useita kehuja arvosteluissa eri tiedotusvälineissä:

Ari Komulainen ja Tauno Oksanen ovat kirjoittaneet laajan tietopaketin tiedustelutoiminnasta Rukajärven suunnalla. Kirjassa kerrotaan niin kaukopartiotoiminnasta kuin sotavankien kuulusteluista, signaalitiedustelusta ja hieman lentotiedustelustakin. Kirjassa on myös enne julkaisematonta alkuperäislähteisiin perustuvaa tietoa tiedustelupartioiden edesottamuksista linjojen takana.

Tätäkin kirjaa on arvosteltu Rajaviesti -lehti nro 1/2019 sivulla 52.

Hannu Siivosen kirjassa käsitellään tykistön tulen johtamista lentokoneesta käsin ja sen kehittämistä sekä käytännön tulenjohtolentoja Rukajärven suunnalla. Tätä aihetta ei ole kovin paljoa käsitelty suomalaisessa tietokirjallisuudessa. Kirjan arvosteluja ei ole tullut verkkotoimituksen tietoon.

Historiayhdistyksen kustantama kirja Raappanan ritari kertoo Pentti Perttulin tarinan Rukajärven suunnalla. Kirja on Perttulin kirjoittama ja siinä on runsaasti Perttulin ottamia valokuvia. Lisäksi kirjasta löytyy otteita hänen sota-aikana pitämästään päiväkirjasta, jota on elävöitetty taitavasti tehdyillä karttapiirroksilla.