Uutuuskirjat esittelyssä Nurmeksessa 28.10. ja Kuhmossa 29.10.2014

Tule kuulemaan Rukajärven suunnan uutuusteosten Raappanan Nyrkki ja Rukajärven suunnan karttakirjan esittelyt –

Nurmeksessa ti 28.10.2014 klo 18.00
Hyvärilän Matkailu- ja Nuorisokeskus,
Navetan Auditoriossa, Lomatie 12

Kuhmossa ke 29.10.2014 klo 17.00
kaupungin kirjasto, Pajakkakatu 2

Kirjoja saatavissa myös Helsingin kirjamessuilta Helsingin Kirjamessut 23.-26.10.2014 Messukeskuksessa,
osasto 6b123, Tarkemmat tiedot tämän uutisen lopussa:

Nurmes

Kuhmo

Raappanan nyrkki – Kevyt osasto 2 historiateos

Raappanan Nyrkki - Kevyt Osasto 2 taistelujen tie, kannet.
Raappanan Nyrkki – Kevyt Osasto 2 taistelujen tie, kannet.

Rajakapteeni evp. Tauno Oksasen kirjoittamassa kirjassa on seikkaperäinen selvitys Kevyt Osasto 2 sotatiestä ja tapahtumista alkaen jatkosodan liikekannallepanosta 17.–18.6.1941 ja joukkojen keskittämisestä raja-alueelle päättyen Kevyt Osasto 2 lakkauttamiseen heinäkuussa 1942.

Tietoa kirjoittajasta Raappanan nyrkki – Kevyt Osasto 2 taistelujen tie -teoksen kirjoittaja, rajakapteeni evp. Tauno Oksanen on perehtynyt laajasti jatkosodassa 1941 – 1944 Rukajärven suunnalla taistelleen 14.Divisioonan taisteluihin ja toimintaan. 14.Divisioona taisteli menestyksekkäästi komentajansa, kenraalimajuri Erkki Raappanan johdolla laajalla lohkolla valtakunnan rajalta syvälle Vienan erämaahan, Ontajokilinjalle. Tästä juontaa Kevyt Osasto 2 historiakirjan nimi: Raappanan nyrkki. Oksanen on kirjoittanut aihepiiristä useita kirjoja, pitänyt esitelmiä, toiminut autenttisilla tapahtumapaikoilla oppaana niin Suomessa kuin Venäjällä ja koostanut useita dokumenttielokuvien käsikirjoituksia.

Kirjan sisällöstä Raappanan nyrkki – Kevyt Osasto 2 taistelujen tie julkistettiin Kiuruvedellä 4.9.2014. Tällöin tuli kuluneeksi tasan 70 vuotta siitä kun suomalaisten aseet vaikenivat jatkosodassa aselevon astuttua voimaan – Puna-armeija jatkoi taistelutoimintaa vielä vuorokauden.

Rukajärven suunnalta on kirjoitettu paljon, yli 300 kirjaa, niin faktaa kuin fiktiota. Raappanan nyrkki on ensimmäinen 14.Divisioonan joukko-osastohistoriateos. Kirja perustuu Kevyt Osasto 2 historiatoimikunnan kokoamiin Kansallisarkistossa (entinen Sota-arkisto) säilytettäviin dokumentteihin, joita on koottu kirjan pohja-aineistoksi noin 3500 sivua ja Kevyt Osasto 2 palvelleiden veteraanien haastatteluihin ja kirjallisiin dokumentteihin. Teos tuo esille paljon uutta yksityiskohtaista tietoa Kevyt Osasto 2 taistelutiestä. Mukana olleiden kertomukset tapahtumista tuovat esille sen, miten he kokivat tapahtumien vyöryn.

Kirjan lopussa on katsaus Rukajärven suunnan myöhempiin tapahtumiin, joihin Kevyt Osasto 2 palvelleet miehet joutuivat osaston lakkauttamisen jälkeen. Tärkeimpinä taistelut eteentyönnettyjen tukikohtien omistuksesta (Sukellusvene, Suvi ja Pallo) ja kesän 1944 tapahtumat Peukaloniemessä ja Tahkokoskella. Uutta ennen julkaisematonta tietoa tuodaan esille etenkin Kontokin suunnan tilanteesta RajaJP 6 osalta.

Kirjan loppuun on koottuna yhteensä 878 Kevyt Osasto 2:n riveissä taistelleen miehen matrikkelitiedot.

Kevyt Osasto 2 oli mukana useita erittäin hyviä valokuvaajia, joiden autenttiset valokuvat lisättynä TK-miesten kuvamateriaalilla elävöittävät teoksen sivuja.

Tärkeimpiä taisteluiden, tiedusteluretkien ja partioiden tapahtumapaikat ja reitit esitetään kartoilla ja peitepiirroksilla. Niistä pääsee helposti yleiskäsitykseen tapahtumien kulusta.

Raappanan nyrkki – Kevyt Osasto 2 taistelujen tie on vankka historiateos, tietopaketti ja kertomusten osalta myös muistelmateos Osaston miesten sotatiestä 14.Divisoonan hyökkäyksen kärjessä Rukajärvelle. Lukijalle tulee tutuksi Euroopan suurin erämaa, Pieningän salo.

Sivuja on yhteensä 472, sivukoko 210×265 mm. Valokuvia 166, joista monet aiemmin julkaisemattomia, 14 karttapiirrosta, runsaasti alkuperäisiä peitepiirroksia ja dokumentteja. ISBN 978-952-93-3626-5 (sid.) Hinta on 49 € (+postikulut 10 €)

Rukajärven suunnan paikannimet ”suomeksi”

Rukajärven suunnan historiayhdistys on julkaissut talkootyönä tehdyn karttakirjan, jossa on suomennettuna runsaasti paikannimiä, jotka on mainittu Rukajärven suunnan tapahtumista kertovissa  dokumenteissa ja kirjallisuudessa.

Rukajärven suunnan kartat - Itä-Karjalan topograafinen kartasto - Suomennettu versio
Rukajärven suunnan kartat – Itä-Karjalan topograafinen kartasto – Suomennettu versio

Venäläinen Itä-Karjalan topografinen kartasto 1:100000 vuodelta 1935 14.Divisioonan toiminta-alueelta, ”suomennettu versio”.

Toimittanut Antti Haapalainen ja Rukajärven suunnan historiayhdistys ry 2014. 136 värisivua, koko 230×317 mm, ISBN 978-952-67950-2-7

Hakuteoksen vuoden 1935 venäläisiä karttoja käytettiin rintamalla koko jatkosodan ajan. Kartat oli saatu sotasaaliina talvisodassa, ja niistä otettiin kopioita omiin käyttötarkoituksiin. Sotatoimet suunniteltiin sekä peitepiirrokset, partio- ja taistelukertomukset sekä paikanmääritykset tehtiin näiden karttojen avulla. Karttakirja pitää sisällään karttalehdet 14.Divisioonan varsinaiselta toiminta-alueelta. Hyökkäys- ja vetäytymisvaiheen Klyyssinvaara – Porajärvi – Paatene suunnasta, sekä partiointialueesta Murmanskin radalle saakka, yhteensä 96 A4-karttasivua.

Kirjallisuudessa, sotapäiväkirjoissa ja niiden liitteissä käytettiin vaihtelevasti suomenkielisiä paikannimiä, jotka olivat vakiintuneita nimiä Itä-Karjalan 1930-luvun kartoista, sota-aikana suomennettuja tai suomalaisten itse antamia nimiä. Samasta paikasta oli useita nimen kirjoitusmuotoja, joista tämän kirjan karttalehdille on valittu oletettu eniten käytetty nimi. Muut nimet löytyvät hakemiston ”huom” -sarakkeesta. Karttakirjasta löytyy 765 suomennettua paikannimeä, joista 200 kylää, 400 järveä, 80 jokea ja 85 muuta paikkaa.

Hakemistosta löytyy jokaiselle paikannimelle kartan numero, sijaintikoordinaatti, kirjan sivunumero, muut käytetyt nimet, muut huomiot ja alkuperäinen venäjänkielinen nimi sekä latinalaisin että kyrillisin kirjaimin.

Kirja on tilattavissa

Kirja on myynnissä ilman lähetyskuluja myös Iisalmen ja Lieksan Rukajärvi-keskuksissa. Hinta 45,- € (+ lähetyskulut 12,- €).

Em. kirjoja saatavissa myös Helsingin kirjamessuilla

Helsingin Kirjamessut 23.-26.10.2014 Messukeskuksessa http://www.messukeskus.com/Sites3/Kirjamessut/Sivut/default.aspx
osasto 6b123.  Lisätietoa: Esa Moilanen p. 0400 300 216