Maakunnat puhaltavat yhteiseen hiileen – Laaksomiehen höyryveturien turvin – Kansalaisjuhla lähestyy

Olemme näillä yhdistyksemme  sivuilla kertoneet höyryveturien saapumisesta Pielisen-Karjalaan. Nyt se on toteutunut. Tämä esittely sen vuoksi, että olemme aiemmin sopineet, että Tapani Laaksomiehen höyryveturi ”Heikki ” Hv3 995 tuo kansalaisjuhlayleisön Ylä-Savosta Lieksaan 5.9.2014 klo 9.00, jolloin tulee kuluneeksi 70 vuotta Jatkosodan päättymisestä.

Tapani Laaksomies toi veturit Pielisen-Karjalaan etuajassa.
Tapani Laaksomies toi veturit Pielisen-Karjalaan etuajassa. Junalla oli mittaa peräti 800 metriö.  Vasemmalla raide, jolle Ylipäällikkö Mannerheim saapui 9.9.1942 vastaanottaessaan Rukajärven rintaman lahjan, sodan jälkeen Lopelle siirretyn Marskin Majan. Kuva Lieksan asemalla 5.8.2014 Mauri Mönkkönen.

Pielisen-Karjala otti eilen (5.8.2014) junayrittäjän muuttojunan Porvoosta vastaan juhlallisin menoin. Lieksassa rautatieaseman seutu oli aivan täpötäynnä, eivätkä kaikki sopineet aseman parkkiin ja Nurmeksessa kävi aivan samoin, vaikka odotusaika venyikin reilun pariin tuntiin, silti haluttiin olla mukana todistamista höyryjunaliikenteen uutta tulemista.

Lieksassa käynnistyivät mottitalkoot ja Lieksan aseman junien kääntöpöydän tienoille tuotiin halkoja ja puutavaraa yhteensä liki 30 kuutiota. Juukalaiset toimittivat eilen Nurmeksen kääntöpöydälle tällä kertaa osan n. 12 kuutiota aiemmin toimittamansa reilun 30 kuution lisäksi ja vieläkin puutavaraa on Juuasta tulossa pitkälti toistakymmentä kuutiota.

Juukalainen Arvi Martikainen sai aikaan erinomaiset mottitalkoot. Ensimmäinen lasti kuivia halkoja Nurmeksen asemalla.
Juukalainen Arvi Martikainen sai aikaan erinomaiset mottitalkoot. Ensimmäinen lasti kuivia halkoja Nurmeksen asemalla. Tämä auto toi puita Nurmekseen aiemmin kesäkuun alussa.

Juuka johtaa selvästi järjestettyjä mottitalkoita ja nyt Kiuruvesi on kohonnut vaivihkaa selväksi kakkoseksi.

Näillä maakuntien yhteisillä toimilla halutaan osoittaa maamme kunniakansalaisille – sotiemme veteraaneille – ja koko sodankäyneelle Suurelle Sukupolvelle yhteinen kunnioituksemme. He nostivat maamme vapaana kansakuntana ja ilman ulkopuolisten apua syvästä rotkosta ja sen jälkeen ennen näkemättömään vaurauteen. Lisäksi ylä-savolaiset, kainuulaiset ja koko Pielisen-Karjalan väki haluaa osoittaa tukensa myös höyryjunayrittäjälle, mikä merkitsee uutta tulemista perinnetyön alalla. Halutaan rakentaa maakuntien välistä yhteenkuuluvuuden tunnetta ja halua tehdä työtä kotiseudun ja koko maamme hyväksi yhteiseen hiileen puhaltamalla talkoohengessä.

Vastaanotto Juhani Ahon tunnelmissa

Odottava tunnelma oli niin Lieksan kuin Nurmeksen asemilla aistittavissa. Kokemani jälkeen luin Juhani Ahon v. 1884 kirjoittaman Rautatien, Matin ja Liisan väliset keskustelut liikuttavat. Siksipä lainaan tässä hiukan sitä, miten Liisa halusi kiusoitella mielessään Mattia ”tulivehkeen” kyydin vuoksi.

Juhani Aho-Rautatie

Ote Juhani Ahon Rautatie:

”Pakkanen paukkuu nurkissa, räiskää pitkin aidan selkiä ja seuloo huurua puihin ja pensaihin. Aurinko kultaa kirkon ja tapulin ristejä, paistaa hauskasti härmäiseen koivikkoon ja valaisee joka savupatsaan, joita kiemuroitellen kumpuilee piipuista ja lakeistorvista läheltä ja kaukaa. Tie ei ihan juuri kuolemataankaan huuda reen jalaksen alla, vaikka surullisesti ja toivottavasti se valittelee.”

Ja viimeisen luvun alkurivit, kun Matin ja Liisan junamatka oli toteutunut luku VIII.

”Iltapäivä oli käsissä, ja Matti ja Liisa kävelivät rautatien rataa pitkin…sinnepäin kiinnittäen hitaista kävelyä, mistä äsken olivat tulen vauhdilla tulleet.

Matti kulki edellä, Liisa vähän jälempänä, kokien perästä tulla.

Eivät puhuneet mitään toisilleen. Matti ei tahtonut mitään virkkaa, ja Liisa ei tohtinut. Vielä olisi tehnyt Liisan mieli juonittelemaan ja vielä sen sisuksissa riidan halu kutkutti, mutta ei sitä sieltä uskaltanut päästää…”

Viimeiset ajat ilmoittautua juhlajunaan

Esitän mitä sydämellisimmät kiitoksemme kaikille kansalaisjuhlan valmisteluihin osallistuneille henkilöille, talkoovoimia tarvitaan edelleen. Tähän saakka on ollut hiukan epävarmaa juhlajunan kulkeminen Kiuruvedeltä saakka. Tapani Laaksomies toi eilen onnistuneesti koko kalustonsa Nurmekseen, joten senkin vuoksi pysymme vakaasti aikaisemmissa suunnitelmissamme. Tiedotusvälineille kiitoksemme, jotka ovat kohottaneet uskoa yhteisen tavoitteemme toteutumisesta. Tänään henki on päällä ja nyt vilkkuu edessämme toivonkipinä ja ajankohta, jossa kilvoitellaan viimeisistä paikoista – junan mukaan syyskuun alussa Kiuruvedeltä Lieksaan. Nyt on viimeiset ajat ilmoittautua ainutlaatuiselle matkalle, sillä varmistetaan junan kulku, vielä mahtuu mukaan. Ilmoittautuminen on mahdollista ja vaivattominta nettisivujemme kautta.

Tenho Tikkanen

puheenjohtaja

Rukajärven suunnan historiayhdistys ry.